Gå til innhold

Vannavgang av type foss - ligge ned og ringe ambulanse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg snakket nylig med en venninne som stort sett hadde alle svangerskapskontroller hos en kvinnelig fastlege. Hun minnet min venninne stadig "å legge seg ned flatt og ringe ambulanse" om vannet skulle gå, så lenge hodet ikke var festet. Jeg ble litt paff, fordi min forrige fødsel startet jo med vannavgang, og hodet festet seg aldri - ikke engang under åpningsfasen, men jeg ble aldri rådet til å legge meg ned. Så jeg spurte jordmor under forrige konsultasjon om jeg egentlig løp en risiko om å få navlestrengen i klem under barnets hode i forbindelse med den fødselen.

Hun forklarte at om barnet har hodet ned og det stabilt ligger der i bekkenåpningen - altså at barnet ikke driver og skifter stilling - så er det ingen fare for å få navlestrengen i klem. Hun forklarte også at om barnet ligger slik jeg nå forklarte så vil det ikke fosse ut store mengder vann, bare komme litt og litt slik jeg opplevde. Dette igjen har gjort at jeg sitter igjen med et nytt spørsmål som jeg ikke har rukket å stille jordmor. Om man opplever en slik vannavgang - type alt på en gang, skal man da "legge seg ned og ringe ambulanse"? Hva har dere fått beskjed om av deres jordmødre/leger.

Bare undrer litt

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmm.. det var rart.. jeg hadde vannavgang type foss når jeg fødte førstemann.. d var sånn d hele starta.. og han var konstantert festa med hodet ned.. alikkavell sa det poff og det var som å helle en bøtte med vann på hodet.. det plaska i gulvet.. så rant det som en foss en god stund etterpå.. men jeg har ikke hørt at man må legge seg ned å ringe ambulanse.. mener d er litt gammeldags jeg da.. vet ikke helt...

noen som vet????

Skrevet

Jeg synes også det høres veldig drastisk og kanskje litt hysterisk ut med denne ligg ned og ring ambulanse varianten... Litt derfor jeg tar det opp... Men man vil jo absolutt ikke at barnets navlestreng skal komme i klem heller da!

Du er jo åpenbart et eksempel på at mengden vann ikke tyder på om hodet er festet eller ikke hvertfall. :-)

Skrevet

Her har ikke hode festet seg. De tidligere rutinene på vannavgang uten at hode var festet var å legge seg ned og kjøre ambulanse til føden. Men dette har de gått bort ifra, og de nye rutinene sier at man skal selvfølgelig ta ting med ro, gå uti bilen og bli kjørt til føden som normalt.

Men kunne selvfølgelig ta sine forhåndsregler sev å sitte litt bakoverlent i bilen på vei til føden.

Sansynligheten for at navlestrengen skulle komme i klem var VELDIG liten, så og si ikke tilstede i det hele tatt i følge min jm så lenge svangerskapet var fullgått. Derimot om det var prematur vannavgang kunne navlesnoren komme under, men ikke nå når det var fulgått svangerskap.

Var iallefall det min jm sa.

Skrevet

Samtykker i det kaa82 sier, det sa jm til meg og. -går vannet så ringer man jo føden uansett også forteller jo de deg hva du skal gjøre og evnt ikke gjøre! så jeg tar det lugnt der i hvertfall!

Skrevet

Hørtes veldig fornuftig ut kaa82.... og denne fastlegen jeg refererte til er forholdsvis ung... merkelig...

Skrevet

Min jordmor sa at dette var forsket på, og at en hadde funnet ut at det ikke hadde mye for seg å legge seg ned ved vannavgang hvis hodet ikke var festet.

Jeg har ikke lest noe forskning om dette selv, men har forstått at det er litt "old news" ;0)

Altså: jeg har fått beskjed om at en ikke trenger å legge seg ned. Men at en skal ringe fødeavdelingen og gi beskjed om at vannet har gått.

Skrevet

hvis baby ligger i seteleie eller tverrleie skal man faktisk legge seg ned og ringe ambulanse.eller ringe føden så sender de en ambulanse til deg. Trenger ikke foregå så dramatisk som det kan høres ut :)

Skrevet

ved min siste fødsel gikk vannet, men ikke type foss en gang. jeg gikk litt mens det rant, gikk i sykebilen selv. og det skulle jeg aldri gjort sa de på sykehuset. for jenta kom ut blå med navlestrengen rundt hodet og måtte hasteklippes og fåes liv i. og aldri om jeg gjør det en gang til.

ofte er jo ikke hodet festet en gang ved fødsel ved flergangsfødende og beveger man seg så kan jo ungen bevege seg og ved mindre vann enn vanlig så ramler jo navlestrengen kansje frem og rundt hodet.

det er iallefall min mening om dette :-)

Skrevet

Mi jordmor sa at viss vatnet gjekk måtte eg legge meg ned å ringe då det er ei fare for at navlestrengen kan kome i klem. Så eg legg meg heller ned for sikkerheit skyld enn å angre på eg ikkje gjor det etterpå...

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at hvis vannet gikk, og jeg ikke hadde rier, så skulle vi kjøre, men hvis en har rier i tillegg til vannavgang, så skulle en ringe ambulanse...

Skrevet

Jeg har nettopp undersøkt dette med føden siden jeg er på overtid og har barn i seteleie, da starter som regel fødsel med vannavgang. Går vannet og det er klart så kan mannen min kjøre meg. Skal selvfølgelig ringe føden først og høre med dem men det var ikke automatisk ambulanse. Regner med at det blir ambulanse hvis vannet er misfarget. Det med navlestreng har de funnet ut at det kun er liten risiko for sa de på kurs på KK.

Håper vi kan ha en litt "rolig" start på fødselene og slipper ambulanse, spesielt siden vi bor i 3 etg midt i byen og jeg ikke skjønner hvordan ambulansepersonell enkelt skal komme fram til oss...

Skrevet

hær er de gått bort i fra den praksisen.. om man bor nært sykehuset skal man vente til man begynner å få rier.. før man skal inn på sykehuset.

Skrevet

Vannet mitt gikk i uke 34 forrige gang. Hadde ikke fått med meg det at jeg skulle legge meg ned. Ringte føden, og de lurte på om jeg lå flatt. Jeg svarte jeg satt i sofaen, hadde vært på badet etc. Da fikk de helt angst. Fikk beskjed om å legge meg flatt og ambulansen var der i løpet av 5 min.

Nå er jeg i uke 38+2, hodet er ikke festet. Jm sa at hun vil anbefale å legge meg ned flatt om vannet går, inntil jeg har snakket med føden. Så kan de avgjøre. Hodet er fortsatt beveglig. Bedre å være på den sikre siden.

Skrevet

Glemte å skrive at sønnen min hadde navlestrengen rundt halsen. Han var blålilla, noe som også skyltes prematuritet. Men uansett, som en over skriver. Ikke ta noen sjanser.

Skrevet

sist jeg var gravid, lå babyen i seteleie. da fikk jeg beskjed om at om vannet skulle gå, uansett hvor jeg var, måtte jeg legge meg rett ned og ringe sykebilen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...