Pregnosaurus 22/8/07 Skrevet 3. april 2007 #1 Skrevet 3. april 2007 Er det noen som har tenkt over at en gjennomsnittlig norsk baby blir ca. 80 cm det første året, mens bagen på duo-vogn og kombi-vogner i norge er gjennomsnittlig 79 cm. Dette vil i praksis si at babyen ikke kan ligge i barnevogn etter det har blitt maks 12 mnd gammelt, noe jeg personlig synes er litt kort tid? Dersom du får barnet ditt om høsten-vinteren f.eks vil det si at du må bruke sportsvogn den neste vinteren, altså da barnet ditt er kun 1 år gammelt. Jeg synes kanskje det er litt tidlig å gå ute med babyen din om vinteren uten å ha det gode varme dekket..... Hvordan har dere andre løst dette problemet?
Anonym bruker Skrevet 4. april 2007 #2 Skrevet 4. april 2007 Da jenta mi ble 8 mnd byttet vi over til sportsvogn. Dette var i januar måned. Brukte lammeskinnsposen oppi, da lå hun varmt og godt! Etter at vi byttet over til sportsdelen synes hun det er mye kjekkere å kjøre i vogn. Så jeg vil si at det ikke er lengden på vognen som begrenser bruken av bagvognen, men det faktum at ungen blir nyskjerrig og har lyst til å se litt av verden;-)
Nenya^juni2010 Skrevet 4. april 2007 #3 Skrevet 4. april 2007 Det blir vel uansett litt vanskelig å få en unge som nærmer seg året til å ligge flatt i bagen..?!
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 4. april 2007 #4 Skrevet 4. april 2007 Jenta vår nektet å ligge flatt da hun var 4 mnd så for oss så kunne vi godt ha valgt en vogn med mindre bag enn Simoen vi har. Vi kjøpte Simoen nettopp fordi bagen er en av de største og siden hun ble født i sommer så tenkte vi det ville være kjekt å bruke bagen på vinteren. Men vi måtte ta ut bagen i november.... Men med lammeskinn og dunpose så har det vært lunt og godt til henne samtidig som hun har fått sittet og tittet på omgivelsene.
Småbarnstreff Skrevet 4. april 2007 #5 Skrevet 4. april 2007 Jeg synes babyer kan slippe bagen når de sitter selv. Førstemann er født i juli og i desember var Simobagen for liten (med dress og voksipose). Men hun lå fint i bagdelen oppi posen sin. Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener, og jeg vet ikke hvilken vogn du har, men jeg synes barna er like godt beskyttet i sportsvogn-delen som i bagen.
LegallyBlond Skrevet 4. april 2007 #6 Skrevet 4. april 2007 For det første kjenner jeg ikke ett eneste barn som vil ligge i bag når de er 1 år...En 1-åring er et lite barn, ingen baby. HAr du en sportsvogn med lun kalesje og fottrekk er dette mer enn godt nok. Vi hadde lammeskinn i bunn og voksipose + fottrekk på de kaldeste dagene første vinteren (da var gutten vår ca.7-9 mnd) og det var mer enn godt nok. På denne alderen vill han gjerne opp og kikke litt når han var våken. Voksiposen som heter Aktiv er både vind-og vanntett så denne skal iallefall holde barnet ditt varm og god. Om du alikevel vil prøve å ha barnet ditt i bagvogn så lenge som du tenker kan du bestille vogn fra danmark. Der har de bagvogner som er 90-97 cm liggemål, der sover barna i bagvogner til rundt 2-3 årsalder. Det er mulig å sette opp ryggen i disse vognene slik at barnet kan sitte oppreist. Vet det finnes danske nettsider som sender til Norge, men husker ikke adressen...
Murmeline Skrevet 4. april 2007 #7 Skrevet 4. april 2007 Som alle andre sier; de fleste babyer blir mer interessert i verden rundt, og foretrekker sportsvogn. Men bare en tilleggsopplysning ang liggemål; min bag er 79cm lang, og regnes derfor for å være stor. Nå er jenta mi 66 cm, og med pose oppi er bagen i minste laget allerede nå, hun er 6,5mnd, men liten for alderen.
Pregnosaurus 22/8/07 Skrevet 4. april 2007 Forfatter #8 Skrevet 4. april 2007 Takk for svar alle sammen. Da blir jo mitt neste naturlige spørsmål om hva som er best. DUO-vog eller kombi-vogn.... forstår det slik at kombi er mindre enn DUO-vogn, så da blir det kanskje vurderingssak, om en vil ha en vogn som er tung å håndtere men god i størrelse, eller om en ønsker en letthåndterlig vogn som kan bli trang litt tidligere (kombi)? Ikke lett med alt en skal tenke på nei ;-)
Anonym bruker Skrevet 4. april 2007 #9 Skrevet 4. april 2007 Duo-vogn vil jeg anbefale. Kombi er ikke mindre enn duovogn i størrelse, bare babybagen som er kortere og smalere. Som babyvogn er den faktisk tyngre fordi du har på både sportsdel+babybagen. Så på de fleste områder er duovognen vel så lett å håndtere. Eneste som er lettere med kombi er at bagen er lettere å ta ut og inn av vognen, og god å bære med seg. Bagen på duovognen på festes/løsnes fra selve understellet og er tyngre å bære med seg. Så om du bor i blokk eller et sted hvor du må bære bagen mye eller er avhengig av å enkelt få bagen med inn er nok kombi det beste alternativet. De fleste vogner nå har klikk-inn system, så da er det jo forholdsvis enkelt å ta av og på bagen uansett. Duovognen har også lenger og bredere bag, så den er romsligere og luftigere enn kombi. Siden vogna også er lettere som babyvogn enn kombi er den etter min mening et bedre valg!
Anonym bruker Skrevet 4. april 2007 #10 Skrevet 4. april 2007 Simo Duo og Emmaljunga Duo Edge har gode og store babybager! Vognene er litt store og tunge å håndtere, men på alle andre områder er de knallgode vogner.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2007 #11 Skrevet 4. april 2007 Enig med førstemann her. For barnet er det best med bagvogn lengst mulig. Når de blir ca. 8 mndr kan de ha sele på og snu seg i sitte og krabbe stilling oppi vogna. og holde på med litt leker. Når jeg ser på kjøpesenter foreldre som tar barna ut av en bilstol, oppi en sportsvogn og kjører rundt, så får jeg vondt i ryggen på ungene sine vegne. timer i sittestilling er ikke godt for noen, og det hjelper ikke bare å legge ned ryggen, barnet må få bevege seg mere fritt enn bare ryggen opp og ned etter mors ønske. I danmark bruker mange store bagvogner til 1.5 år , det har jeg mere sans for..
julaugmamma Skrevet 5. april 2007 #12 Skrevet 5. april 2007 Hos Simo er ikke kombibagen noe særlig kortere enn duovogna, du kan ikke sette bagen oppi duo, som du kan med andre vogner. Men den er ca 2-3cm smaler, det stemmer. Tror Simo kombi har en liggelengde i bagen på ca 85cm, mener jeg å ha lest..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå