Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei! jeg har blodtype rhesus minus, samboeren min har rhesus pluss...noen andre som har det sånn? er det noe spesielt vi bør tenke på? har hørt noe om at jeg kan danne antistoffer mot barnet mitt i svangerskapet, men at det ikke er før 3. svangerskap...Stemmer dette?

Takker for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Hos oss er det det samme som hos dere......

Man kan danne antistoffer mot barnet, er derfor vde tar en blodprøve i uke 38 eller når det var også tar de en prøve fra navlestrengen fra barnet når det blir født.

Alt dette vil legen din fortelle deg.

Er ikke helt sikker på om jeg har skrevet det riktig, husker ikke helt hva legen sa, men spør han neste gang du er hos han.

Skrevet

Når man er førstegangs danner mann sjelden antistoffer. Når du føder får du en sprøyte som gjør at du ikke danner antistoffer ved neste svangerskap. Dette får mann ved hver fødsel. Tror også at mann må ha en etter abort. I uke 32 blir det tatt kontroll prøver for å se om moren har dannet antistoffer. Veldig sjelden det skjer komplikasjoner. Og hvis det skjer er det ofte noe som kan ordnes på sykehuset.

Skrevet

Her er vi i samme situasjon.. Jeg er gravid med nummer to, og min første er også negativ så da er da får man ikke noen sprøyte etter fødselen. Du skal sjekkes for antistoffer i uke 28 og 32 tror jeg det var, og så tas det røve av navlestrengsblodet rett etter fødselen. Er barnet negativt skjer det inegnting, er det positivt vil du få en sprøyte slik at det ikke blir noen problemer i et evt senere svangerskap! Håper det gikk ann å forstå....

Skrevet

da forstår jeg litt mer...:) takker for svar

Skrevet

Jeg har også d.først gang jeg ble gravid spontanaborterte jeg.Fikk da ingen sprøyte,men jeg tror jeg skulle hatt.Men da jeg fødte en gutt tok de blodprøve av navlesnoren og han hadde også rhesus minus.Da var alt ok.Gruer meg ikke for dette,for jormor og leger vet hva de skal gjøre=)

Skrevet

Jeg er også rhesus minus og min mann er rhesus positiv. Dette er mitt tredje svangerskap. Første gang fikk jeg sprøyte rett etter at jeg hadde født tvillingene og da jeg hadde en spontanabort i høst fikk jeg også en sprøyte. Men jeg har ikke fått andre beskjeder enn at jeg skal inn til kontrollprøve i uke 32 og så er det en til i uke 36 tror jeg det var. Tror de er ganske erfarne på det feltet, var nok verre før, men legene er ikke flinke nok til å se disse papirene bestandig så viktig å påpeker at du er rhesus minus. Lykke til:-D

Skrevet

Jeg er også rh-, og oppfordrer som de andre til at du ikke skal bekymre deg, dette har man bra kontroll på:)

Skrevet

Både jeg og samboer er rhesus minus. Skulle egentlig ikke kunne danne antistoffer siden vi begge er minus. Da jeg gikk gravid med første fikk jeg vite at jeg hadde antistoffer type M. Fikk også tilsent et kort fra sykehuset i etterkant, siden det skal tas hensyn til dette ved en eventuell blodoverføring. Så da jeg fikk tlf. Om at jeg hadde dannet antistoffer denne gangen også, ble jeg ikke overrasket. Jeg tror jo at antistoffene er der hele tiden iom. At jeg fikk dette kortet. Skal i allefall ta nye prøver i uke 24.

Skrevet

Hei!

jeg har fått beskjed om at jeg har dannet antistoffer allerede..er 14 uker på torsdag. Jeg må ta blodprøver hver 4.uke fremover i svangerskapet. Er rhesus pluss..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...