Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

ja, jenta vår på 2 er livredd for småkryp, spesielt fluer.. dette skaper jo en del problemer nå når småkrypene våkner til liv! ho er rett og slett LIVREDD. i dag satt ho i badekaret og lekte seg og plutselig meg en hyl og et byks hadde jeg en klissvåt jente i fanget, som hylskrek at det "er en mark i badet" (det var en tråd..). ellers så har vi måtte stoppe bilen for å roe henne ned pga at verdens minste flue satt på vinduet!

vi har selvsagt prøvd å snakke med henne om at dette ikke er farlig i det hele tatt, og vist henne at vi ikke er redde, og da er hun helt enig, men med en gang det er mer enn bare prat så er det krise!

i bhg har de også ymtet frempå om at dette er litt poblematisk..

vi må nok bruke påsken på å leite etter søvnige fluer, men...

noen som har noen gode råd til oss om hvordan vi kan overvinne denne frykten?

(har selv angst for edderkopper, men har måtte skjerpe meg etter at det kom barn i huset, men jeg veit jo at denne frykten kan være veldig virkelig!!!!!!!)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At dere voksne ikke er redde er veldig viktig, og at dere tar hennes frykt på alvor.

Første steg på veien kan være å gå på bokhandelen og finne en billedbok om insekter, ta jenta med. Så kan dere lese og se på bilder og snakke om insektene. Det høres rart ut, men det virker. Boka må leses mange ganger, oppigjen og oppigjen.

Kanskje dere kan kjøpe sånne plastinnsekter i stor skala som de har på lekebutikken? Forstyrrelsesglass til å studere makkene dere graver opp i hagen? Ved å la det bli en lek så blir det ikke like skummelt.

Begynn med en bok og å prate om insektene. På den måten skaper du kunnskap om insektene som hun kan bruke i trygg lek sammen med deg.

Jeg har brukt denne metoden på jenta mi sin vannskrekk, og det virker selv om det kan ta litt tid.

Skrevet

takk for tips=) tror faktisk jeg skal ta deg på ordet på det meste du skrev og faktisk gjøre det! hadde tenkt å bruke håv og forstørrelsesglass når den tid kom, men de kan sikkert være lurt å begynne med ei bok med bilder! vi har alltid tatt frykten på alvor siden jeg har vært såppass redd selv og veit at frykten er helt ordletlig for den som opplever den!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...