Gå til innhold

Ser at det er et par innlegg ang. "alene"mødre og trygdesvindel..


Smilje med gull i magen

Anbefalte innlegg

Det er faktisk GANSKE alvorlig- det er en kriminell handling på lik linje med annen økonomisk vinningskriminalitet, og de som blir "oppdaget" risikerer fengselstraff:

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=172548

 

http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=135158

 

En annen ting er det moralske spørsmålet- forstår ikke at noen får seg til å utnytte systemet slik! Forstår dere ikke at det må få konsekvenser for et eller annet da? Norge har et fantastisk trygdesystem som skal ivareta de som mer eller mindre uforskyldt har havnet i en vanskelig livssituasjon, dessverre er systemet også så naivt at mennesker med slett moral med letthet kan snike til seg midler de ikke er berettiget.

 

Men forstår jo at det er vanskelig å f.eks anmelde en venninne da.. samtidig har vi jo plikt til å melde fra om kriminalitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ikke hatt noe problem med å melde fra, selv om det hadde vært nære venner. Svindel er svindel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kan forstå i en desperat situasjon så kan du ende med å få ingenting om du har samboer og ikke tjent opp penger men bor du "alene" får du i hue og i ræva. Hadde en venninne og hun endte opp med nesten 20.000 ut i mnd nå var hun alene da men hadde hun ikke vært det hadde hun vel sittet med maks 8ooo.... så jeg kan skjønne at noen føler seg presset til det...

 

Men jeg er ikke i situasjonen selv og kjenner heller ingen som er det , men når forskjellene kan bli kjempe store skjønner jeg at noen vil føle seg nødt til å lure systemet litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man får mer som alenemor, er jo at du absolutt ikke har muligheten til å jobbe. Jeg skulle ha gitt mye for å ha en far til barnet mitt, som hun kunne se hver dag.

 

Hvis jeg får vite at noen svindler staten for penger de ikke har krav på, så vil iallfall jeg si fra.

 

20.000 var vel litt å ta i vel. Ca 15.000 er vanlig tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor anmelder man slik da. >Jobber i barnehage og se at mange oppgir to adresser når de faktisk innrømmer at de bor sammen::

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe så dumt å si!Tror du at alenemødre ikke jobber, du da? Haha. Grunnen til at aleneFORELDRE får ekstra stønad er fordi de bare har EN inntekt å forsørge barnet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det over var svar til høygravid som lever i den villfarelse at alenemødre får stønad fordi de ikke jobber....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gudamei.. Er det mulig sier jeg bare..

 

Finnes det virkelig så mange der ute som overhodet ikke skjønner noenting?

 

HVORFOR bry seg om hva jeg sa, når det ikke er det som er poenget i det hele tatt??? Jeg bare spør.

 

Livet ditt må være ufatterlig kjedelig, når du gidder å henge deg opp i så ørsmå ting..

 

LES MELLOM LINJENE OGSÅ JENTA MI!! Det er faktisk ikke så jævla enkelt å jobbe når du er alene med en baby på to mnd serru..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også en ting til..

 

Småbarnstilegget og overgangstønaden får du vanligvis bare frem til barnet er tre år. Da miste alenemødre over 10.000,- mnd..

 

Jeg mente at alenemødre ikke har muligheten til å jobbe den første tida, og dermed ikke har noen form fon inntekt. Men det var kanskje for vanskelig for deg å skjønne....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt at du er alenemor når du har et så voldsomt temperament som du viser i svaret ditt. Håper du oppfører deg skikkelig mot barnet ditt, iallfall. Særlig hvis barnet bare er to mnd gammelt. Barnet har ikke godt av en hysterisk og sint mor som kapper hodet av både fremmede og kjente.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, mange høygravide har født før :D

Det var jo du selv som fortalte hvor vanskelig det var med en to mnd gammel baby... Jeg rekner med det er lettere for deg nå, når babyen er større og du er gravid igjen. Håper temperamentet ditt roer seg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blander meg sikkert i et gammelt innlegg.. Men hvorfor er det så mye vanskeligere for en alenemor å jobbe enn de som er par???

Man har samme muligheten til barnepass og barnehage som par har. Samme arbeidstidene.. Så hva er problemet??

En alene mor er alene om utgiftene ja da.. Men har også en munn mindre å mette. Mange alene mødre får opp mot 20.000 iregna overgangstønaden, småbarnstillegg, dobbel barnetrygd, barnebidrag osv.. Og man kan søke om bostøtte..

overgangstønad og småbarnstillegg får man i tre år.. Og da er jo barnet 3 år eller eldre.. De fleste mammaer som er i et parforhold har mått begynne å jobbe nesten før barnet er ett år pga økonomi.. Men alenemødre kan altså da være hjemme i 3 år..

