Mulatica Skrevet 3. april 2007 #1 Skrevet 3. april 2007 Hvis alt går etter planen gifter vi oss i august 2008. Vi kommer til å gifte hos her i Norge, antagelig i hagen hjemme på gården til foredrene mine. Men jeg vil gjerne ha noen dominikanske innslag i bryllupet også. Vi har ikke kommet så langt i planleggingen enda. Jeg har kjøpt kjoler til meg og Snuppa, og sko til meg. Også har vi kjøpt ringer da vi var på ferie i høst, typisk dominikanske ringer. Dessuten skal vi ha ringene på venstre hånd, ikke på høyre. Så folkens, jeg trenger litt inspirasjon! Kom med bryllupshistoriene deres! PS: Lov å svare for de som ikke har giftet seg enda også!
Ompalompa Skrevet 4. april 2007 #2 Skrevet 4. april 2007 Kjære Mulatica! Gratulerer masse, masse! Jeg hadde ikke sett dette innlegget, da jeg snakket med deg tidligere i dag! Vi giftet oss for fire år siden. Det var et stort bryllup, siden jeg har veldig stor familie (skilsmissebarn med fire "egne" familier). For at det ikke skulle bli helt egotripp, valgte vi å invitere mange venner også, slik at mannen min også skulle ha noen av "sine" blant gjestene. Hans foreldre kom fra Ecuador (kommer svigerforeldrene dine?), det tok laaang tid å få visum for dem, de søkte 5 mnd. før bryllupet, likevel var ikke papirene klare før 2 uker før, og jeg svettet store dråper i frykt for at de ikke skulle komme. Men det ordnet seg. Vi giftet oss i en katolsk kirke, da mannen min er katolikk. Vi hadde to tekslesninger, den ene på norsk, den andre på spansk. Begge forloverne var ecuadorianere. Svigermor hadde pyntet kirken på ecuadorinask vis, dvs. med litt silkebånd og blomster på hver benkerad. Det ble veldig delikat. Søsteren min på 15 var "ringbærer" (ikke helt sånn som Frodo altså!), dvs. det var laget en egen silkepute, som ringene våre lå på og som hun bar inn i kirken, hun gikk rett før meg og faren min opp kirkegulvet. Dette er vanlig skikk i Ecuador. Ringene er kjøpt i Ecuador, helt vanlige i gull. Han har sin på venstre (når han finner det for godt å ha den på - det er nemlig ikke vanlig i Ecuador!), jeg har min på høyre (og jeg bruker min hver dag). Vi hadde koldtbord, laget av stemoren min. Ikke noe ecuadoriansk mat der. Men brudeparet på kaken var laget i Ecuador og hadde en liten lama på - det var avtalt og akkurat passe komisk! Vi hadde et par innslag fra Ecuador; alle gjestene fikk med seg en liten gave hjem (recuerdo), det var små gjenstander fra Ecuador (liten iguana, lama, skilpadde, panfløyte etc i nøkkelringstørrelse). Både jeg og forloveren min hadde strømpebånd som to andre ugifte jenter i forsamlingen fikk satt på seg av to single menn i forsamlingen (kanskje det er vanlig i norske bryllup også?). Vi danset salsa rett etter brudevalsen - det var gøy! Det ble også spilt en del latino-musikk på festen. Det ble mange som danset, når så mange gjester hadde latino-bakgrunn (ca 15 stk.). Spør din tilkommende hva som er viktigst for ham - maten, musikken, pynten eller hva nå det måtte være og prøv å inkluder mest mulig av dette på den store dagen. Det er jo hans dag også, for meg var det viktig at mannen min ikke skulle føle seg overkjørt av norsk kultur akkurat den dagen. Dette ble litt langt, men kanskje du får noen ideer. Lykke til med planleggingen! Klem fra
Mulatica Skrevet 4. april 2007 Forfatter #3 Skrevet 4. april 2007 Takk for gratulasjoner! Det er ikke noe nytt altså, vi forlovet oss for snart ett år siden. Og siden vi var på den Dominikanske republikk i høst benyttet vi (dvs jeg!) sjansen til å handle til lave priser. Bryllupet deres hørtes jo kjempefint ut! Og bare hyggelig at du skriver langt! Svigers kommer ikke, jeg orker ikke å styre med å søke visum. Dessuten er de ikke så unge og spreke lenger, så egentlig hadde det vært mer aktuelt å invitere noen av hans søsken i stedenfor. Men som sagt, jeg orker ikke. Orker ikke å innvolvere UDI i bryllupsplanene! ;-) Sambo er også katolikk, men vi skal enten signere papirene hos sorenskriver, eller kanskje ha seremoni med Human-etisk forbund. Drømmen er å finne en som kan holde vielsen på både spansk og norsk, men vet ikke om sånne finnes i Telemark... Tenkte Snuppa (muligens med litt hjelp fra min bror) kunne være ringbærer. Kult med lama på kaka! Skal prøve å tenke ut om det er noe typisk dominikansk vi kan pynte med. Smågaver til gjestene var en god ide. Jeg har ikke hørt om skikken med strømpebånd før, så det kan hende den er ecuadoriansk. Også tror jeg vi skal ha bryllupsmerengue, siden min kjære ikke er spesielt glad i å danse. Det blir nok jeg som står for mest av planleggingen, han er ikke så interessert i sånt. Han bidrar hvis jeg spør altså, og kan ordne ting hvis han får beskjed om det. Men han er ikke typen til å diskutere ting lenge i forveien og planlegge på lang sikt. Litt latino der ja! Takk for gode ideer Bellaball! Vi snakkes nok snart igjen!
Ompalompa Skrevet 9. april 2007 #4 Skrevet 9. april 2007 Jeg burde kanskje ha fått med meg dette tidligere, men er du fra Telemark, altså? For det er jo jeg også, nærmere bestemt Grenland, der jeg har bodd både i Porsgrunn og Bamble. Si fra, hvis jeg skal spørre noen av de jeg kjenner om de vet om en to-språklig sorenskriver eller liknende. Pappa er journalist, så han kommer i kontakt med alle mulige slags folk. Bryllup på gård i Telemark - det er jo idyll, da.... *sukk*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå