kristin2 Skrevet 1. april 2007 #1 Skrevet 1. april 2007 Vurderer å skaffe meg sjal eller slynge. Syns slynge ser enklest ut i forhold til å knyte et sjal. Vesla er 1 1/2 måned og det ser så kjekt ut å bære de så tett inntil kroppen. Vi har kjøpt oss Babybjørn Carrier Active, men hun er litt liten for denne enda syns jeg. Uansett så blir en sånn bæresele litt annerledes enn slynge/sjal. Er det noen som har erfaring med slynge / sjal, og hva anbefaler dere? Ønsker noe som ikke er alt for innviklet. Takk for tips
californiamama Skrevet 2. april 2007 #2 Skrevet 2. april 2007 Hei Jeg bruker Moby wrap til min lille gutt på 2 uker. Valgte sjal i stedet for slynge fordi jeg syntes det så mer behagelig ut med lik belastning på begge skuldre. Foreløpig er jeg veldig fornøgd, men har jo ikke brukt sjalet så lenge da. Syns ikke det er vanskelig å knytte det. Veldig behagelig å bære i (og dessuten rimelig). Eneste ulempe er at det er litt tungvindt å amme med sjalet på (bortsett fra hvis man har genser som kan knappes opp ovenfra; har ikke helt fått testet det ut enda.) Kanskje andre her som har flere erfaringer??
Vertigo Skrevet 2. april 2007 #3 Skrevet 2. april 2007 Elastisk bæresjal er min absolutte favoritt til så små babyer. Det kan du knyte på deg først og så sette babyen oppi. Da får du også bære på begge skuldre. Slynge er nok som du sier enklere å ta på, men samtidig når babyen blir litt større merker du mer at du bærer på bare en skulder. Elastisk sjal har kortere brukstid enn et vevd sjal, siden det lett siger en del når barnet blir stort (over ti kg eller deromkring kanskje?). Er veldig mye smakssak hva en liker. På www.tettinntil.com finner du masse info og også mulighet for å finne en bærehjelper i nærheten av deg om du trenger det. På www.toogto.com er det også en del info og i tillegg har de bærebibliotek med mulighet for utlån av ulike bæretøy for prøving for medlemmer.
Mayken Skrevet 2. april 2007 #4 Skrevet 2. april 2007 Jeg bærer jenta mi i en moby warp, elastisk bæresjal. Er veldig fornøyd med den, og synes ikke den er spesielt vanskelig å knytte på. Hun blir 5 mnd i midten av april og elsker å sitte i den, sover der gjør hun også. Fikk ikke mitt sjal før hun var litt over 2 mnd, og forstår ikke hvordan jeg klarte meg før jeg fikk det i hus. Nå som det er så fint vær ute, har jeg tatt på meg sjalet og gått tur med vesla på magen i steden for vognen, kjenner at det er bedre for både bekkenet og ryggen min og hun får sett seg rundt og fulgt med, hun er ikke så glad i å ligge i vognen, og hun er for liten til å sitte i den ennå, sa da er sjalet en fin løsning. Vil også anbefale deg å ta en tur inn på tettinntil.com, har akkurat kommet meg inn dit selv, og der er det mange gode råd og vink å plukke opp. Driver selv å leker med tanken på å sy meg en mei tai, da der finnes oppskrifter innpå der også Lykke til.
Tinky82 Skrevet 2. april 2007 #5 Skrevet 2. april 2007 Jeg kjøpte Maya Wrap (slynge). På babyslynga. Men jeg fikk ikke helt den til når vesla var veldig liten, den er nok ikke så bra før de er veldig sterke i hodet og sånn. Men jeg bar nettopp tulla til en venninne som er 6 uker i den, og det gikk mye bedre enn med min egen! Hihi:) Jeg er vel tryggere med små nå kanskje. Og jeg merket det veldig godt på ene skulderen selv om hun ikke var så tung. Men det er utrolig mange forskjellige måter å bære den på da! Vi brukte mest babybjørn vi.
kristin2 Skrevet 2. april 2007 Forfatter #6 Skrevet 2. april 2007 Tusen takk for mange gode svar. Syns fortsatt slynge kanskje ser lettest ut, men øvelse med sjal gjør vel mester Det ser hvertfall veldig koselig ut å kunne bære babyen sin så tett inntil seg selv. Ser jo også veldig fint ut for babyen
Bluemamma Skrevet 2. april 2007 #7 Skrevet 2. april 2007 Jeg anbefaler lommeslynge. Det har jeg brukt til lillegutt fra han var 2 mnd, den er praktisk å ha med på fly eller i vogna på handleturen. Jeg har fleece slynge fra hotslings.
kristin2 Skrevet 2. april 2007 Forfatter #8 Skrevet 2. april 2007 Hva vil lommeslynge si i forhold til vanlig slynge (eks Maya Wrap) og hvor får man tak i det?
