Anonym bruker Skrevet 2. april 2007 #1 Skrevet 2. april 2007 Vi har en sønn på 4 1/2 år som sluttet med bleie da han var 2 1/2. Etter det har han vært så å si tørr med få uhell. Men for ca 2 måneder siden begynte han å bærsje på seg. Vi har forsøkt å finne årsak og kommet fram til at han undertrykker trangen til å bærsje fordi han er opptatt med å leke. Vi har prøvd å motivere han til å gå på do og "oversett" det. Men så skjer det hver dag og noen ganger flere ganger om dagen. Det er skikkelig seg bærsj som er vanskelig å vaske bort fra trusene, også blir han veldig sår i rompa. Også lukter det jo bærsj av ham, noe han sikkert vil finne pinlig hvis andre barn påpeker det. Vi har forsøkt med smilefjes og at han får en liten premie etter å ha samlet fem. Det fungerte greit en stund, men så skjedde det igjen og igjen.... Vi er overbevist om at han faktisk føler at han må bærsje, men at han ikke gidder. Derfor har vi blitt sinte på ham. I dag ble jeg så lei at jeg truet ham til å vaske underbuksa si selv. Han gråt og syntes jeg var slem. Men det får heller være, jeg er sliten av å stå med en underbukse full av bærsj som må skylles av før den kan legges i vaskemaskinen. Vi har sagt til ham at han kanskje kan bruke bleie en stund til han klarer å bærsje på do igjen, men det vil han ikke. I tillegg går han rundt med bærsjen lenge slik at han blir veldig sår i rumpa. Hva skal vi gjøre? Har noen opplevd noe lignende? Vi har kommet fram til at vi får la være å bli sinte på ham, gå tilbake til faste dorutiner og hvis han bærsjer på seg så får han skylle bort bærsjen fra underbuksa si selv. Er vi urimelige?
Anonym bruker Skrevet 3. april 2007 #2 Skrevet 3. april 2007 Jeg syns dere skal ta på han bleie igjen jeg, rett og slett. Si at han får gå med bleier til han igjen viser at han kan gå på do. Han vet godt at de som tisser og bæsjer på seg bruker bleier, og når han først har fått på seg bleie, så vet han godt hva som skal til for at den skal komme av igjen. Å la en på en på 4 1/2 vaske en truse full av bæsj blir bare klin.
Gjest Skrevet 4. april 2007 #3 Skrevet 4. april 2007 Dere får heller sette ham på do etter måltidene for å forsikre dere om at det kommer i do i stedet for i buksa og så skryte masse de gangene han faktisk gjør det der han skal. Å la ham vaske sine egne bæsjebukser var i drøyeste laget...
Determeg Skrevet 4. april 2007 #4 Skrevet 4. april 2007 En venninne av meg hadde tilsvarende problem, det er dessverre sånn som kan skje i en viss alder. De glemmer eller gidder ikke, men vet godt... Jeg ville definitivt tatt på han bleie igjen og forklart han hvorfor. I hans aldrer forstår han dette veldig godt og blir sannsynligvis flau når han må på med bleie igjen. Du sier jo at han ikke vil det. Jeg tror du kommer langt med å prøve dette, det er iallefall vedt et forsøk! Lykke til!
lizaloo Skrevet 4. april 2007 #5 Skrevet 4. april 2007 Nei, ikke sett på han bleier. Han er 4.5 og det vil være alt for nedverdigende for en så stor gutt. Han gjør ikke dette for å trasse. Det er ikke et ukjent fenomen at barn som har vært bleiefri lenge kan begynne å bærsje på seg igjen i en periode. Og det kan handle om flere ting, i den alderen kan barnet slites mellom det å skulle være selvstendig og "stor" og ønsket om fortsatt å være liten/få omsorg/"mammas lille gutt"....hvis du skjønner. Avførings problematikk kan ofte handle om kontroll også, kanskje han prøver å holde igjen lenge og så går det gale. Dette er ofte ikke en bevisst handling fra barnets side.Hvis årsaken er psykologisk mener jeg at man skal trå litt varsomt, prøve å ikke bli sint og heller oppmuntre via belønningssystem og heller prøve å ikke lage så mye oppstyr når uhellet er ute. Selv hvor frustrert og irritert man kan bli. Jeg uttaler meg litt fra erfaring, selv om problemet vårt var omvendt, vår gutt ville ikke bærsje og kunne gå over en uke uten avføring. Vi tok han med på helsestasjonen og vi gjorde avtale med helsesøster om å "trene" på å gå på do. Han var med på opplegget og var ganske klar på at han hadde en avtale med helsesøster og gradvis etter 2 mnd løste det seg. Uansett, poenget mitt er kanskje å ha litt is i magen, snakke med gutten, få han på lag, men man kan jo gjerne sjekke at det ikke er fysisk da. lykke til!
