Gå til innhold

dilemma ang ut i jobb....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til våren er jeg ferdig med min utdannelse, og har allerede fått 100 % til sommren. Etter påska skal jeg på jobbintervju (på sammen sted som sommerjobb)....mitt dilemma er; skal jeg si at jeg er gravid (ca 8uker bare) eller er det noe de ikke har rett til å vite ennå? Sjansen for at jeg får jobben er relativ stor!!

Vil jo være ærlig, men siden det er så tidlig og at jeg har mistet flere ganger før, så syns jeg ikke de har noe med det ennå..eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm,ikke lett det der. Jeg har valgt å ikke si noe enn så lenge,siden jeg også har mista et par ganger før,og heller ikke har fortalt familien min noe enda.

Du har ikke plikt til å oppgi at du er gravid,men det vil jo vises etterhvert da. Rekker du å jobbe 6 mnd før fødsel om du får denne jobben,forresten?(ifall du ikke jobber litt ved siden av studiene nå da),tenker ang. fødselspenger og sånn... (Bare sånn i tilfelle du ikke har tenkt på det!)

Begynte nettopp i ny jobb selv,bare en imidlertidig deltidsjobb,og ble gravid like etterpå(prøvde i 2 år) Tror nok jeg kommer til å ti stille om graviditeten ganske lenge,jeg har jo planer om å slutte pga skole til høsten likevel.

Hadde ikke sagt noe hadde jeg vært deg,men skjønner hva du mener ang. det å være ærlig,har det på samme måten.

Skrevet

Du har ingen plikt til å fortelle det, nei, og uansett om du forteller det så skal det i teorien ikke diskriminere deg fra å få jobben, men en vet jo aldri. Jeg ville ventet med å fortelle det, var jeg deg :-)

Lykke til!!

Skrevet

Takk for svar:)

Hvis jeg begynner i mai/juni blir det ca 6 mnd....men jeg har jobbet på et annet sted i ca 2 år snart som vikar. (Jobber forresten i kommunen..begge steder) Må få hjelp til slike ting etterhvert:) Min første prioritet nå er at denne gangen skal det gå bra, så får alt annet komme etter det!!!

Jeg har heller ikke valgt å si det til andre- bortsett fra min kjære og min bestevenninnne. Kommer nok ikke til å si det før rundt om 3mnd..eller når det synes hehe :)

Skrevet

Er litt sånn tullete dette systemet,med regler og alt sånt,ikke bare bare å holde styr på alt. Det er vel sånn at man skal ha jobba minst 50% 6 mnd i strekk av de 10 siste mnd før fødsel(eller er det før permisjonen starter?) Er så leit å gå glipp av alle de pengene om man har "bomma" på bare en måned eller to.

Venter lengst mulig jeg også,vil jo være sikker på at det går bra før man slipper nyheten! Måtte melde meg syk idag da,pga kvalmen,følte nesten at jeg løy om at jeg var syk,selv om jeg har vært kjempedårlig de siste dagene,bare spydd og ligget rett ut! Huff huff,tenk om man var så rik at man kunne slippe å jobbe! *drømme*

Krysser fingrene for at det går bra både med spiren og intervjuet ditt!

Skrevet

Jeg hadde også ventet med å fortelle det!!!!

Skrevet

FOR ALL DEL IKKE FORTELL DET! Selv om de ikke har lov til å dirkriminere oss gravide, så skjer det i kulissene...

Du er jo nødt til å jobbe for å få svangerskapspenger, tenk på deg og barnet ditt. INGEN vil takke deg for om du sier det på intervjuet.

Antagelig er takken at du ikke får jobb.

Når de siden får vite at du er gravid - vil de tilgi.

Har jobbet endel år. Noen ganger har det kommet nyansatte i din situasjon, men det er jo slik livet er.

Hadde du vært mann i intervjusituasjon og samboeren din var 8 uker på vei - hadde du sagt i fra da? Neppe...

Jeg er nesten i din situasjon, har skiftet arbeidssted og skal snakke med sjefen neste uke. Har ingen planer om å si i fra, da jeg er redd for å bli degradert. Dessuten man er ikke sikker på at det blir et barn ut av en 8 ukers graviditet.

Hvis sjefen din skulle komentere dette siden, kan du si som jeg. At du var usikker på hvor langt du var kommet i graviditeten, at du var redd for å miste og at ikke engang nærmeste familie visste noe på det tidspunktet. Det blir jo feil å si i fra til sjefen før familien- ikke sant?

Lykke til!

Til slutt, du skal antagelig være lenge i arbeidslivet, så en svangerskapspermisjon har du ærlig fortjent!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...