Spør igjen hvorfor det er så mye vanskeligere å jobbe når man er alene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da mener jeg selvfølgelig ikke å jobbe når barnet er nyfødt og frem til året.. De fleste har krav på permisjonspenger selv om man er alene.. og da kan man gå hjemme i permisjon det første året og så begynne jobbe.. Er da ingen mammaer som behøver jobbe når barnet er nyfødt og det første året om man har opptjent seg retten til permisjonspenger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan si i fra til det lokale Nav-kontoret! Tips kan sendes anonymt, men gir selvfølgelig langt mindre troverdighet (tipsene skal ikke gis i sjikanøs hensikt).

 

Meldingen bør også begrunnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh...!

Det er vel ikke slik at overgangsstønad gis fordi man bare har en inntekt i husstanden!

Overgangsstønad gis til den som er alene om omsorgen for små barn og som midlertidig er ute av stand til yrkesaktivitet på grunn av omsorgen for dette/disse. Videre gis det stønad til den som trenger utdanning/kurs for å kunne komme seg ut i jobb.

 

Det kan umulig være vanskeligere for aleneforeldre å være i jobb enn for oss andre, men tidvis mere slitsomt, kanskje?

Jeg vet imidlertid om mange som har delt omsorg for barnet etter samlivsbrudd, og etter mitt skjønn gir det gode muligheter for jobb og karriere for begge av foreldrene.

 

Det må være åpenbart at stønad under utdanning snart er historie - flere og flere kvinner tar høyere utdanning og er eldre når de får barn.

 

Det er imidlertid trist at så mange fortsatt blir alenemødre kort tid etter fødsel. Hvor blir det av fornuften i "gjerningsøyeblikket"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke forsøke å støtte hverandre i stedet for å dømme så hardt? Hva vet vel vi om hvorfor noen velger å forsøke å få mer enn hva de har "rett" til? Det blir veldig sort/hvitt og bare annta at de som "svindler" er umoralske personer. Jeg synes det er ganske trist, rett og slett. Og dere, vær så snill, slutt å angripe hverandres personlighet her på chatten. Om noen blir provosert og gir uttrykk for dette så er det veldig drøyt å uttrykke håp om at hun ikke lar dette gå utover barna sine osv. Det er vel forskjell på folk, så vær så snill, la oss behandle hverandre med respekt og erkjenne og ikke minst akeseptere forskjelligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda... lenge siden jeg har vært innpå her nå... ser at det har blitt litt innlegg her... Enig med biren at vi bør behandle hverandre med respekt... og det er sant det du skriver at vi ikke vet grunnen til at noen velger å forsøke seg på å få ut mer... Men allikevel... Det er selvsagt mange grunner til at vi blir som vi blir uansett hva det gjelder. Det er alltid grunner til at enkelte er voldelige, eller har mindre skruper enn andre. Personene må selvsagt respekteres, men handlingene kan allikevel være forkastelige- deriblant forsøk på å få ut mer enn man har krav på- uansett hva årsaken er. Det ER jo forsøk på svindel- og ulovlig uansett hvor "synd" det er på folk.

 

Jeg er blant de som velger å ta konsekvensen av at jeg ikke kommer helt heldig ut i "kampen om fødselspengene". Jeg har av egen vilje begynt på min andre bachelor og mottar ingen som helst støtte til dette. Heller ikke fra lånekassen (har mye studielån fra før og ønsker ikke mer...) Dette medfører at jeg hele tiden har måttet jobbe ved siden av deltidsstudier og familieliv. Har en mann som ikke har spesielt bra inntekt, men vi tilpasser forbruket og klarer oss med litt ekstra innsats. Jeg kommer til å ta ut engangsstønad, mens han tar mesteparten av permisjonen for at jeg skal komme gjennom praksisperiode og forelesninger. Jeg vet at han kommer til å klare dette kjempefint, men det er ikke bare bare å "gi denne tida fra seg" allikevel.

 

Det jeg vil fram til er kanskje at det finnes enkle løsninger- og løsninger som krever litt mer, men som man kanskje kan gå med hevet hode gjennom fordi man gjør det rette...

 

Unner virkelig de som har krav på ytelser dette- syns vi har et flott system som fanger opp de som trenger litt ekstra hjelp i perioder av livet...Inkludert alenemødre som mottar det de har krav på- men ikke om man bor sammen med partner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg er enig med deg også:-) Man kan ikke godkjenne handlingene fordi det er synd på folk, men jeg tror at det kan forklare hvorfor noen gjør disse "dårlige" valgene. Det er selvfølgelig mye som spiller inn. Behovet mitt var vel egentlig og si noe om at det er lett å dømme osv.......

Det er forøvrig et imponerende løp du har lagt opp til, og du kommer helt sikkert til å lykkes. Du er heldig som klarer å se løsninger og ikke minst gjennomføre de. Selvom det sikkert er kjempetøft så er du likevel heldig som evner å gjøre dette. Det skorter ofte hos de som velger de "enkle" løsningene, tror jeg da. (jeg er ingen spesialist på området)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...