Gå til innhold

Bør jeg bekymre meg for vekstutviklingen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har en gutt på 18,5 mnd som jeg er redd er veldig liten. Jeg tipper han er ca 75 cm og har i så fall vokst ca en til to cm siden ett års kontrollen. Han veier også en halv kg mindre enn han gjorde da han var ett år. Han har krabbet siden han var ca syv mnd, gått mye ute med gåvogn siden litt før åtte mnd og gått ordentlig siden han var elleve så det er ikke sånn at han akkurat har begynt å være aktiv heller. Jeg synes han spiser godt og sundt så jeg tror ikke det har noe med det å gjøre. Vel, det jeg lurer på er om dette er vanlig, om han er veldig liten og om jeg bør ta kontakt med helsestasjonen eller noe. Vil legge til at han har variert mellom nederste og nest nederste percentil stort sett siden begynnelsen. Han veide 2900 ved fødsel 18 dager over termin... Setter veldig stor pris på svar. Begynner å bli bekymret for får utrolig mange kommentarer hver dag på at han er så utrolig liten....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan ligger han på vekst- og vekstkurven? Er du og pappan små til veksten?

Jeg har en gutt som blir to år i juni, han er alltså 21 mnd og han har alltid vært liten. Han er tung nok men kort. Han er nå ca 82 cm og da han var 18 mnd var han 75cm. Han var 73 cm på 1 års kontrollen så på 6 mnd vokste han kun to cm. Men som sagt, han er ikke lett. Han veier 12 kg nå.

Gutten din er sikkert helt normal så lenge han spiser godt og har det fint. Hvis du er kjempe begkymret så kan du jo ta en tur innom helsestasjonen og få han målt og veid.

Skrevet

noen å jo være små for å få gj. snittet også...jeg har selv ei jente som ligger på nest nederste kurve(innimellom litt under),hu er aktiv og fornøyd og spiser masse.er vel 75 cm nå(17 mnd) og 9.5 kg..tror du kan ta det med ro så lenge han virker frisk:-)

han var jo ikke så stor ved fødsel heller...jenta mi var 2.4 kg til termin, så hun blir nok ingen kjempe;-)

Skrevet

Så lenge han følger sin egen kurve på skjemaene, så er det jo bra. Det er jo ved avvik, plutselig fall på kurvene, at det må undersøkes om det er noen grunn til dette.

Vi har opplevd dette med lillesnupp, som krysset mange percetiler. Ble henvist til sykehuset og tok masse blodprøver.

Så derfor er det jo så viktig å følge vekstutviklingen, det holder liksom ikke alltid å si at alle barn er forskellige osv...for det er faktisk tilfeller hvor noe er galt.

Men i deres tilfelle, hvor han følger sin egen kurve, er det jo mest sannsynlig bare han som ikke er så stor av seg.

Men JEG ville uansett sjekket med HS, for jeg er tilhenger av å sjekke litt for ofte heller enn for lite når det er noe jeg bekymrer meg for:-)

Skrevet

Hei igjen, tusen takk for svar. Han veide egentlig 3400 ved fødsel men gikk ned til 2900 da han hadde gulsott og melken kom sent, vet ikke om det har noe å si da. Også følger han ikke helt vektkurven sin da han veide 10,6 kg ved 12 mnd og nå 10,1 litt mer enn et halvt år senere. Hater å virke som en hysterisk mor....men han høres jo litt sånn boarderline normal ut kanskje... Noen som har linker til disse percentil skjemaene?

Skrevet

Hilsen HI da seff ;-)

Skrevet

Det heter ikke hysterisk, det heter bare normalt omsorgsfull og ansvarlig:-)

Så hysterisk skal du ihvertfall ikke føle deg, du har all rett til å bli tatt på alvor hvis du er bekymret.

Skrevet

Det beste er å sjekke med HS! Jeg har to gutter som er 10 og 11 nå men 10 åringen er en som vokser veldig sakte. Han har alltid vært "kort" og var 79 cm ved to årskontroll. storebroren var til sammenligning 94 cm ved to årskontroll. Gutten min har nå blitt sjekket for alt og konklusjonen er at han vokser saktere og vil ikke vli høyere enn 165cm. Storebroren vil bli rundt 195 cm. Så spennet for hva som er normalt er stort selv blandt søsken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...