mamma tiL 1stor+2små Skrevet 3. april 2007 #1 Skrevet 3. april 2007 Jeg har ofte sittet her inne og lest tråder der folk spør hvor lenge barna kan sitte i bilstolen,når en kan begynne å trappe opp og hvor mye og hver gang blir jeg litt sjokkert over noen av svarene som gis. Mange sier at så lenge babyen ikke gråter,så kan en bare kjøre,for da har den det bra.Gjør dere virkelig det??? Vel,en baby (si 4 mnd gammel baby) sover gjerne 8- 10 timer om natten. Er det da greit å gi barnet kveldstelle,for så sette det i bilstolen og kjøre hele natten.Babyen gråter jo ikke og da er det jo ikke farlig. Er det dette dere mener. Hadde vært kjekt med en god del tolkninger av akkurat dette og hvordan dere selv bruker bilstolen.
så var vi 4 Skrevet 3. april 2007 #2 Skrevet 3. april 2007 Et barn sover ikke så lenge i en bilstol og de sier fra når de er utilpass. Du kan jo tro hva du vil for det er vel ganske klart at du mener du alltid har rett så dette er jo egentlig bortkasta tid å fortelle. Vi brukte den 1 time i gangen når vi kjørte langtur og han var 3,5 mnd. Beklager at jeg virker kvass, men det er vel ganske klart at du ikke er interessert i å diskutere noe etter å ha lest andre innlegg du har skrevet/svart på.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 3. april 2007 Forfatter #3 Skrevet 3. april 2007 Martin kom 03.06.06 Hvorfor sier du at jeg vil diskutere? Synes bare at de uttalese er rare mange ganger.En baby,kan sove utrolig lenge i en bilstol.Slik som gutten min f.eks.Han elsker å sove når vi kjøre bil og jeg er overbevist om at hvis vi hadde kjørt om natten,hadde han sovet minst like lenge i bilstolen,som det han gjør i senga si.Bilen er i bevegelsen og en beroliggende lyd fra motoren. Ryggproblemer trenger ikke vise seg der og da,men komme med årene.Kanskje ikke før de er voksne. Andre som har synspunkter på dette?
så var vi 4 Skrevet 3. april 2007 #4 Skrevet 3. april 2007 Da får du beklage det med diskusjon da. Men hva er du egentlig ute etter? I dette innlegget som var for ikke så lenge siden (http://www.dinbaby.com/forum/thread/8762899) sier storparten hvorfor de kjører lenger enn 30 minutt.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 3. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 3. april 2007 Det jeg vil frem til,er å forstå hvorfor folk tenker som de gjør.Jeg har lest side opp og siden ned om hvor viktig det er å ikke la babyen sitte lenge i bilstolen og her inne blir det slaktet. Jeg gikk inn på linken du gav meg,men kom inn på noe på kranglesiden,som ikke hadde noe med bilstol å gjøre,men en hjemmeside.
så var vi 4 Skrevet 3. april 2007 #6 Skrevet 3. april 2007 http://www.dinbaby.com/forum/thread/8832845 Sorry, pcen min som henger seg opp til tider. De tenker sånn fordi forhandler, hs, leger, fysio og barneleger sier det er greit.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 3. april 2007 Forfatter #7 Skrevet 3. april 2007 Ok,den tråden la jeg jo inn et svar på selv. Rart at hs sier så mye forskjellig.Min advarer jo mot bilkjøring,men sier at det kommer mye ann på hvor sterk babyen er.Forhandler vet jeg ikke om jeg stoler så mye på(selv om forhandler også sa at en måtte stoppe etter en halv timer,der jeg hørte det første gang,da tulla var liten,sa de en time om gangen) Det jeg vel ønsker svar på,er om folk synes det er greit å kjøre natten igjenom hvis babyen bare sover.Trenger enn ikke å stoppe å strekke på ryggen til babyen da?
så var vi 4 Skrevet 3. april 2007 #8 Skrevet 3. april 2007 Min grense var 1 time(3,5 mnd gammel) og da begynte også Martin å skrike og virket utilpass. De færreste kjører jo selv i ett så lenge så det blir vel flere naturlige stopp, men det får de selv stå for å fortelle da selvsagt.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 3. april 2007 Forfatter #9 Skrevet 3. april 2007 Det er jo greit med 1 time på 3.5 mnd gammel baby.Min er 4 og han sitter og max 1 time.
2flottebarn;) Skrevet 3. april 2007 #10 Skrevet 3. april 2007 Vi har kjørt i 1 - 1,5 time i strekk, da var gutten vår 2 mnd. Han sover lenge i vogna (3-4 timer i strekk). Men i bil (på samme tiden av døgnet) våkner han etter en drøy time og er utilpass. Da stopper vi og har en lang pause før vi fortsetter turen. Jeg har snakket med fysioterapeuter og de sier at barnet sier fra når nok er nok. Det er jo ikke ofte man kjører lange turer med så små barn, man må jo ta andre forholdsregler hvis man skal kjøre langt ofte. Jeg tror ikke barnet ditt hadde sovet 8 t i bil, selv om det er på natten. De sier fra hvis de har ubehag eller blir slitne, man må ikke undervurdere dem!
