shanghaimoon Skrevet 3. april 2007 #1 Skrevet 3. april 2007 Gutten vår på 3 år har begynt og legge seg til noen uvaner når han skal legge seg. Han har fått det for seg at det er spøkelser på rommet, så gardinene må være helt oppe, så han kan se ut, og så må døren stå nesten på vidt gap... jeg har prøvd og prate med han om dette, men det synker ikke inn tor jeg. Prøver også og gå inn til han etter han har sovnet for og ha igjen gardinene, og lukke døren litt, men da våkner han faktisk på natten og gråter fordi det er spøkelser! Skjønner jo at han føler seg trygg når han gjør det på denne måten, men dette resulterer i at han våkner i 6 tiden på morgenen, forde det blir lyst ute! Noen som har tips og komme med?
Gjest Skrevet 3. april 2007 #2 Skrevet 3. april 2007 hva om du kjøper en morsom lampe? da blir rommet noe opplyst, samtidig som gardinene kan være igjen.
Lillefy Skrevet 3. april 2007 #3 Skrevet 3. april 2007 Min datter på 2½ har akkurat vært igjennom en sånn periode. Først var det "den bøffelen" hun var redd for. Deretter kom hun på at vi ikke kunne lukke døren eller slukke lyset fordi da ville prinsessen kom opp i sengen hennes om natten. Vi sa rolig, hver kveld (ingen avtale med henne,-dette var noe hun ble informert om), at vi lot døren stå halvåpen og så kunne lyset være på i gangen. Så sang jeg to sanger, og gikk ut. Når vi la oss slukket vi lyset. Hun våknet om natten i ca to uker, hvor vi skulle inn å trøste litt, sa da rolig til henne igjen at vi lot lyset være på i gangen: "nå går jeg og legger meg, men først slår jeg på lyset". Så sov hun til morgenen. Etter ca to uker stoppet hun å tenke på det, og har ikke hatt flere mareritt. Dette hjalp ihvertfall for oss. Vi var forresten veldig bestemte på at dette ikke skulle være noe hun skulle være med å finne ut av,-vi tok med andre ord hånd om situasjonen. Hun ble tryggere av å få følelsen av at dette var noe mamma og pappa tok hånd om, og at vi nok skulle finne ut av dette for henne! Lykke til. Veldig fortvilende å være mamma til en liten som er redd.
børdi Skrevet 3. april 2007 #4 Skrevet 3. april 2007 Prøv å ta en monster/spøkelse rensing før han legger seg :-) finn en pinne og lat som det er en tryllestav,eller, en sleiv, og ev en kjele eller noe sånn.. si at nå skal dere skremme bort alle skumle vesener fra rommet hans, og la han bli med på "ritualet".. Så går dere systematisk gjennom rommet, under sengen, i og bak skapet, bak gardinene, osv osv....og banker i kjelen og vifter med pinnen og sier et eller annet som dere finner på med at vi befaler alle "vesener"(eller det som passer) skal komme seg bort fra rommet osv osv...-finn på noe ,tilpasset hans personlighet, sånn at han ikke blir redd, da, sånn at det blir noe positivt..:-) Kanskje verdt et forsøk??hehe.. --Naboen kanskje ser litt rart på deg etterpå men, hihi... lykke til...
Anonym bruker Skrevet 4. april 2007 #5 Skrevet 4. april 2007 Jeg foreslår at dere kjøper en sånn liten nattlampe. En sånn man stikker i stikkkontakten, så den lyser litt, men ikke så man våkner. Si at den er helt spesiell, og at når man bruker den, så kommer det ingen spøkelser inn i rommet. Dessuten, så må alle spøkelser spørre før de kommer inn til ham, og du slipper ikke inn spøkelser. Dette er noe som vil gå over etter hvert som han skjønner at spøkelsene ikke kommer inn til ham så lenge mamma og pappa passer på. Det er helt normalt å være mørkredd, det er en redsel vi er født med, så det kan hjelpe å ikke ha det dønn mørkt på rommet hans.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå