Gå til innhold

begynne med morsmelkserstatning? (samme som skravle)

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går kveld var vår lille datter på 7 uker litt "urolig". Hun badet som vanlig, fikk pupp og sovnet, våknet etter 30 min og var VELDIG grinete, fikk litt mer pupp og sovnet. Dette fortsatte flere ganger. Til slutt orket jeg ikke mer pupping :-) , og varmet litt morsmelkerstatning til henne bare for å prøve. Hun drakk 100 ml, og etter dette var hun veldig fornøyd, sovnet etter en liten stund og sov i 3,5 timer. I kveld er det samme regla. Er det et tegn på at hun ikke får nok melk på kvelden kanskje? Er det dumt av meg å prøve med litt erstatning etter å ha ammet tre ganger på et par timer? HJELP :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Det ser kanskje ut som om du har økedøgn? Jeg har ammet veldig mye, til tider hver halvannen time hele døgnet. Det har ført til at produksjon har økt. MEN når dette er sagt: Yngstemann her fikk ikke nok - etter mange døgn med amming i ett sett, skjønte jeg at han rett og slett fordøyde mm fort. I og med at vi har tre andre relativt små barn, valgte jeg å ikke fortsette slik, og ga ham mme om kveldene (han var ti uker cirka). Det hjalp!

Dersom du bare ønsker å gi mm, så er nok hyppig amming svaret. Dersom du ikke er så opptatt av det, så er det kjempeflott med mme om kveldene - du kommer sikkert til å merke det på nattesøvnen!

Synes ingen av "løsningene" er dumme, jeg!

Lykke til!

Skrevet

Jeg var veldig pro fullamming til hvertfall 6mnd da snuppis ble født. Ammet i ett sett, og økte da jeg skulle. Etter hvert som hun ble eldre ble det vanskeligere å få henne mett på kvelden, og jeg måtte amme nærmest hele tiden på kvelden. Og dette er helt normalt; sjekk artikkel på www.babyverden.no om kveldsamming og nattsøvn. Melken er mindre i volum og fetere, slik at de skal holde seg mette lengre på natt.

Jeg holdt på å miste forstanden etterhvert, så gav en kveldsflaske i ny og ne, men ikke fast. Det som skjedde her, var at hun ble mindre grinete, for hun slapp å spise i "timesvis", og slapp derfor å bli overtrøtt. Men for meg satt det dypt, det var ikke "lov" å gi kveldsflaske (hjalp ikke noe med amme-amme-amme-hs heller;), så hadde ikke rutine på det.

Nå gir jeg kveldsflaske fast, har gjort det noen uker, og snuppa blir mett, og trøtt rett etterpå, og fornøyd.

Oppsummert: det er helt normalt med treg melk, massevis av amming på kvelden osv, men denne innsatsen må også veies opp mot ditt ønske om amming / ditt syn på mme.

DEt å gi flaske kan gå utover melkeproduksjonen din, men en god regel er å pumpe like mange ganger som man gir flaske, så opprettholder man.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...