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 3. april 2007 Forfatter #11 Skrevet 3. april 2007 Nei,jeg sier heller ikke at vi skal undervudere dem,men jeg er overbevist om at min gutt sover bedre i bilen,enn noen annen plass.I vogna f.eks sover han ikke i det hele tatt,hvis den står stille.Der sier du at din baby sover lenge. Det jeg vil frem til er at ryggproblemene kan vise seg senere. En annen ting er at dere svarer meg ikke på det jeg spør om.Hvis en baby sover hele natten igjenom eller la oss si bare 6 timer,eller kanskje 8,han sov de timene i stolen,hadde da vært greit at han sov de timene der?
børdi Skrevet 3. april 2007 #12 Skrevet 3. april 2007 En baby på 4 mnd sover sjelden 8 timer i strekk uansett, og i bilstol sover de ikke så godt som i sengen, så de sier ifra når de blir utilpasse... Jenta mi var 5,5 mnd da vi kjørte fra stavanger til tr heim, og den ene dagen kjørte vi da i 9 timer, med mat og bleieskift stopp, gikk helt fint det.. Det er jo ikke sånn at man kjører så langt HVER dag, det er snakk om kanskje en eller to ganger så lenge babyen er liten... Ser ikke problemet i alle fall.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 3. april 2007 Forfatter #13 Skrevet 3. april 2007 Min baby sover i alle fall 8 timer i strekk nå og han er 4 mnd,men det er ikke det jeg spørr om.Jeg spørr om det er greit at jeg hadde hatt ham i de 8 timene i bilen,hvis han ikke våknet av seg selv.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 3. april 2007 Forfatter #14 Skrevet 3. april 2007 Bare for å si det også,datteren min sov 10 timer da hun var 1,5 mnd
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 3. april 2007 Forfatter #15 Skrevet 3. april 2007 Ingen som kan svare meg på dette?
BizziBee Skrevet 4. april 2007 #16 Skrevet 4. april 2007 Vi har brukt sunn fornuft ( etter min mening da ;-) ) når vi kjører med barn i bil. Vi har for ikke lenge siden reist på en 8 timers biltur med vår 10 mnd gammel datter, og det gikk helt fint. Tok pauser ofte og ser an om hun trives eller ikke. Men det er klart at du får ulike svar, fordi vi alle er ulike.... Alle kjenner sitt eget barn best, og jeg tror de fleste klarer å gjøre egne vurderinger om hvor lenge deres barn skal sitte i stolen. Dette er klippet fra Trygg Trafikk sine sder: Får ikke små barn ryggskader av å sitte i en babystol? Det er ikke påvist noen ryggskader på barn fordi de har ”liggesittet” i bakovervendt babystol, det skal derfor ikke være nødvendig å skaffe bag med nett i tillegg selv om man skal på langtur. Det er selvsagt en fordel å stoppe og ta en pause der babyen får bevege kroppen litt på en annen måte ca annenhver time, men det er ikke nødvendig å vekke et sovende barn. Overlege Tor Einar Calisch ved barneintensiv avd. på Ullevål sykehus bekrefter at spedbarn ikke tar skade av å sitte i en babystol selv over litt lengre tid.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2007 #17 Skrevet 4. april 2007 at dere gidder å krangle altså..... må jo ha sinnsykt lite å gjøre!! jeg foreslår at folk får gjøre som de føler for,man trenger vel ikke å følge en mal heller!! kom igjen jenter, ikke gidd å krangle over slike ting, dere kommer aldri til enighet uansett! alt som skjer er at det blir en sinnsykt sur stemning!! nyt våren og det fine været istede!! God Påske til alle sammen:))))
Gjest Skrevet 4. april 2007 #18 Skrevet 4. april 2007 Mathias er 2,5 mnd .. og elsker å kjøre bil og sitte i bilstolen sin. Men her om dagen skulle han være med pappan sin opp på hytta ( tar ca 1,5 time å kjøre).. og han begynte å sutre den siste biten.. Noe som ikke er likt han når han kjører bil.. Så jeg tror de fleste babyer vil si ifra når det begynner å bli ubehagelig.. Men sover de godt.. så kan det jo være at de sover seg igjennom ubehaget..?! Men når jeg har vært ute å kjørt.. og han sovner.. så vekker jeg han ikke.. men setter noe under stolen så den blir enda mer liggende.. Nei, jeg hadde ikke kjørt i 8 timer med en liten baby på 4 mnd selv om han ikke gråt. =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå