Gå til innhold

2.sv.kontroll i dag, for noe surr..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne timen hadde jeg gledet meg masse til, siden jeg ikke har vært siden 1 kontroll i januar.

Hadde med mannen min i spenning på å høre hjertelyden.

Kommer inn, så spør han er dette din 2. sv.kontroll?( han var ikke sikker)

Ja.. sier jeg og han spør om jeg har skjema med.

Men det fikk jeg ikke i januar, fikk da beskjed om at jeg fikk det på neste kontroll.

Jeg har hatt intens hodepine siden februar, hjelper ikke med parasett, vann osv. Han sa det ikke var noe å gjøre med.

Han fant hjertelyden heldigvis, og sa babyen var veldig aktiv.

Så kan du gå på laben å ta prøver, sa han.

Der tok jeg en urinprøve og veide meg.

Ja.. hade da... Ikke et mål av magen eller noen andre spørsmål, heller ikke tok han blodtrykket.

Var bedre forige gang jeg var gravid.. kanskje for det var en kvinnelig lege. Så skuffet i dag jeg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjener til det! Svangerskapsomsorgen for de med "normale" svangerskap har blitt veldig dårlig. Hvorfor tror de ikke vi trenger kontrollene lenger?!? Det er klart vi vil at noen skal sjekke at alt er som det skal, spesielt at ting vokser som det skal og noen til å betrygge/svare på spørsmål!!

Skrevet

Helt enig, kanskje ikke så rart man har vondt i hode med alle bekymringene..

Skrevet

Signerer her. Var hos legen første gang i uke 13 fikk beskjed om at jeg ikke trengte og komme før i uke 32. Fikk ikke engang helsekort når jeg var der.

Skrevet

men helsekort er det jo viktig at man får!! Dersom man trenger hjelp under sv.skapet osv!! Fikk det første gang, jeg:) Men har et risikosvangerskap, men likevel...

Skrevet

Vet det med helsekortet. Har et helt vanlig svangerskap,så det er ikke noen opplysninger der som er viktige for eventuelle leger å vite om. Men er jo greit å ha da.

Skrevet

Hei - maa si det er virkelig anderledes her borte i USA - jeg gaar paa kontroll hver 4 uke jeg - siden uke 12 - og saa annenhver uke etter uke 28 og hver uke paa slutten. De maaler vekt, sjekker urin, maaler blodtrykk, maaler magen, trykker paa magen og kjenner hvor babyen er, hoerer paa hjertelyd, noen ganger maaler de til og med temperaturen min...(vet ikke hva det er godt for) og saa spoer legen masse speorsmal. Men jeg gaar bare til lege da og ikke jordmor. Har dere regelmessige kontroller hos Jordmor?

Skrevet

Rare greier.. Fikk helsekortet på første kontrollen i uke 11, fått beskjed om a jeg skal til legen 1 gang i mnd fram til det er 1 mnd igjen, da skal jeg hver uke... Skikkelig forskjell rundt omkring i landet på det med kontroller visst.. Orker ikke gå til jordmor når jeg skal så ofte til legen, og har verdens greieste lege i tillegg så...

Skrevet

Hei! Bytt fra lege til Jordmor, hun tar seg god tid. Masse prøver, spørsmål og snakking hver gang. Jeg går ikke til lege i det hele tatt, kun tatt blodprøver der en gang. Lykke til!

Skrevet

Teit at det skal være så store forskjeller. Jeg oppsøkte lege allerede i uke 6 fordi jeg var så skrekkelig kvalm og fikk helseskjema etc. med en gang. Var tilbake i uke 12 og deretter 1 gang pr mnd. Går hos jordmor nå fordi legen min mente jeg ville få bedre oppfølging der. I det store og det hele tror jeg forskjellsbehandlingen skyldes legene, man er i grunnen ganske heldig om man har en dyktig og engasjert fastlege. Uansett har man, ut i fra det jeg ble ortalt av legen min, rett på kontroll en gang pr mnd fra ca uke 12. Når fødselen nærmer seg blir kontrollene hypppigere. Du har rett på disse kontrollene uansett om du har et lett eller vanskelig svangerskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...