Gå til innhold

Flere som har lavtliggende morkake?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk beskjed på UL at jeg hadde lavtliggende morkake og derfor kan få blødninger. Er dette noe som er veldig alvorlig eller er det ganske vanlig?

Er det noe jeg burde gjøre for at jeg ikke skal få blødninger tro? (holde meg i ro eller være i aktivitet, spise noe spesielt??)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, fekk òg hørra på UL at eg har lavtliggende morkake, ska derfor tebage i uke 28-29 og sjekke at det har trukket seg opp... någe eg virkelig håbe den har! Har derimot ikkje hatt någen blødninger eller någe sånt... og me har fortsatt sex, så eg tror ikkje du trenge å stressa med det, bare ikkje ta heilt av då;)

Skrevet

Tror det er ganske vanlig. Jordmor sa at over 90 % trakk seg oppover, så vi har god mulighet til at alt går som det skal :)

Jeg lever helt normalt, og alt går bare fint:o)

(Skal tilbake på UL i uke 32 å se om alt er ok, blir arti å se hvor stort barnet har blitt)

Skrevet

Jeg har også lavtliggende morkake. Oppdaget dette på grunn av blødninger. Tror ikke du kan spise noe som hindrer morkaka for å gi blødninger :-) Men viktig å kontakte lege dersom du får blødninger har jeg forstått. Jeg er i helt vanlig aktivitet nå. På grunn av blødninger har jeg måttet holde meg noe mere i ro til tider.

Skrevet

Jeg har ogsaa lavtliggende morkake. I over 90% av tilfellene trekker den seg oppover sa legen min, men de foelger det opp likevel for dersom den ikke gjoer det (i under 10% av tilfellene) kan det vaere farlig hvis det ikke blir fulgt opp. Ligger den fortsatt for lavt ved neste ultralyd blir det naermere vurdert, og dersom den dekker aapningen faar man keisersnitt.

Det er ikke farlig dersom de foelger med paa det (og husk at i de aller fleste tilfellene retter problemet seg selv), men i tilfellene hvor morkaken dekker aapningen kan det vaere farlig dersom man ikke faar keisersnitt. Det vet jeg faktisk litt om, fordi familien min bodde i utlandet da jeg var barn ( i et land hvor de ikke brukte ultralyd paa den tiden) og moren min hadde morkake som dekket aapningn fullstendig da hun var gravid med lillebroren min. Lillebroren min doede som et resultat av at de ikke fikk han ut med keisersnitt tidsnok, og moren min holdt paa aa miste livet av kraftige bloedninger. De klarte heldigvis aa berge livet hennes. I Norge og andre vestlige land i dag er ikke tilstanden farlig, fordi de foelger med paa det--men i land hvor man ikke faar god medisinsk oppfoelging KAN det vaere kjempefarlig. Det er en grunn til at de foelger saa godt med.

Skrevet

P.S. Mente ikke aa skremme noen med det innlegget. Husk at tilfellet til moren min var et eksempel paa det verste som kan skje. Det gikk ogsaa flere timer fra hun begynte aa bloe til hun kom seg til sykehus med ambulansefly. I de aller, aller fleste tilfellene hvor det er snakk om bloedninger er det smaa bloedninger--og man faar i tilfelle keisersnitt lenge foer det er snakk om saa store bloedninger som hun hadde. For oss gaar dette helt fint...

Skrevet

Synes det var et flott innlegg jeg. Da fikk jeg svar på spørsmålet mitt i allefall :-) Jeg har allerede fått time til en UL i uke 32 hvor de kun skal sjekke morkaka.

Så det betyr at hvis den fortsatt er lavtliggende da så må jeg antakelig ta keisersnitt?

Skrevet

Jeg har lavtl. morkake, og hadde blødninger i begynnelsen av sv.skapet.

Jeg fikk beskjed om å ikke løfte/bære tungt, men ellers leve som normalt.

Har hatt masse sex med mest mulig orgasmer da jeg har tro på at det skal hjelpe til i prosessen med å få morkaken opp.. Vet ikke om det hjelper, men jeg har ikke hatt noen flere blødninger (er i 24. uke) Skal ha ekstra u.l. i uke29.

Skrevet

Det kommer an paa hvor lavt den ligger--det maa de da ta en vurdering paa. Dersom den dekker aapningen helt maa du garantert ha keisersnitt...hvis det er delvis eller bare naer maa legen ta den vurderingen etter ultralyden. Gynekologen min sa at min ligger i grenseland for aa foede vaginalt selv om den ikke skulle flytte seg. (Men ogsaa at den aller mest sannsynlig gjoer det.) De maa i tilfelle vurdere det naermere foedsel og se om den kommer til aa ligge i veien for babyen, men de sa at min ligger saapass hoeyt at det mest sannsynlig ikke vil bli noe problem aa foede vaginalt.

Skrevet

hvis de ikke har sagt noe, så kan du nok leve normalt ja!=)

Jeg har selv helt forannliggende morkake, og den kommer ikke til å flytte seg=( Så jeg fikk streng beskjed om å IKKE reise noen steder, IKKE ha sex og ta det med ro... Skal også rett inn om jeg begynner å blø. Fikk også vite på ord ul at må ta ks i uke 36...

Så regner med at om du hadde hatt det samme, så hadde du fått de samme beskjedene som meg=)

Lykke til i hvertall!

Skrevet

Hører egentlig til 3-trm, men kommer av og til inom andre oxo....

Jeg hadde oxo en morkake som satt fast i livmormunnen i 2 trimester....i sist uke (er i uker 28 nå)...var jeg på ul for å se om den var flyttet på seg....det var den, men ikke nok....men hun var veldig positiv og mente den ville flytte seg enda mer når magen vokser, og fikk ny time etter 1mnd....

Så det kan tydeligvis ta litt tid, men den vil sikkert flytte seg....og heller tenk på hvor mange ganger du får se nurket ditt =) =)

Det løser seg :) :) Lykke til alle dere med lavtsittende morkake ;)

Skrevet

Hvis du har fått beskjed om at den ikke kommer til å flytte på seg, så skjønner jeg at vi har fått forskjellige beskjeder. Det er nok stor sjans for at min kommer til å flytte på seg. Har ikke fått noen restriksjoner. Skal t.o.m. ut og reise om et par uker.

Hva er grunnen til at den sitter fast?

Skrevet

Er nok ganske vanlig. Har blødd endel tidlig i dette svangerskapet og ikke helt funnet ut hvorfor - da jeg var på ul fant jm ut at morkaken min lå foran livmormunnen og at det nok mest sannsynlig var derfor jeg hadde blødd. Fikk ikke beskjed om at dette var farlig på noen måte aller at jeg burde ta det med ro pga det. Skal inn igjen til ekstra ul i mai for å se om den har flyttet på seg, noe den vanligvis gjør.

Skrevet

Jeg har også lavtliggende eller forliggende morkake, som munner ut mot livmorhalsen. Hatt litt småblødninger, men ikke mye. Har fått samleieforbud, men kan ellers fungere som normalt har jeg fått beskjed om. Legen sa at i de fleste tilfeller, så flytter den seg opp av seg selv. Hvis den ligger helt foran, så må man ta keisersnitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...