NoBlonde-fått ei prinsesse Skrevet 1. april 2007 #1 Skrevet 1. april 2007 er det noen her som har tatt fostervanns prøve?.. og hvordan foregikk det?.. er det vondt?.. blør man etterpå?.. uff.. er så nervøs.. men vi har bestemt oss for å ta den ettersom jeg er 38 når babien kommer og er da mer utsatt.. den duo testen får man ikke vite så mye sikkert på.. så da blir det fostervannsprøve i uke 15 el noe.. håper noen kan fortelle sin historie til meg .. klem
liin Skrevet 1. april 2007 #2 Skrevet 1. april 2007 Hei Dette er ikke min historie, men min søsters. Da hun var til første kontroll hos legen, ble det påvist toxoplsamosesmitte i hennes blodprøve. Hun ble da sendt på sykehus, og der tok de to fostervannsprøver (en for å finne ut om fosteret var smittet, og en for å se om det var noe galt med kromosonene). Hun beskev det som litt ubehagelig, en litt større nål enn vanlig. Men det som var mest av betydning for henne var at det kunne være sjanse for abort (de nærmeste tre dagene) etter en slik prøve, så hun fikk beskjed om å holde seg i ro og ikke gjøre noen tunge løft ol. Med henne gikk det bra, jeg vet ikke hva oddsen er for abort etter en slik prøve, men dette kan sikkert jordmor fortelle deg mer om, eller kanskje du kan finne noe om det på nettet. Lykke til, håper det går bra.
Pregnosaurus 22/8/07 Skrevet 1. april 2007 #3 Skrevet 1. april 2007 Jeg har tatt fostervannsprøve, den blir tatt ca. uke 17. Fostervannsprøven var ikke spesielt vond, smerten kunne sammenlignes med menstruasjonssmerter. Det var kun et lite stikk. Legen tok ultralyd samtidig som han trakk ut litt fostervann med sprøyte. Det ble ikke satt noen lokalbedøvelse fordi det blir to stikk i stedet for ett, dessuten var det ikke vondt. Legen fortalte at det kunne komme litt blod i etterkant, for min del kom det ingenting. Risiko for spontanabort lå på rundt 0,5% men det er nå 2 uker siden og jeg føler meg nå helt trygg igjen på at alt har gått bra. Det er kun de store sykehusene som gjennomfører dette, så jeg måtte reise inn til Ullevåll for å ta prøven. Alle svarene på prøvene har ikke komme enda og det kan ta opptil 3-4 uker men foreløpig ser det bra ut. Jeg kan anbefale andre også å ta fostervannsprøve for å være helt 100% sikker.
NoBlonde-fått ei prinsesse Skrevet 1. april 2007 Forfatter #4 Skrevet 1. april 2007 Tusen takk Pregnosaurus.. den roet meg litt .. .. men er det sånn at hvis vi skal dit og få duo test .. i uke 12.. og hvis den er bra så fpr vi ikke fostervannsprøve?>
Guttemamma x 3 Skrevet 1. april 2007 #5 Skrevet 1. april 2007 Du kan velge selv (når du er over 38). Hvis du velger fostervannsprøve får du ikke duotest først. Hvis du velger duotest tror jeg du får fostervannsprøve bare hvis duotesten viser høy risiko for kromosomfeil. Vet ikke hva grensen er i Norge, men på denne Danske siden opererer de med 0,25% (se http://www.nordica.org/composite-324.htm) Vi gikk for duotest fordi vi synes risikoen for spontanabort er for høy ved fostervannsprøve. Vil ikke risikere å miste et friskt foster bare for å få et 100% svar. Vi tenker slik at hvis yngre gravide kan leve med en liten risiko så kan vi det også.
Pregnosaurus 22/8/07 Skrevet 1. april 2007 #6 Skrevet 1. april 2007 Velbekomme ;-) Jeg fikk iaf. tilbud om å være på enten DUO-test eller fostervannsprøve, synd du ikke fikk beskjed om dette med en gang.... Jeg vil i alle fall tro at dersom DUO-testen viser risiko for skade så får du muligheten til å få tatt fostervannsprøve, dersom den ikke viser noen som helst risiko så slipper dere å ta fostervannsprøve da.... etter hva jeg ble informert om så har DUO-test en sikkerhet på 90% mens fostervannsprøve skal være 99,99% sikker. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå