Gå til innhold

eh... ang spiral... litt sånn der intimt altså..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså... Jeg har hatt litt vondt i den siste tiden, sånn rundt eggstokkområdet. Åsså kjenner jeg ikke de trådene til den hersens spiralen. Og de kjente jeg for en stund tilbake.. Kan den vandre litt rundt eller? Hvor blir den av da? Kan den komme tilbake? Bør jeg sjekke dette? Liker ikke sånne undersøkelser jeg..

Noen som har peiling? Blir veldig glad da..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal prøve så godt jeg kan..

Hvis man setter inn spiralen ganske tidlig etter en fødsel og legen klipper trådene lit for kort, så kan trådene forsvinne inn i livmorhalsen etter en stund. Dvs ammehormonet gjør livmoren godt sammentrukken, kort tid etter fødselen. Livmoren normaliseres etterhvert som månedene går. Derfor bør man helst vente med å sette inn en spiral til tidligst 3 mnd etter fødselen. Det allre beste er å vente ennå lengre. Det kan også være lettere for en spiral og falle ut, hvis man setter inn den kort tid etter fødselen. (Alt dette mener noen er tull, men fysiologien kan ingen gjøre noe med:-)

Du bør nok bestille time til en gynekolog, for å sjekke hvor spiralen er, eller om den er der i det hele tatt. Spiralen kan heldigvis ikke forsvinne inn i livmoren,det er bare trådene som har trekt seg in i livmorhalsen, så da lar man den mest sannsynlig sitte tils den skal byttes eller fjernes.

Hvis spiralen har fallit ut, så bør du jo var lit obs, så du ikke blir gravid.

Så bestill time til en gynekolog med ultralyd. Noen ganger så kan også fastlegen se inn og se om han kanskje ser trådene, på tross av at du ikke kjenner dem. Men det beste er nok en gynekolog med ultralyd.

Lykke til.

Skrevet

Tenkte også si at så lenge du ikke har feber, ev. vondtluktende utflod og smerter, så er det mest sannsynlig ingen infeksjon. (Hvis du er redd for det.)

Skrevet

Så alle disse skrekkhistoriene om spiraler på vandring inn i buken er det bare tull eller?

Skrevet

Jeg hadde også hørt disse skrekkhistoriene om spiral på vandring, men legen sa at det bare var røverhistorier. Da jeg dro til legen etter å ha hatt disse vondtene, gått og bekymret meg for hvor den var, så fikk jeg som kjent nyheten om Oscar August - 23 uker på vei var jeg... Ikke for å skremme, men spiralen kan faktisk dette ut uten at du merker det, så jeg ville tatt meg en tur til legen for å sjekke, for du skal jo ikke ha vondt over lengre tid etter å ha satt inn en spiral. Lykke til!!

Skrevet

Jeg har ikke særlig vondt nå, men hadde veldig vondt for 5-8 uker siden, spes under samleie:S. Trodde jeg hadde vondt pga "eggløsning". Litt sånn dump smerte som strålte bak i ryggen og ned i beina. Satte spiral inn 10 uker etter fødsel for 17 mnd siden

Har hatt litt blødninger i denne uken. Herregud, kan jeg være gravid???? Jeg er sulten hele tiden og har fått halsbrann. Men mangler ømme bryster som har vært et bankers tegn i de andre graviditetene. Får kjøpe meg en test i morgen og ringe til legen.

Skrevet

Den eneste måten en spiral kan vandre inn i buken på er at legen eller jordmoren, perforer livmoren under innsettning. (noe som er veldig uvanlig). Men det kan jeg love er smertefullt under og direkt etter innsettingen.

Hvis alt har vært bra tidligere, men at du nå fått smerter under samleie og ikke kjenner trådene. Så kan den ha fallit ut, eller kommet ut av posisjon. Dvs at den ligger intill livmorhalsen og kanskje er på vei ut?

Du ønsker jo en til:-). Kanskje h#n er på vei?...Fra spøk til alvor. Gi oss beskjed da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...