Gå til innhold

Dere som har erfaring med affektanfall og barnehage, hjelp meg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jente som har lett for å "skrike seg bort". Som regel får jeg henne til å trekke pusten ved å blåse henne i ansiktet.

Men for noen uker siden ble hun helt blå, så hvit og besvimte før hun trakk pusten igjen. Helt grusom opplevelse!

Vet dette er riktig diagnose. Har flere i familien min med erfaring , og har vært hos legen.

Så til spørsmålet. Gruer meg til hun begynner i barnehagen. Ser for meg henne på toppen av klatrestativet, skriker seg bort, besvimer og faller.....

Har hun krav på ekstra oppfølging? Noen med erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

5 åringen har hatt affektanfall siden 6 mnd - men fik påvist epilepsi i tillegg da han var tre. Han skrek seg ut flere ganger i uken - og fikk ved en anledning besvimelse/pustestans - ble innlagt med tanke på hjernerystelse siden han hadde falt ned. Noen mndr etterpå fikk han krampeanfall i forbidelse med affektanfall. Etter det ble et påvist epeilpsi. Nå står han på orfiril epelipsimedisn for å forebygge krampe/epilepsianfall etter affektanfallen. Han går i bhg og har ikke ekstra tilsyn av den grunn. Eneste tilfelle han skal ha kontinuerlig tilsyn er evt ved vann/bading. men selvsagt og litt ekstra oppsyn ved klatring. Bhg var svrt usikre i starten men er nå svært trygge på situasjonen.

Det går helt fint å gå i bhg ed affektanfall og det går som rgel over ved 5 årsalder....

Trøsteklem fra meg som vet at det er ekkelt ja... men prøv å slappe av med barnet i bhg

Skrevet

Takk for svar Blomman!

På hvilken måte fikk fikk sønnen din påvist epilepsi?

Vet affektanfall kan ligne epilepsi i utforming. Leste at affektanfall også kan avsluttes med kramper, men at dette er ufarlig og ikke skal behandles.

Ble litt usikker nå....

Skrevet

Hvor gammel er jenta di? Har ei venninne som har en datter som drev med affektanfall da hun var mindre, hun sluttet da hun passerte året. Hun skrek seg bort mange ganger i uka, plutselig var det over. Så kanskje det gir seg innen den tid! :)

Skrevet

Hun er 11 mnd. Har en søster som skrek seg bort til hun var ca 2 år. Mamma kunne stå i vinduet å se henne deise i bakken.

Håper det gir seg snart ja. Faren er jo at man gjør alt man kan for å unngå gråt. Ikke bra.....

Skrevet

Hva menes med å "skrike seg bort"?

Ser når dattera mi slår seg e.l. og skal til å skrike, så tar det så laaang tid før hun liksom får pustet og dermed satt i med vrælingen. Man ser at ansiktet liksom blir rødt og forvridd i smerte, men det er lange sekunder før hun begynner å vræle og også puste.

Er dette noe slik?

Skrevet

Ja, det er sånn det har vært her. Stopper liksom helt opp. Som regel kommer skriket av seg selv etter 5-10 sekunder, men den ene gangen klarte hun ikke å få pusten igjen. Da var hun vel og merke litt overtrøtt.

Søker du på affektanfall eller skrike seg bort får du opp mye info.

Skrevet

sorry - så ikke spm før nå..

Gutten min var på eeg- deretter søvndeprivert eeg Han var våken hele natten for deretter ha eeg på morgenen. Hadde epilepsianfall under undersøkelsen - syntes ikke på han utvendig.

Fastlegen vår fortalte at barn med mye affektanfall og kan ga effekt av og få orfiril - den tar og bort endel av affektanfallene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...