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 2. april 2007 #9 Skrevet 2. april 2007 Jeg kjøpt maya wrap ringslynge fordi jeg syntes den så enkel ut, men nå som den og baby er i hus så skjønner jeg den ikke. Ser hvordan damen på dvd's så elegant legger sin lille baby oppi, men når jeg prøver det samme ser det ut som hodet til vesla blir bøyd forover i en ubehagelig stilling. Tør ikke brude den enda, kanskje når hun blir eldre (er 7 uker nå). Sikkert bare jeg om er teit, men men ;-)
kristin2 Skrevet 2. april 2007 Forfatter #10 Skrevet 2. april 2007 Nei du er ikke teit. Det ser jo så lett ut men er ikke det når man skal prøve selv. Syns slynge ser lettere ut enn sjal, men jeg har ikke prøvd noen av delene. Er inne på www.hotslings.com nå og der ser det ikke fullt så vanskelig ut. Det kan jo tenkes at det blir lettere å få henne til å ligge riktig når hun blir litt eldre. På den annen side så er det jo så mange som sier at disse slyngene/sjalene er så fine når de er nyfødte. Det må vel kanskje bare litt øving til. Lykke til
kristin2 Skrevet 2. april 2007 Forfatter #11 Skrevet 2. april 2007 Slyngene fra Hotslyngs ser veldig fine ut. Vet du hvor man kan få kjøpt de? Finner ikke noe måte å bestille fra nettsidene deres? Ikke er de dyre heller, men det spørs da om du må kjøpe de hos en forhandler her i Norge eller om de kan bestilles direkte over nett. Tusen takk
Crazy mama Skrevet 2. april 2007 #12 Skrevet 2. april 2007 Samme her, har også maya wrap. Har brukt den fint lite til nå, men ser at jenta mi kan sitte bedre i den enn å ligge. Da hun var mindre hylte hun av mistrivsel når jeg la henne i, men nå kan hun sitte i den og det fungerer bedre. Jeg er bare litt redd for om hun får for hard belastning på ryggen sin... Ser at vi kan få bedre bruk av den mot sommeren. Hun er nå 4 mnd.
Gjest Skrevet 2. april 2007 #13 Skrevet 2. april 2007 Jeg har kjøpt en Maya wrap slynge og er veldig fornøyd med den, men det er ikke like enkelt som jeg trodde. Jeg brukte litt tid på å lære meg å gjøre det riktig (tre ringene, stramme riktig ettersom hvordan babyen ligger osv), så det kan godt hende en sjal er like enkelt Men når det er sagt er både jeg og knøttet veldig fornøyde. Jeg har brukt det på ham siden han var 4 uker når han har ekstra kosebehov, og også når han har vært forkjølet og slitt med å sovne. Når man først har lært seg det er slynga rask å rigge opp, og selv om jeg har slitt med ryggen i perioder har jeg fremdeles ikke fått plager av å bære ham i den (snart veier han 6 kg).
catine Skrevet 2. april 2007 #14 Skrevet 2. april 2007 Jeg anbefaler lodger bære"sjal". Lodger.com. Vi hadde ikke klart oss uten:) KJøpte den andre uka etter hjemkomst og bruker den flere ganger daglig. Den er så lett å ta på og av (tar 1 sekund!- istedet for å måtte ha trening i å ta på sjalet eller slynga), og babyen trives så godt i den fordi den er lun og god. Stoffet (fleece) er tykt og godt og er med på å gi babyen den lune følelsen. Vår baby sovner i den daglig. Selen kan også brukes som kjørepose. Jeg anbefaler den til alle- den er genial!! Lykke til!
Karija Skrevet 2. april 2007 #15 Skrevet 2. april 2007 Jeg har en Moby D (elastisk sjal). Det har ikke blitt en stor suksess hittil. Tror at småtten synes det blir for varmt. Moby D er av bomull. Vil anta at fleecesjal/-slynger er enda varmere. Jeg har så vidt begynt å holde sønnen min på hofta nå. Det blir ikke fullt så varmt, tror jeg. Nå som det går mot sommer, tror jeg det er lurt å velge en løsning som ikke er for varm. Jeg har bestilt en Ergo i håp om at den ikke er så varm som sjal.
Maisie Skrevet 4. april 2007 #17 Skrevet 4. april 2007 Vurderer sterkt å skaffe meg bæresjal. Men det er jo så mye å velge i. Elastisk, vevd eller mei tai? Hvordan er det med ryggen og nakken til babyene når de sitter i dem? Må de være sterke nok i nakken til å holde hodet oppe lenge? Hvot lenge kan de sitte i disse? Synes modellene jeg ser på bildene er lave, dvs at barnet ikke har støtte for nakken. Eller er det meningen at babyen skal ha "hele seg" inni sjalet?
Gjest Skrevet 4. april 2007 #18 Skrevet 4. april 2007 Snakket med ei jente her om dagen som hadde så fint bæresjal.. www.dotedot.com
mammaentiltrulte Skrevet 5. april 2007 #19 Skrevet 5. april 2007 vil bare anbefale de som lurer på ting ang bæring og sjal og ta en tur in på tettintill.com forumet for der er det mange damer som er reneste ekspertene på bæring og ulike sjaltyper. også mange som selger pent brukte ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå