Gå til innhold

hvor mye er vanlig å gi i bryllupspresang per par?

Anbefalte innlegg

Skrevet

gjør dere forskjell på familie og venner?

nære og ikke-nære?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig å gi en gave på ca kr 1000 pr par. Så lenge man er invitert til middag, ihvertfall. Tenk hva det faktisk koster brudeparet med mat og drikke - synes det er litt smålig med folk som gir gave til 300 kroner f.eks...

Skrevet

Da hører vi til de smålige :o)

Da en god venninne av meg giftet seg så spleiset vi alle venninnene med 450 kr hver (planen var max 400 men den nydelige gaven kostet oss 450)

Vi hadde ikke råd til mer, da hadde vi allerede brukt 800(eller var det 500?) hver på utdrikningslaget hennes og selvfølgelig hadde vi brukt mye penger på kjoler, sko og stasj.

Greit nok at brudeparet bruker mye penger pr gjest, men er ikke slik at man skal betale tilbake like mye i form av gaver. Det er da brudeparet selv som bestemmer hvor mye penger de ønsker å legge i hver kuvert. Det kan gjøres billig eller dyrt, deres valg- men man kan ikke forvente å få igjen tilsvarende i gaver.

Men for å svar på spørsmålet ditt, så gjør nok vi litt forskjell på nære og ikke nære... Om broren min skulle giftet seg så hadde vi selvfølgelig gitt en dyrere gave enn vi gjorde da fetteren min giftet seg.

Skrevet

Det skal vel være slik at man skal gi det man tror at middagen vil koste, så en gave mellom 500 og 1000 Kr er vel ganske riktig. Synes man må se det litt ann. Dersom noen velger å ha 5-retters middag på herregård med levende musikk etc., så kan det fort bli veldig dyrt. Synes ikke man kan forlange av gjestene da at man skal gi for 2000 i gave selv om middagen koster 1000 per pers... Er ellers klart at det forskjell på om det er min søster som gifter seg eller en litt fjern venninne. Var det bestevenninnen var det kanskje ikke så stor forskjell.

Skrevet

Jeg bryr meg ikke om hva som er vanlig, gir etter hva lommeboka tilsier at vi har råd til.

Vi har veldig stor slekt og stor venneflokk og de siste årene og årene som kommer er det veldig mange som har giftemål i tankene. Og det er jo ikke bare bryllup man skal i, det kommer konfirmasjoner, rund-dager/bursdager og barndåper/navnedager. Når man har familie så har man ikke råd til å gi så mye som man gjærne skulle gitt.

For å huske hva vi har gitt har vi satt opp en liste slik at det blir gitt noenlunde likt.

Her er listen vår;

Søsken =1000,-

Slekt (tanter, onkler og søskenbarn)

-ikke invitert =300,-

-invitert til kaffen -veldig godt forhold =500,-

-invitert til middag = 600,-

Venner (ikke så nære)

-ikke invitert = 200,-

-invitert =400

Veldig gode venner

-ikke invitert = 350,-

-invitert til kaffen =500,-

Er en av oss forlovere gir vi 800 kroner.

Skrevet

Vi er allerede gift, og må innrømme at vi har "vurdert" gavene litt i etterkant. Vet at dette kankje ikke er helt politisk korrekt, så jeg velger å være anonym.

Dette ikke bare ut i fra reell verdi, men folks økonomi. Fra min manns søsken fikk vi gave til ca 700 (par med samlet inntekt på ca 800 000), og for å være ærlig syns jeg dette var for lite. Det var gave fra listen også, så det var ikke det at de hadde brukt masse tid på å finne en personlig og orginal gave, da hadde det vært andeledes.

Fra andre venner( middagsgjester) fikk vi en splesiegave som blir ca 300 pr pers. Her er det mange studenter og forlk med dårlig råd, så dette har vi ingenting å utsette på.

For de fleste par vil jeg si at mellom 600 og 1000 er ok. Men en må også se hva som er vanlig i vennegjengen. Kanskje ikke så lett hvis det er det første bryllupet man skal i som voksen?

Skrevet

Nei, vettu hva, kommer IKKE til å sjekke hvilken pris det er på gavene vi får fra hvem. Og hvor dyr mat vi velger på gjestene våre er da opp til oss og ikke utfra hvor dyre gaver vi "forventer"!

Må vel være bedre å få fine gaver og ting man ønsker seg/kan bruke uansett hva det koster??

En venninne av meg fikk ørtifjørti halvdyre lysestaker og enda flere håndklær. Dette var "tilleggsgaver" til andre liksom, om dere skjønner hva jeg mener.. Bare for at de manglet en hundrelapp eller to.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...