rødhette* Skrevet 2. april 2007 #1 Skrevet 2. april 2007 Noen som har peiling på hvordan jeg kan få et fargebilde til å bli svart/hvitt, men beholde blåfargen på noen sløyfer på bildet?
susie9 Skrevet 2. april 2007 #2 Skrevet 2. april 2007 Du må lage et ekstra lag av fargebildet..det ekstra laget gjør du om til svart hvitt og ligger oppå fargebildet:) Deretter visker du vekk svart/hvitt fargen der du vil at fargen fra fargebildet skal vise:) Skjønte du det?Vet ikke om det ble bra nok forklart...
rødhette* Skrevet 2. april 2007 Forfatter #3 Skrevet 2. april 2007 Jeg bruker photoshop for første gang nå, så jeg skjønte ikke helt.. Kunne du forklart meg trinn for trinn, hadde det vært supert.. trenger å få det inn med teskje...
susie9 Skrevet 2. april 2007 #4 Skrevet 2. april 2007 hehe..okei, skal prøve så godt jeg kan:) Først åpner du fargebildet ditt...så går du på "image" oppe på øverste linje...deretter trykker du på "mode"...og deretter "grayscale".. Så skal det komme opp et spm; "discard colour information?" Dette trykker du OK på Så lagrer du dette bilde med et annet navn enn originalbildet... Feks; svart/hvitt... Deretter åpner du originalbildet i photoshop igjen, slik at du har begge bildene oppe i photoshop...på hvert sitt ark... Deretter drar du svart/hvitt bildet innpå fargebildet, slik at de overlapper hverandre.. For å få de til å passe helt trykker du bare på "ctrl + t" (om du har pc)...eller "eple + t" (om du har mac)....og flytter bildet frem/tilbake/opp/ned med piltastene og trykker ENTER når du er ferdig..må du gjøre justeringer igjen trykker du bare "ctrl + t" igjen.. For å se om du har fått de riktig oppå hverandre, så se i boksen på høyre side, der det nå skal komme opp at du har to lag..svart/hvitt bildet blir vel nå kallet "layer1"...ved siden av laget skal det være et øye-symbol..trykker du vekk denne forsvinner bildet og du ser fort om bildene ikke passer sammen..for å få det frem igjen trykker du bare i boksen øye var.. For å få frem fargen som er under, så må du gå på palettsiden på venstre side:) Der skal det være et symbol som ligner et viskelær..er vel helt på ventre side, nr 6 oppe ifra:)Denne fungerer fint om du har store flater å ta vekk og du er stødig på hånden:) Ellers så er det i rekke nr.2 et symbol som ligner en tryllestav..nr.2 oppe ifra... Denne kan du velge toleranse på..det vil si at er fargene veldig like i lyshet, ville jeg valgt lav toleranse..tolreanse 2 kanskje..men det ser du:) Når du bruker denne "staven" på bildet og trykker, vil du se at deler av bildet blir markert...deretter trykker du på deletekanppen...da skal fargen under komme frem:) Håper du skjønte litt av det jeg forklarte da..hehe...er ikke like enkelt å skrive det som å vise;)
rødhette* Skrevet 2. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 2. april 2007 Tusen takk!!! Nå har jeg fått det til :D
susie9 Skrevet 2. april 2007 #6 Skrevet 2. april 2007 weee...men så bra!! Hyggelig å kunne hjelpe litt til da:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå