Gå til innhold

Barnsete i for- eller baksetet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et Acto Graco sete med base som jeg ikke vet helt om vi skal ha i for- eller baksetet. Hva anbefaler dere og hva skal dere? Tenke rpå hver gang babyen f.eks mister smokk, leke eller rett og slett får veldig leia. Blir til at man må stoppe bilen hele tiden da. Har to barn til også så det blir ganske trangt med seter i baksetet?

hva tenker dere om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel mest anbefalt å ha babyen i baksete. Tror baksetet er tryggere og mindre utsatt enn framsetet.

Er vel uansett anbefalt at man bør stoppe opp om man skal trøste babyen. Å drive å fomle med babyen og smokk og div mens man samtidig skal kjøre bilen er vel ikke helt det mest trygge man kan gjøre i trafikken.

Skrevet

Du må ikke ha setet bakovervendt i forsetet om du har airbag!!

Ellers har jeg også lest at det anbefales å ha barn i baksetet, så lenge de sitter i stol.

Skrevet

I baksetet så klart! Det er der det er tryggest. Man skal ikke bruke bilstol i forsetet hvis det er airbag fremme heller. Men ville uansett ikke hatt babyen i framsetet. Heller en av de andre barna da hvis der er det at det blir for trangt

Skrevet

på de fleste bilen kan du ikke ha bilsetet foran..

vi skal ha d bake for vi har airbag framme og på siden framme så vi kan ikke ha d framme for d er ikke trygt for babyen da den blir kvalt om man har setet mot kjøreretningen..

så er d tryggere når man har bilsetet i baksetet..

Skrevet

Jeg skal ha det i baksetet på grunn av airbag. Kanskje de andre ungene kan hjelpe med smokk og sånt i baksetet??

Skrevet

Vi har kjøpt et bilsete i same merke som bilden. Den kobler automatisk ut airbagen der stolen blir plassert. Det samme gjelder med det sete som jenta vår på to år har.

Ungene kommer til å sitte bak, men det er greit å vite at airbagen kobler seg ut hvis det av en eller annen grunn skulle være behov for sette en av de foran.

Skrevet

Hei jeg tror jeg må levere inn bilen for og få dem til og ta ut airbagen, vi har transporter caravelle, me kun 3 seter fremme, men vi skal kjøpe oss en bil til, jeg liker ikke helt tanken på og kjøre med gullet i den store bilen, tror og det blir veldig liten plass til meg ved siden av når vi skal ut og kjøre alle 3..

Skrevet

Skal i utgangspunktet ha det bak, har Isofix-fester der... Men har lurt litt på hvordan det blir når jeg kjører alene,da hadde det vært mer praktisk å ha han ved siden av meg.... Har airbag foran, men kan skru den av på passasjersiden, så det ikke er noen fare for babyen :o)

Så vi får se litt hvordan det blir :o)

Skrevet

BAKSETE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

skal aldri ha barneseter i framsete!!! :(

Skrevet

Barnesete SKAL være i baksetet, bak passasjer siden.

Dette er det tryggeste stedet i hele bilen..

Skrevet

I utg pkt anbefales det å ha barnesete i baksetet. Mitt første barn fikk sitte ved siden av meg foran, jeg fikk koblet ut airbagen. Gjorde det av praktiske årsaker, slik du nevner, det er ihvertfall for min del forstyrrende og skaper farlige situasjoner i trafikken om babyen storskrker i baksetet pga smokk ol og man må stoppe for å fikse det.Det kan ta tid før det er mulig, og da er det tryggere å ha babyen foran.Kan faktisk ha øynene på veien fordi man gir babyen smokken! Jeg gjør det samme denne gangen, garantert.

Skrevet

Trodde man MÅTTE ha sete i baksete jeg. at det ikke var lov å ha babyen foran.. hm.. men her skal han være i baksete pgr airbagen:)

Skrevet

Dersom man er på tur alene med babyen så er det faktisk like trygt å ha babyen foran som bak... Ja det er farligere ved en krasj å ha babyen foran, men man krasjer mye sjeldnere om babyen sitter foran og man ikke trenger å gi oppmerksomhet bakover! Og ja, man kan si så mye man vil at man skal stoppe om babyen trenger noe der bak, eller gråter.... men jeg må i alle fall si som 2-barnsmor (snart tre!:-D), at jeg har nok prøvd å redde diverse situasjoner fra framsete mens jeg har kjørt.... Vil jo gjerne være effektiv! Og jeg tror faktisk at jeg kan regnes for å være en god mor... :-D Det krever selvfølgelig at man kan kople ut air-bagen....!!! Så i min bil (hvor jeg kan det, og kommer til å kjøre uten andre voksne som regel) kommer babyen til å sitte foran (der har jeg heller ikke plass til tre barneseter på rekke og rad), mens i mannen min sin bil (som er den store familiebilen) kommer hun til å sitte bak, mellom de to andre.

Skrevet

Barnesete bør være i baksetet, bakovervendt. Og setet bør forbli bakovervendt til barnet ikke lengre trenger barnesete( kan være vanskelig).Dette fordi forskning( det forskes på så mye rart...) viser at dette faktisk er det tryggeste. Passasjersete forran er den hyppigste ødelagte plassen i bilen ved kollisjon.....

Skrevet

Er nok absolutt å anbefale å ha barnet i baksetet. Både pga airbag men også fordi passasjersete foran er den mest utsatte plassen. Er jo en grunn til at man kaller det "svigermorsetet"... Og selvom sjansen er liten for at man kræsjer så bør man jo tenke på at det kan skje!!! Det beste er visst å ha sete i midten bak i forhold til kræsj fra siden og sånn. Men jeg tror vi kommer til å ha det i baksetet bak passasjersetet.

Skrevet

Vi skal ha det i midten bak, mellom de to andre ungene og det blir trangt!!! Men det går! Da kommer vi til å ha to bakovervendte bilstoler ved siden av hverandre (et til han på 2,5 år og babystolen til babyen) og et pute med rygg sete til han på 4,5 år. Babyen klarer seg nok, leker ol blir uansett ikke aktuelt, eller dvs vi kommer nok etterhvert til å henge noen på håndtaket til bilstolen. da vil han jo ikke miste dem heller, og smokken løser vi fint ved å ha den fast i en smokkesnor som sitter fast i bilsenlene hans. Smyger armen bak på lange oversiktlige strekninger og dytter den på plass igjen dersom det trengs, og er 4 åringen med kan han helt sikkert ordne med smokken. Og leie barn får bare øve opp tålmodigheten sin, vi kjører svært ofte 1,5 time i strekk og det får de bare lære seg å tåle, de to vi har blir ikke utålmodige, de er vandt til å sitte lenge i bilen.

Skrevet

Denne kommer jeg til å ha i baksete....eldstemann hadde jeg i forsetet.. men da mest pga at jeg hadde en golf med bare tre dører.. (ikke passasjerdører bak) og at det håndtaket man bruker for å vippe setet fram var ødelagt... jeg viste jo lett hvordan man fikset dette men tenke om jeg sku kræsje eller noe så fikk ialflall de som kom til ut barnet raskt.. så i dette tilfelle synes jeg det var tryggest og mest praktisk.. men som sagt kommer til å ha babyen i magen i baksetet..

Skrevet

Vi har ikke noe valg; må ha setet i baksetet pga. airbag. Gidder ikke få den utkoblet siden vi uansett som regel er to voksne i bilen når det kjøres. Siden det er best plass bak passasjersetet så skal setet stå der, og så flytter storesøster bak førersetet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...