Gå til innhold

bare det er friskt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satt her å tenkte på at alle sier at de ikke bryr seg om hvilket kjønn babyen blir så lenge det er friskt...

hva hvis ungen ikke er frisk da...?

h*n er jo ikke noe mindre verdt for det om. Er kankje bare en talemåte (som forøvrig jeg og har brukt) men kjenner nå at det blir egentlig helt feil å si det!

Er det noen andre som har noen mening om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Det er vel ingen som ønsker seg et barn med funksjonshemminger etc. Alle håper vel at barnet i magen er frisk. Men om det viser seg at det ikke er det, er det ikke noe mindre ønsket av den grunn.

Så for min del kan jeg si at jeg virkelig håper at lillepiken i magen er frisk og fin, men om hun ikke er det vil jeg være like glad i henne for det...!

Skrevet

Kommer vel litt ann på hva folk mener med "friskt". Har babyen en funksjonshemming den kan leve med eller t.ex. hjertefeil som babyen vil dø av etter noen få timer. Selfølgelig er alle barn like mye verde uansett om de er friske eller syke men det må vel være lov å ønske seg et friskt barn. Men jeg førstår hva du mener....

Jeg har en veninne som prøver å bli gravid nå. Alt hun ønsker seg er en jente. Hun maser og maser om at hun håper det blir en jente og sier at hvis hun får en gutt så får hun panikk fordi hun da må få en jente neste gang. Det provoserer meg mye mer enn at folk ønsker seg et friskt barn.

Skrevet

..bare det er friskt,er det samme hva kjønn det er,hører man jo ofte noen si..det vil jo si det same som at det er viktigere at ungen er frisk fremfor hva for kjønn den er..vil jo ikke dermed si at man velger det bort om det ikke er friskt...kommer o helt an på hva slags funksjonshemming det dreier seg om det..

Skrevet

Det er vel ingen som går i rundt og ønsker seg et barn med en form for funksjonshemming?? Dermed vil jeg tro at de aller aller fleste håper på at barnet de bærer på er friskt og selvfølgelig er det lov. Og i mine ører høres det ikke feil ut i det hele tatt, når folk sier "får bare håpe h*n er frisk!" Nei vet du meg hva...det synes jeg er lov å ønske seg!

Skrevet

Jeg har aldri skjønt det som alfa og omega når folk sier det!

Mer som om at det er det største ønsket de har!

Er hvertfall slik for meg, oss.

Jeg bryr meg ikke om kjønn, det er det samme for meg om jeg får ei jente til å kle opp i søte kjoler eller en gutt til å ha på matros dress. Om det er dukker som vil bli det helt store, eller om bil & motor vil være tingen.

Bare barnet mitt kan få et godt liv!!

Det være seg alt fra å ikke ha et utsende på noen måte som tiltrekker seg oppmerksomhet, til å kunne være i stand til å både tenke og utføre selv.

Barnet vårt blir ikke mindre verdifult om det er sykt! Men det vil lett få et mye vanskeligere liv, i tillegg til at det vil kreve mer av både oss som foreldre og samfunnet generelt.

Skrevet

vil bare komme med en liten forklaring...

Jeg mente ikke at folk bør ønske seg syke barn eller at barn som er syke er mindre verdt!

Det er bare talemåten jeg synes virker feil! men som sagt sier jeg det jeg også. Ønsker av hele mitt hjerte at nurket mitt er friskt!

vet ikke om dere forstår hva jeg mener, men jeg vil gjerne høre flere tilbakemld hva andre mener...

Skrevet

man vil jo det beste for barnet.. en funksjonshemning kan redusere livskvaliteten kraftig.. og det er en ekstra belastning for foreldere og øvrig familie.. det finnes selvsagt forskjellige gravder.. men uansett "ulikhet" blir det en ekstra belastning.. så selvom barnet ikke er uønsket hvis det ikke er friskt så sier en ikke "samme for meg hva slags kjønn, bare det er delvis friskt.".... eller?

Skrevet

Synes ikke det er dumt sagt at man håper at ungen er frisk,for det håper man jo virkelig.Men jeg synes det er dummere å høre på de som sier at de håper på et spesielt kjønn.Det hadde jeg aldrig turt å sagt.Som en bekjent som ikke har barn sa til meg da jeg var gravid med nr.1,"Jeg håper jeg får en jente".Da holdt jeg på å eksplodere.For alle som er gravide/har fått barn vet jo at det som betyr noe er at barnet er friskt.Men jeg velger å tro at de ikke mener det som det blir sagt=)

Skrevet

derfor en sier det,e for mange spør,ka håpe du det blir o.l... da si i at ul/jm sa det blir jente,men at kjønn spille ingen rolle,... det viktigste e at ungen e frisk og har det bra...

jobber/har jobbet med små barn som har syndrom er sterkt utviklingshemmede å veit det er veeeeeeldig tungt....

men vil så klart ta meg av barnet fordi... men alle ønsker seg vel friske barn,hvem ønsker seg syke barn liksom???

å det med å ønske seg et kjønn for sterkt kan "straffe" seg...

har et eks, tante fikk tre friske sønner,de ønsket seg så inderlig ei jente,ble gravid,fikk ei jente,men ho var så syk at hun døde når hun var 6 mnd,da følte tante at det var en "straff" for at hun ønsket seg så inderlig en jente....

Skrevet

Hei hei.. Jeg også har tenkt på det om babyen er frisk. tenk om den ikke er det. Og tenk om det er noe galt som de ikke ser på ul... Men vi må tenke positivt, og satse på vi har verdens søteste baby i magen:)

Skrevet

Er selv en av de som har sagt akkurat de ordene, og de står jeg 110% for. Har deltidsarbeid i en bolig for psykisk utviklingshemmede, og ser ganske mye der, og det er en selvfølge at alle ønsker seg et friskt barn! Men det er ikke dermed sagt at om barnet ikke er friskt, at en ikke kommer til å bli mindre glad i det av den grunn! Det er en helt rasjonell tankegang å ønske at dine nærmeste har det best mulig!

Grugledet meg til ordinær UL, gruet meg for at jeg tenkte "hva om...", og gledet meg til å se at alt var i orden med den lille! Å få vite kjønn var bare en bonus.

Skrevet

Det er ikke noe i veien med å ønske seg et friskt barn! Hvem gjør ikke det? Jeg sier det stadig vekk nå - samma om det er gutt eller jente bare h*n er frisk. Grunnen til at jeg sier det er at jeg har opplevd å få den vonde beskjeden på ordinær UL - barnet er ikke som det skal. Min baby hadde en alvorlig kromosomfeil som han ikke kunne leve med.

La folk få ønske seg helt friske barn. Blir det ikke helt friskt får man ta det som det kommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...