Gå til innhold

Bilstol, når kan de sitte lengre enn en halvtime?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg lurer på hvor lenge det egentlig er anbefalt at barnet ikke sitter mer enn en halvtime i bilstolen i gangen?Hvor gamle må de være og hvor lenge kan de sitte etter hvert i følge anbefalinger?Noen som vet?

Har prøvd å lete på hjemmesidene til bilstolene og forhandlere men finner ingenting.

Takknemlig for svar! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når de er 4-5 mnd kan de sitte halvannen time i bilen i strekk. Sikkert greit med en gradvis økning.

Skrevet

Etter 6 uker kan de sitte i mer enn en halvtime i strekk fikk jeg vite av forhandler.

Skrevet

Heisann!

Vi kjøpte ny bilstol forrige uke.Jeg spurte forhandler hvor lenge hun kunne sitte uten stopp. Fikk til svar at dette regulerer lillemor selv.Det er ikke fare for ryggen lengre.Når de begynner å bli utålmodige er det på tide med en stopp. Lillemor er nå 5 mnd.

Skrevet

Vi skal på påskeferie nå og da må vi blant annet kjøre bil i to timer. Helsesøster sa det var helt uproblematisk, gutten vår er 5 uker. Hun sa at det var dersom man kjørte bil hver dag at man ikke anbefalte så lenge av gangen. Det er en annen sak om han klarer sitte i ro i to timer da, så det blir nok ikke to timer i strekk i stolen kjenner jeg han rett.

Skrevet

Akkurat det samme sa helsesøster til oss. Så lenge dette er noe man bare gjør så sånn en gang i blant. Hvis man skulle kjøre en strekning som normalt tar 5 timer, og skulle stoppe hvert kvarter, ville man jo aldri komme frem! Sa helsesøster, altså.

Vi skal kjøre Trondheim - Oslo på onsdag, og lillegutt er litt over 3 mnd. Tror ikke det er problematisk å kjøre 3 timer i strekk. Blir spennende å se hvordan turen går, han pleier som oftest å sove i bilen, men man vet jo aldri.

Skrevet

Tusen takk for alle svar! :-)

Da blir det nok biltur når hun skal døpes, tar noen timer å kjøre, men da har hun jo blitt over 3 mnd, så får vi heller stoppe litt underveis, er jo disse små som er sjefen uansett! ;-)

:

Skrevet

Bruk sunn fornuft sier jeg..... Som sagt over her en lang tur en gang i blandt ikke noe farlig, men daglig ikke bra. Tror det regulerer seg selv jeg, men man skal tenke på ryggen ja mener jeg da. Men sover den lille hadde ikke jeg sett noe grunn og stoppe iallfall.

Skrevet

Jeg hadde aldri latt min gutt sitte lengre enn max 30 min i bilstolen de første måndene.Først når gutten vår var 2 mnd begynte vi å trappe opp med ca 10 min hver uke.Han får nå sitte 1 time maks og han er 4 mnd.Jeg er veldig redd for ryggen hans.Det at barna har det godt hvis de ikke gråter,det er noe stort tull,etter min mening.Ryggplagene,viser seg ikke der og da,men når de blir større eller kanskje ikke før de blir voksne.Jeg vil i alle fall ikke la min gutt sitte for lenge og så får han problemer med ryggen og jeg sitter der og lurer på om det var pga at jeg lot ham sitte for lenge i bilstolen.

Hs sa til meg at det kom ann på hvor sterk babyen er ryggen,men at en ikke bør la ham sitte for lenge og min baby er råsterk,derfor tørr jeg la ham sitte så mye som en time nå.

Skrevet

Fysioterapeuten på hs sa at dersom babyen hennes hadde sovet i bilstolen ville hun bare kjørt på og ikke vekket barnet bare fordi det hadde ligget en halvtime i stolen.

Skrevet

mine har begge sittet myyyyyye lenger enn en halvtime helt fra fødselen av.

Da minsten var 2 mnd kjørte vi fra stavanger til oslo, og stoppet noen ganger bare, han sov mesteparten av turen. OG vi stoppet ikke for å vekke han da.Skulle vi ha stoppet hver halvtime hadde vi aldri kommet fram.-:-)

Skrevet

det er vist aldri påvist noen skader på rygg ved bruk av stolene da.. bare for å minne på det.. ;)

sunn fornuft er en ting! =) sambo er på hytta med lillegutt i dag på 2,5 mnd. tar litt over en time å kjøre. Kjørte nok rett opp uten stopp tenker jeg.

Skrevet

Mamma til en stor og en liten

Så hvis dere skal kjøre en tur på 30 min så stopper dere 2 ganger på veien??..........

Ingen sier vel at det er nødvendig som jeg har hørt.....

Vi drar på hytta med ungene til onsdag og minsten er 7 uker. Turen tar 1 t og 30 min og jeg regner med kun et stopp på veien.............

Skrevet

Hva gjør dere dersom dere blir stående i kø da? Eller er det dere som lager all køen kanskje?

Skrevet

Fysioterapeuten på helsestasjonen sa at det gikk fint å kjøre bil uten å stoppe i over en halv time. vi kjørte i 2,5 time da han var 3uker, ikke noe problem! kjører jo ikke så langt hver dag. så lenge han sov trengte vi ikke å vekke han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...