Gå til innhold

Kortere livmorhals

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Pga for tidlig fødsel sist blir jeg oppfølgt av sykehuset hver 14. dag denne gang. Er 32 uker på vei, og på fredag fikk jeg beskjed om at livmorhalsen var en cm kortere enn ved forrige måling. Livmorhalsen hadde visstnok også litt traktform innenfra. Er det noen som kan fortelle meg hva dette betyr. Livmorhalsen er fremdeles innenfor normalområdet (3,5 cm), men betyr det at den er forkortet en cm side sist at det er et tegn på modning, og betyr det at jeg kan forvente meg for tidlig fødsel nok en gang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

**dytter**

Skrevet

kan jo ikke svare deg helt sikkert..., men rådfører deg til å ta en tlf til legen eler jm for en sikker svar!

hold meg oppdatert! lykke til

Skrevet

Ops jeg er 27 uker på vei og har en livmorhals på 2,5 cm... var på sjekk på sykehuset på fredag og de sa det ikke var uvanlig ettersom det er nr 3..

Har selv mange kynnere som jeg har fått et middel mot nå.. slik at det ikke går over til for tidlige rier..

Er ikke sikkert du bør føde for tidlig nå selv om den er forkortet... har de sjekket åpning??? de gjorde det på meg og det var helt lukket og fint.. da var det ikke så farlig at den var litt forkortet...

Ring og hør om du er bekymret... ikke gøy å gå sånn å lure..

lykke til

Skrevet

jeg var på ul av livmorhalsen i uke 32 og den var da bare 2.7cm.. de sa da til meg at d var normalt at den ble kortere på slutten..

de målte da feil på meg.. fikk d bekreftet på neste måling da den hadde blitt lenger..

men så d er normalt at den er koreter men d er mange som ikke har lenger enn d du har nå i utgangspunktet..

Skrevet

Hei!

Takk for svar.

Jeg vet at livmorhalsen er innenfor normalområdet, men jeg vet liksom ikke om det er normalt at den har begynt å bli kortere så tidlig. Forrige gang fødte jeg for tidlig (uke 27) pga av spontan vannavgang, så jeg hadde egentlig ikke ventet at livmorhalsen skulle bli "problemet" denne gangen. Er ikke det at livmorhalsen begynner å bli kortere et tegn på modning? Jeg vet at jeg ikke har åpning, men de snakket likevel noe om traktform inne ved hodet til ungen, og det betyr vel at det er noe som gir etter, eller?

Har lite lyst til å mase. Skal på kontroll igjen om 14 dager. Er bare nyskjerrig på om det er noen som har opplevd dette, og vet om det er normalt. Har vært sykmeldt siden uke 20 pga kynnere, og har i det siste opplevd mer menssmerter og nedpress.

Håper noen kan svare meg=)

Skrevet

Jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye hvis du har en livmorhals på 3,5 cm. Jeg har operert livmohalsen og ved forrige svangerskap fikk jeg målt livmorhalsen i uke 18 og den var da 3,1. Det fikk jeg beskjed om at var innenfor normalen og kunne slappe helt av. Jeg føde 7 dager før termin. Etter fødselen var livmohalsen for kort til at legen klarte å sette inn spiral. Må visstnok være en viss lengde på den, så jeg ble sendt til spesialist. Denne gangen har jeg ikke målt livmorhalsen, men i og med at jeg har termin i dag og ingenting har skjedd enda, så jeg tror du kan slappe helt av med en livmorhals på 3,5 cm i uke 32.

Skrevet

Hei igjen... jeg fikk beskjed om å ta kontakt med en gang om jeg merket nedpress..... kanskje du skulle ringt og hørt??

Bedre å ringe en gang for mye......

Ikke føl at du maser... de er der for å hjelpe deg..

lykke lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...