Gå til innhold

kan man få keisersnitt hvis man vil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

i utgangspunktet ikke nei... det skal ligge medisinske grunner til veie for at man får innvilget planlagt keisersnitt... er ikke alle med sterk fødselsangst som får det engang!

Skrevet

vet ikke om dette er sant da,men en venninne av meg rådet meg på det sterkeste å IKKE ta ks vist jeg kunne føde(vurderte det i fjerde sv) pga at det kunne bli vanskelig å få tilbake magen etter ks. så jeg velger heller å føde i smerter enn å få stygg mage:)) i dette sv har jeg ikke tengt på fødselen i det hele tatt,å skal prøve å ikke gjøre det. orker ikke å "kaste" bort et sv ved å gruve meg til en fødsel. plutselig er den over allikevell:)

Skrevet

Man kan ikke selv velge om man vil ha keisersnitt. Men man kan søke, og om søknaden blir innvilget kommer an på hvilke årsaker man legger til grunn, og hvilken lege man går til kan også spille inn. Har man problemer med å føde, spiller det liten rolle om det blir vanskelig å få tilbake magen etter et keisersnitt.

Skrevet

Det kommer litt an på hvilket sykehus du spør på... Noen er veldig restriktive med KS, mens andre mener det er mors ønsker for fødselen som skal stå i sentrum.

Skrevet

Ikke i utg.punktet nei..Du må tenke deg godt om før du evt.velger k.s viss du får det da...

Ei veninne som tok k.s for noen mnd.siden (ikke frivillig),ho har fått betennelse i såret,så det er nokk en grunn for at det ikke er den naturlige måten...Er ganske mye mer utsatt for å få komplikasjoner etter fødselen.Å de fleste som har prøvt å både født vanlig og k.s sier jo de ville heller født igjenn..

Skrevet

jeg har to fødsler bak meg,og ville for alt i verden ikke tatt keisersnitt om jeg hadde hatt valget en gang...risikoen for at noe skal gå galt,øker med en god del prosent,samt fare for blodpropp..i tillegg har du mye mere vond og mye lengre som regel enn en vanlig fødsel..venninne av meg sliter enda,to år etter med keisersnittet hun..

Skrevet

Jeg måtte ta keisersnitt forrige graviditet og min skrekk er om jeg må ta det igjen.. det er skikkelig vondt lenge etterpå og det er alle disse farer forbundet med det

For det første er det den største mageoperasjon man kan ta og det er ikke fritt for risiko. Det er bøtter og spann med leger og sykepleiere tilstede og det er ikke fordi de er så spent på hva det blir. Også etterpå har du faren for infeksjoner..

i tillegg gikk det nesten ett år før jeg sluttet å irritere meg over hvordan det føltes å ta på arret - nervebanene (eller noe) bruker laaaaaaang tid på å bli bra igjen

FØD normalt om du kan - tull å velge keisersnitt

Skrevet

Det kan være mange grunner foruten kosmetiske grunner til at noen ønsker seg et keisersnitt, så jeg synes vi skal være forsiktig med uttalelser om at dette er tull.

Jeg hadde fødselsangst og ville ha keisersnitt. Valgte tilslutt vaginal fødsel, og er glad for det, men det som passer for meg behøver ikke å passe for andre.

På Ullevål er det ingen som tvinges til vaginal fødsel om man ikke vil. Om du tilhører Oslo kan du få snakke med en Gaia jordmor som du kan rådføre deg videre med.

Lykke til:)

Skrevet

Jeg sa om du kan føde normalt... FYI

Skrevet

Som noen har sagt over her: Det varierer sterkt fra sykehus til sykehus hvor restriktive de er på å innvilge keisersnitt. Men Ullevål og Riksen nekter ingen som vil, -og vi har fritt sykehusvalg i Norge.

Dersom du ønsker keisersnitt kan du ringe sykehuset ditt og be om samtale om fødemetode. Vanlig prosedyre er at du først snakker med en jordmor, så noen uker senere med en lege som er den som kan innvilge snittet. Det lønner seg å ha lest litt om keisersnitt på forhånd og ha med et brev med dine grunner for å ønske denne fødemetoden.

Når det gjelder om keisersnitt er bedre eller verre enn vaginal fødsel varierer nok det veldig fra person til person. Jeg har snakket med mange som har født vaginalt som har fått totalruptur o.l og nekter å føde igjen, damer med keisersnitt som var oppe og gikk timer etter fødselen -og vice versa.

Men det er viktig å huske at det er stor forskjell på å ha et hastekeisersnitt og et planlagt keisersnitt. Den første gruppen har naturlig nok langt større sjanser for komplikasjoner.

Dersom du lurer på noe mer foreslår jeg at du tar en titt inne på Keisersnittdebatten. Der får du nok svar på det meste du lurer på. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...