Gå til innhold

eg har en engstelig liten jente .. .. .. hjeeeelp


blir 3 barnsmor

Anbefalte innlegg

i går reiste vi på besøk til oldeforeldrene, og de første 10 min. vi var der bare gråt hun, selv om hun satt på fanget mitt., skikkelig engstelig gråt .. men myknet til slutt da.. en dag skulle tanten passe hun en liten time mens eg var på trim med guttungen og da hadde hun grått hele tiden mens eg var vekke . hun er ofte sånn med besteforeldrene og .. . dette er jo folk som hun til en viss grad ser ofte, får så vondt av hun når hun blir så redd..

Men det er jo og vanskelig å bare låne hun vekk en liten stund visst eg vet hun er så grinete og lei seg når eg ikkje er der..

her heime hos oss er hun ikkje sånn.. leker seg fint aleine mens eg svinser rundt og gjør andre ting osv.. .

 

flere som har smårollinger som reagerer sånn ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Albert kan reagere med gråt noen ganger. Særlig hvis det er menn, og de er litt bråe. Han gråter nesten alltid med en gang han ser pappa (min pappa altså:) ), men tror det er fordi pappa begynner å "mase" med han med en gang. Har lest her på din baby (første leveår) at det er vanlig at de er litt skeptiske og gråter når de ser "fremmede" eller blir adskilt fra moren sin. Så det er nok bare en fase hun må igjennom:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest i den O`Store Barneboka(som hun svenske dama har skrevet) at det er alderen som gjør det. Rundt 8 mnd. begynner selvet deres å danne seg, og det er skremmende og vanskelig for dem. Står at de trenger stabilitet i både mennesker rundt seg og omgivelser på denne tiden. Det er visst helt normalt at de plutselig gråter når feks. mormor vil kose, selv om de har likt mormor før. Boka sammenligner sårbarheten i 8mndsalderen med sårbarheten mor føler like etter fødselen, pga. at nå "fødes" babyen på ny på en måte. Eller selvet "fødes". Boka sier at det er galskap å sende ungen i barnehage på dette tidspunktet(der det er aktuelt), at det er som å bytte ut hjemmet OG ektemannen til ei kvinne som nettopp har født. Og det står at man skal ta babyen på alvor og unngå å la andre leke og holde hvis den gråter. Vi kan se på det som tull, for "hun har jo alltid likt mormor". Men for babyen er det skremmende og alvorlig, så dens grenser bør respekteres. Står det. Jeg synes det gir litt mening.

 

Det er sikkert skummelt å være andre steder enn hjemme for jenta di nå. Dere foreldrene og hjemmet er det hun foretrekker, alt annet er litt utrygt sikkert, selv om det gikk greit tidligere. Jeg regner med at det går over igjen!

 

Amanda er redd de fleste for tiden, men de er OK på avstand. Må si det passer litt dårlig med påskeferie nå, "nytt" sted og "nye" mennesker. Vi hadde jo tenkt oss ut på fest en tur og alt ;) Men vi får se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt å høre at min ikke er den eneste som er inne i en periode. .. . .. ligner sikkert på meg, eg er sånn som trives best i det kjente og nære hehe .. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...