Anonym bruker Skrevet 5. april 2007 #6 Skrevet 5. april 2007 Til Lizaloo Det er tydelig at du ikke har vært borti dette selv men bare uttaler deg på denne måten fordi det er "det riktige" å si. Vi hadde samme problem med vår gutt og tok på han bleie når vi syntes det hadde pågått lenge nok. Han ble riktignok litt flau, men vi forklarte han varsomt og tydelig hvorfor vi måtte og dette godtok han. Han gikk med bleien i to dager så var det over. Da ville han heller gå på do igjen, det var ubehagelig og ekkelt med bleie. Så man trenger ikke alltid lete etter dypere og psykologiske årsaker. Sier som Rimi, eller var det Rema: det enkle er veldig ofte det beste, det er iallefall vår erfaring, med det meste!! Hilsen Stina, 3 barns mamma.
EvaL Skrevet 5. april 2007 #7 Skrevet 5. april 2007 Glem alderen hans og gjør det eneste riktige, sett på han bleier igjen. Jeg er så lei av at mange tenker på alder på barnet når de fraråder bruk av bleier. Det er da ikke aldersgrenser på bleier? De lages i alle varianter og størrelser, nettopp for at de skal kunne brukes av personer i alle aldre. Bleier er et hjelpemiddel for personer som av en eller annen grunn ikke kan holde på urin eller avføring, så når gutten din bæsjer i buksa, ja så har han behov for bleier. Det er ingenting å ha dårlig samvittighet for det.
Gjest Skrevet 8. april 2007 #9 Skrevet 8. april 2007 Dette har jeg vært gjennom med min jente på 4,5. Hun holdt seg i stedet for å gå på do, og endte med å bæsje på seg. Barna kan komme inn i en veldig ond sirkel slik. Ved å holde seg, vil tarmene begynne å arbeide tregere, og de blir harde i magen. Å bæsje når magen er hard, kan være vondt for både store og små, men mange små reagerer med å holde seg enda meir. Legen gav oss beskjed om å gi Lactulose hver dag i 1-2 mnd. Det er for å holde tarmene i gang, og for at avføringen ikkje skulle bli hard. Sørg for at ungen går regelmessig på do. Vi måtte i begynnelsen sitte inne på badet med henne, for at hun ikke skulle hoppe av for tidlig. Hun trykte en gang, og forkynte at det ikke kom noe. Måtte få henne til å sitte lenger, og prøve mer. Og så hadde vi klistremerke om hun klart å gå på do. Det hjelper ikke barnet at dere blir sinte. Jeg har heller ikke fått mitt barn til å skylle trusa selv. For meg var det viktig at barnet følte det var ok å komme og gi beskjed om hun hadde eit uhell. Før det enn at hun skulle gå rundt å lukte. Et tips: lactulose er søtt og ekkelt. Vi har blendet det i eplejuice, appelsinjuice eller div. syltetøy for å gi det. Greit å kunne vareiere det litt. P.s. Det ordnet seg hos oss. Med litt tolmodighet går det mest. Men vi må stadig være obs på at hun går på do hver dag. Ellers kan hun begynne igjen....
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 9. april 2007 #10 Skrevet 9. april 2007 Måtte bare fortelle at Lactulose også her på dattern til sambo.. Hun holdt seg i 1 uke og gråt når hun skulle bæsje, for det var jo så vondt for henne. Vi føler vi hadde prøvd alt.. Hun bæsja også i trusa. Overse det og bare skifte på henne og prate med henne om det, men følte at hun "lukka" ørene.. Hente hun bæsja om natta og da skifta vi på henne.. Det tipset om Lactulose fikk vi av pedlederen i den nye bhg hun begynte i. Da hadde vi slitt med dette i over 1/2 år. Ikke får noe hjelp fra den andre bhg hun gikk i da.. Vi ga Lactulose da hun kom hjem fra bhg, for å slippe at hun skulle bæsje i bhg.. Idag bæsjer hun på do og skulle vel egentlig tro at hun ikke hadde gjort noe annet hehe.. Vil anbefale det på det sterkeste..
Anonym bruker Skrevet 14. april 2007 #11 Skrevet 14. april 2007 Har en gutt i nær familie med NØYAKTIG samme problem. Han vet han må bæsje, men går ikke på do. Dette er en kombinasjon av at han ikke vil avbryte det han gjør, det er flaut å gå på do fordi det er lås på døra han ikek får bruke, og han får ikke opp buksene selv. Han har ofte olabukser, og da er det et stort problem for ham fordi han ikke får dem opp selv. Denne gutten var pottetrent sent, fire år, men har vært tørr siden. Ren er en annen sak. Ikke vær sinna på ham, for det er sannsynligvis pinlig for ham også. Jeg er enig med de andre her. sett på ham en bleie til han skjønner at han må gå på do, men gi ham en bleie han kan ta ned selv når han skal på do. Pass på at han får gå på do i fred uten at dere spør og graver, alle trenger privatliv. Se til at han har bukser og klær han får av og på selv, slik at han kan ordne dette på egen hånd! Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå