Gå til innhold

Trenger hjelp m adobe photoshop

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har peiling på hvordan jeg kan få et fargebilde til å bli svart/hvitt, men beholde blåfargen på noen sløyfer på bildet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må lage et ekstra lag av fargebildet..det ekstra laget gjør du om til svart hvitt og ligger oppå fargebildet:)

Deretter visker du vekk svart/hvitt fargen der du vil at fargen fra fargebildet skal vise:)

Skjønte du det?Vet ikke om det ble bra nok forklart...

Skrevet

Jeg bruker photoshop for første gang nå, så jeg skjønte ikke helt..

Kunne du forklart meg trinn for trinn, hadde det vært supert.. trenger å få det inn med teskje...

Skrevet

hehe..okei, skal prøve så godt jeg kan:)

Først åpner du fargebildet ditt...så går du på "image" oppe på øverste linje...deretter trykker du på "mode"...og deretter "grayscale"..

Så skal det komme opp et spm; "discard colour information?"

Dette trykker du OK på:)

Så lagrer du dette bilde med et annet navn enn originalbildet...

Feks; svart/hvitt...

Deretter åpner du originalbildet i photoshop igjen, slik at du har begge bildene oppe i photoshop...på hvert sitt ark...

Deretter drar du svart/hvitt bildet innpå fargebildet, slik at de overlapper hverandre..

For å få de til å passe helt trykker du bare på "ctrl + t" (om du har pc)...eller "eple + t" (om du har mac)....og flytter bildet frem/tilbake/opp/ned med piltastene og trykker ENTER når du er ferdig..må du gjøre justeringer igjen trykker du bare "ctrl + t" igjen..

For å se om du har fått de riktig oppå hverandre, så se i boksen på høyre side, der det nå skal komme opp at du har to lag..svart/hvitt bildet blir vel nå kallet "layer1"...ved siden av laget skal det være et øye-symbol..trykker du vekk denne forsvinner bildet og du ser fort om bildene ikke passer sammen..for å få det frem igjen trykker du bare i boksen øye var..

For å få frem fargen som er under, så må du gå på palettsiden på venstre side:)

Der skal det være et symbol som ligner et viskelær..er vel helt på ventre side, nr 6 oppe ifra:)Denne fungerer fint om du har store flater å ta vekk og du er stødig på hånden:)

Ellers så er det i rekke nr.2 et symbol som ligner en tryllestav..nr.2 oppe ifra...

Denne kan du velge toleranse på..det vil si at er fargene veldig like i lyshet, ville jeg valgt lav toleranse..tolreanse 2 kanskje..men det ser du:)

Når du bruker denne "staven" på bildet og trykker, vil du se at deler av bildet blir markert...deretter trykker du på deletekanppen...da skal fargen under komme frem:)

Håper du skjønte litt av det jeg forklarte da..hehe...er ikke like enkelt å skrive det som å vise;)

Skrevet

Tusen takk!!!

Nå har jeg fått det til :D :D :D

Skrevet

weee...men så bra!!:)

Hyggelig å kunne hjelpe litt til da:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...