Gå til innhold

Trenger HJELP ang amming!! Nå!.. Haster.. pliiis

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. har fått min 3. brystbetennelse på 2 mnd! Er bikkjedårlig!! Høy feber og det som hører med.

Jeg skal til legen veldig snart for å få penicillin..men vil helst bare slutte å amme.. Gjør alt etter boka, varme klær, hansker, ullinnlegg osv..

Er kjempefortvilet. Hva ville dere ha gjort? Gitt opp eller fortsatt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slet også med det samme problemet...Det som jeg fant ut hjalp til meg var å få "myka opp" brystet før amming. Tok ei flaske med varmvann å la på slik at klumpene løsna litt. Dette holdt jeg på helt til jeg ble helt bra!

Skrevet

Hvis du føler for det så ville jeg gitt opp. Ammet selv i 6 mnd. Hadde ikke noe problemer, men sluttet da jeg ikke synes det var noe kos mer. Mme er jo bradet også.

God bedring

Skrevet

Jeg gjør det. tar varmepute på, sitter inntulla i dyna... vil egentlig bare gråte.. Babyen er jo bare 2 mnd..ville amme i hvertfall 1 år denne gange n også...

Skrevet

Det har hjälpt mig att lägga mig i varmt bad/duscha varmt och få tryckt ut ansamlingarna av mjölk i brösten. Det hjälper också att masera knölarna medans du ammar. Men se till att du for tömt körtlarna för mjölk.

Min gutt slutade amma eftersom han själv inte ville ha bröst längre när han var 6 mån. Det har fungerat väldigt fint med morsmelkerstatning också, men säkert lurt att amma minst ett halvt år om du orkar då... Det är ju många som inte ammar alls och har super friska barn.

Hoppas du finner en lösning som passar dig. :)

Skrevet

Hvis du har hatt så ofte på 2 mnd er det kanskje en infeksjon som aldri har forsvunnet helt? Jeg har bare hatt en gang, og da fordi jeg var uforsiktig med kulda + bebisen var forkjøla og ikke klarte å tømme brystet. Få legen til å dyrke frem bakterier av melkeprøve sånn at du er sikker på at det er riktig type antibiotika du får! Jeg skal ikke uttale meg om hvor vidt jeg hadde prøvd å fortsette eller ikke, ettersom jeg ikke har vært i din situasjon...jeg skjønner veldig godt at du er fortvilet, at du gjerne vil fortsette, og håper du får hjelp sånn at det ordner seg. Har du prøvd ammehjelpen? Kanskje noen der også kan hjelpe deg :)

Skrevet

Du skal ikke ha penicillin som antibiotika! Du skal ha diclocil. (førstevalg)

Få tak i lecithin kapsler på apoteke ller helsekost, helst 1200 mg styrke. Ta 2 kapsler morgen og to kapsler kveld. Når du har vært bra en uke kan du trappe ned og ta tre kapsler pr dag i en uke , så to kaplser pr dag i en uke.Forebyggende er 1200mg pr dag - økes opp til max igjen ved minste tegn til tette melkeganger!!

lecithin løser opp tette melkeganger ogg gjør at melka renner lettere.

På ammedebatten ligger link til behandling av brystbetennelse - skriv ut og ta med - det er gjeldende retningslinjer som legen skal følge.

Det skal og tas melkeprøve slik at de vet at du får rett antibiotika.

Prøv dette i tillegg til varme og tømming før du gir opp.

Les inne på ammehjelpen.no

Lykke til

Skrevet

ang lecithin... får du tak i mindre styrke må du øke antall kapsler slik at du kommer opp i sånn ca riktig mengde mg pr dag.

Skrevet

Har hatt det 2 ganger, første gang 4 uker etter fødsel, og så 6 mnd etter fødsel. Sist var jeg hos en turnuslege som ga meg en 10-dagers penicillinkur hverken jeg eller knotten tålte. Måtte stoppe etter 3 dager. Hun mente jeg måtte tømme brystet annenhver time, pumpe om nødvendig, vekke babyen minst 2 ganger om natta osv., for det sto det i boka! Skikkelig smart å øke melkeproduksjonen når ungen er 6 mnd og vi er midt i nattavvenning/grøttilvenning..! Vet ikke hvor gammel ungen din er, men for all del; ikke øk melkeproduksjonen hvis du har nok melk.

Fortsatte å amme som vanlig, og fikk tak i en homøopat som ga meg et middel jeg tok hver gang jeg kjente at betennelsen var på vei tilbake. Dette funket for meg iallefall, jeg ammer fortsatt og er ikke redd for tilbakefall.

Det finnes også en nesespray på resept(syntocinon) som skal gjøre ammingen enklere. Sprayes i nesa 5 min før amming.

Uansett om du velger å avslutte ammingen, må du iallefall trappe forsiktig ned!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...