Vimsen og Lille Bille Skrevet 31. mars 2007 #1 Skrevet 31. mars 2007 Gutten min var på 4mnd-kontroll igår, han er 4 og en halv måned gammel. Helsesøster reagerte på at hodet hadde vokst en del siden sist. Fra 44cm for en måned siden til 46cm nå. Barnelegen kom inn og sjekket fontanellene og mente at alt var normalt. Men nå ble jeg jo litt bekymret, han har veldig stort ansikt og hode i forhold til mange av de andre babyene jeg har sett i det siste. Er det normalt med store individuelle forskjeller på hodet så tidlig? Hvor stort hode hadde deres baby på 4 og 5 mnd-kontrollen?
Gjest Skrevet 31. mars 2007 #2 Skrevet 31. mars 2007 Det kommer jo litt an på den som måler også. Sjekk selv; hvis du og mannen din måler ungens hode hver deres gang får dere ikke samme svar.. Så lenge legen da at det var ok ville jeg ikke bekymra meg:)
Gjest Skrevet 31. mars 2007 #3 Skrevet 31. mars 2007 Vi fikk også beskjed om at jenta vår hadde vokst mye i hodet siden sist kontroll, men så viste det seg at de hadde målt på forskjellige plasser på hodet (vi går til forskjellige helsesøstre..). Uproft!
Vimsen og Lille Bille Skrevet 31. mars 2007 Forfatter #4 Skrevet 31. mars 2007 De målte to ganger og kom frem til det samme begge gangene. Hvor stort hode hadde barna deres da?
så var vi 4 Skrevet 31. mars 2007 #5 Skrevet 31. mars 2007 Martin ble sendt til ul 2 gang av hodet pga hurtig økning av hodeomkrets (over 3 percentil tror jeg det var). Det kan jo tyde på vannhodet f.eks, men hvis legen sier alt er vel så er det nok det. De vil sikkert sjekke neste gang om det har vokst like mye, og hvis det har stabilisert seg ville jeg ikke bekymret meg.
Gla-mor Skrevet 31. mars 2007 #6 Skrevet 31. mars 2007 Hodeomkretsen var 42,5 ved 4 1/2 mnd og hadde da vokst 1 cm på 1 mnd. Hadde omkrets på 36 cm ved fødsel. Tror ikke det er noe å bekymre seg over så lenge legen og helsesøster har det under kontroll. Dere kan jo måle selv av og til (1 gang i mnd eller noe sånt), og ta kontakt med helsesøster hvis det skjer noe. Vokser fontanellene sammen for fort sjekker de det med røntgen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå