Gå til innhold

Noen kloke damer som kan forklare dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest at en del sier de kan kjenne hodet til babyen der oppe, det skjønner jeg bare ikke. For babyen ligger jo innenfor livmorstappen/ mormunnen. Det er jo denne som skal åpne seg til 10 cm under fødsel, er det ikke det da? Så det må nå vel bare være livmorstappen de kjenner da, den kan jo kjennes litt ut som et hode.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ogsaa stusset paa dette. Jeg syns det hoeres kjemperart ut hvis man kan kjenne hodet. Da maa man jo gaa rundt med ganske mye aapning...eller?

Skrevet

Ja det er jo nettopp det. Man må nå vell være godt i gang i fødsel for å kunne ha så stor åpning at man kommer inn gjennom livmorstappen/ mormunnen med en finger, hmm...jaja.

Skrevet

skal prøve å forklare...

man trenger ikke å ha åpning.. hode til babyen ligger i bekkenet rett inni sjeden.. man treger ikke putte fingeren lenger enn 1-2 cm inn før man kan kjenne hodet.. livmortappen er mye lenger inn. da må man forbi hodet til babyen..

skjønner???

Skrevet

Hæ? Nei hehe :-P.

Sånn som jeg har forstått det så er mormunnen lukket, for så å åpne seg under fødsel for at babyen skal komme ut i gjennom den. Og at mormunnen er det lille hullet/gropen som er i livmorstappen. Så det betyr jo at babyen må ligge innenfor mormunnen/ livmorstappen.

Skjønner ikke hvordan babyen kan ligge utenfor livmorstappen, hva er da vitsen med en livmorstapp? Og hvor er det da den ligger? Og hva er det da som åpner seg inntill 10 cm under fødsel? Hmm...

Skrevet

du kjenner jo ikke hode.. altså håret på hodet.. d er jo skinn i mellom.. mormunnen åpner seg og når du har 10 cm åpning er hele hodet avdekket da er mormunnen åpnet helt frem til helt ytterst i sjeden..

Skrevet

Kjenner jo hodet gjennom livmora..skjønner ikke at dette er så vanskelig å forstå, når ungen ligger langt nede i bekkenet er det o helt naturlig at man kan kjenne konturene av hodet:)

Skrevet

Som ninsoer sier..tappen ligger bak..livmora er jo tøyelig som en ballong,,,ungen drar livmora nedover..hvor mye avhenger av den enkeltes mobilitet i vevet i bekkenbunnsmuskulaturen..

Skrevet

Jeg hakke peiling men, ser jo flere her som har skrevet at jm kjenner hodet innvendig. men jeg og blir totalt forvirret, hvis hodet ligger såpass langt ned at du kan bare putte fingrene inn der og kjenne liksom... Virker så ubeskyttet på en måte, men det stemmer sikkert, og derfor er det uakuelt for oss å ha sex...trenger vel ikke å utdype det noe mer!

Skrevet

Det er nok helt individuelt hvor langt ned enkelte bærer barnet..har man stort bekken synker barnet lettere ned,spesielt hos flergangsfødende..jeg merket at han lå langt nede i uke 30 og der har han ligget siden da..legene har forsikret meg om at ungen ikke kan ta skade av dette...det er ganske tungt da..

Skrevet

Nei, dette skjønner ikke jeg heller... Dere som kan kjenne babyen 1-2 cm innenfor åpningen, hvordan har dere sex? Stanger mannen deres staken borti hodet til babyen da??? For jeg har ikke merket noe til det (heller ikke samboeren ;)) og jeg er andregangsfødende hvis det skulle ha noe å si...

Skjønner at alle er forskjellig skapt osv, men har aldri hørt dette før.

Betyr dette at dere med babyen nesten ute bare trenger en halv pressrie, så er ungen ute?? (Satt på spissen, da selvfølgelig...) :)

Skrevet

Men babyen skal nå likevel ut gjennom livmorstappen/mormunnen ved føsel sant? For hva har vi livmorstappen til hvis den ikke fungerer som et skille mellom livmoren og skjeden? Og hva er det da som åpner seg til 10 cm under fødsel hvis det ikke er mormunnen? For mormunnen er nå vell åpningen/ hullet på livmorstappen?

Dette står på bayverden:

I åpningsfasen åpner mormunnen seg. Vanligvis er dette den lengste delen av fødselen. Visste du forresten at kvinner har to munner? Mormunnen – eller livets port, som den også kalles – er “halsen” på livmoren. Det var der sædcellene slapp gjennom for ca. 9 måneder siden. Etter den tid har den vært lukket for å passe godt på det verdifulle innholdet. Nå skal den åpne seg og gjøre plass til barnet som skal ut. Hvilken programmering! Den endrer konsistens nå i slutten av svangerskapet, blir moden og gjør seg klar til å kunne åpnes. Er det ikke flott? Kvinnekroppen kan åpnes, nærmest som en blomst!

Skrevet

Etter som jeg har forstått så kan man kjenne konturene av hodet. Jeg kjente selv noe som kan minne om flaten på et kne, altså stort og rundt, men det var jo masse skinn osv forran så jeg kunne jo ikke ta på hodet, bare kjenne at det var noe hardt og rundt.

Legen sa at jeg er delvis moden med 1 cm..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...