Anonym bruker Skrevet 31. mars 2007 #1 Skrevet 31. mars 2007 min 15mnd gamle datter er veldig småspist, hun vil helst ha pupp enda..men heldigvis har vi endelig funnet en type brød og en type leverpostei hun liker.men skorper det spiser hun ikke.går i bhg 3 ganger i uka og der får hun kjeft når hun ikke spiser opp,og får ikke ny skive.bhg ansatt mener man må lære barnet å spise alt opp..hun er bare 15 mnd da!!!!nå må jeg vel begynne å skjære av skorpene hjemme før hun får de med seg.men da får jeg vel de blikkene..hva synest dere? kan hun sjefe over barnet mitt på den måten?
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2007 #2 Skrevet 31. mars 2007 jeg synns helt erlig at du må gi litt mer slipp.. syns ikke det er å sjefe over barnet å si at ho må spise opp skorpa! om du kun gir ho akkurat det brødet som ho vil ha og følger hennes prinsipp til prikke kommer du til å få en bortskjemt unge! som kansje bare blir mer og mer fin spist!!
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2007 #3 Skrevet 31. mars 2007 sjansen er vel større for at hun mister helt matinteressen når hun blir tvunget.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2007 #4 Skrevet 31. mars 2007 Dette handler da ikke om å gi mer slipp. Ungen er bare 15 mnd. og det er ikke alltid det er så veldig lett å spise skorper. Syns det er viktigere at barnet får et positivt syn på det med måltider, enn at det skal brukes kjeft og tvang. Jeg ville ha skåret av skorpene og kutte de i biter, og lagt de i matboksen. Så hadde jeg gitt beskjed til bhg at hun får spise de hvis hun vil selv.
winneboo Skrevet 31. mars 2007 #6 Skrevet 31. mars 2007 Jenta mi på 18mnd er heller ikke noe glad i skorper, men jeg pleier å gi henne det innimellom for å vende henne til det, å da spiser hun faktisk litt. Jeg har mer tro på å gi barnet litt tid til å like ting. Fra å avsky skorper 100%, spiser jenta mi det faktisk litt hver dag nå. Men ikke mye. Men uansett jeg syns det er bedre å ikke tvinge de, men heller tilby det innimellom. Du kan jo skjære vekk en del av skorpene men la noe være igjen, å si til de i barnehagen at hun ikke trenger å spise mer enn de skorpene, å at du vil henne til det sakte.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2007 #7 Skrevet 31. mars 2007 jeg vil gjerne at hun spiser skorper, men tvinger henne ikke til å sitte igjen med bordet for å spise opp slik som avog til skjer der.hun får spise det hun vil av skiven.hun er så liten jo.når hun blir større kommer hun ikke til å få ny skive før hun har spist opp.poenget er jo at hun ikke skal gå sulten i bhg,og når det eneste hun spiser der er brød uten skorper,ja da skal hun få det!
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2007 #8 Skrevet 31. mars 2007 Her hadde jeg skjært av skorpene, og sagt til barnehagen at jeg var helt enig, at hun skal lære å spise opp maten sin. Men at jeg akkuratt nå, var mer opptatt av at hun faktisk fikk i seg nok mat. Sagt noe om vektoppgang osv. Og at jeg etter hvert vil la henne få skorper. Eller lagt med noen skorper i matboksen, som de kunne gitt etter at skiva var spist opp. Husk at det er andre barn der, og de må ha litt like regler rundt bordet. Men hvis ikke jenta di har skorper på skiva, da må hun heller ikke spide de opp
Ella i farta Skrevet 31. mars 2007 #9 Skrevet 31. mars 2007 Sønnen min er 19 mnd og han spiser ikke skorper...jeg skjærer de aldri av, men han spiser dem bare ikke...kan godt forstå at han ikke liker dem...de har jo ikke så mange tenner heller...jeg regner med at dette går av seg selv, det er jo ikke nødvendig å tvinge dem. Min erfaring fra sønnen min gikk i bhg var at de ansatte gjorde ting av god mening og kanskje sa ting jeg reagerte på uten å mene og være slemme...du burde bare si at hjemme hos dere så bestemmer dere at hun ikke spiser skorper og at du vil ha samme praksis i bhg. Det er du som bestemmer over ditt barn, uansett om det er i bhg el ikke.
3barn+en spire. Skrevet 1. april 2007 #10 Skrevet 1. april 2007 hallo man skal ikke tvinge et barn til og spise! Det er feil av barnehagetantene og tvinge det skal jo være kjekt og være i barnehagen ikke noe barnet forbinner med tvang og kjefting. Det er foreldrene som bestemmer.skjær av skorpene før de puttes oppi matboksen så kan barnehage tantene få noe å snakke om;-)
Anonym bruker Skrevet 1. april 2007 #11 Skrevet 1. april 2007 Jeg skjærer av skorpene selv når jeg smører maten. Jeg tar ikke for gitt at de i brnehagen har tid til dette.
愛 siusiu 龍 Skrevet 1. april 2007 #12 Skrevet 1. april 2007 jeg hadde tatt opp dette fort som svint med bestyreren jeg !! dette er uholdbart. man skal ALDRI tvinge et barn eller kjefte på det fordi det ikke spiser visse ting. dette kan faktisk føre til en viss form for spisevegring nå eller senere, noe som iallfall ikke er bra hvis jenta di er småspist fra før av. det er DITT barn og du som mor må sette ned foten din her ovenfor barnehagepersonellet. man dør ikke av å ikke spise skorper! jenta mi på 7 år spiser fortsatt ikke skorpene sine og det er for meg helt ok, så lenge hun spiser det som er inni. nei nå ble jeg sint på dine vegne altså.
愛 siusiu 龍 Skrevet 1. april 2007 #13 Skrevet 1. april 2007 ja skjær av skorpene du før du sender med maten. det var et godt råd som noen skrev her så jeg nå.. så slipper du sure miner fra tantene :-)
cashewnøtta Skrevet 1. april 2007 #14 Skrevet 1. april 2007 Oj, hva skal JEG si da:)? Mi 18 mnd-er gamle jente vil heller ikke ha skorper. Og jeg har valgt å ikke bry meg om dette ennå. Dette med "spis det du egentlig ikke vil ha først så får du noe godt etterpå" har hun ikke helt skjønt enda. Nei, skjær av skorpene på nista med god samvittighet!!
Anonym bruker Skrevet 2. april 2007 #15 Skrevet 2. april 2007 Vi er ikke barnehageTANTER!!!!!!!!!!! Vi er barnehageansatte!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gjest Skrevet 2. april 2007 #16 Skrevet 2. april 2007 hadde skjært av skorpene jeg så slipper du å tenke på at hun blir presset til å spise de. om du får et blikk eller ti så gi et smil tilbake. er tross alt ditt barn:)
Gjest Skrevet 2. april 2007 #17 Skrevet 2. april 2007 skjønner ikke hva som er farlig med å gi ungen skorper, er vel bare bra for tennene å ha noe å bryne seg på MEN at de TVINGER henne til å spise opp er uakseptabelt. Skjær av skorpene før du drar i bhg. Jobber selv i bhg og ville aldri funnet på å gjøre sånt..
Bubba75 Skrevet 2. april 2007 #18 Skrevet 2. april 2007 Jeg har jobbet i flere barnehager, og en ting jeg husker er at i flere av dem var det et utrolig stress rundt måltidene. Masse påbud og forbud. Også rundt det som du skriver om, om at alle må spise skorper. Må innrømme at jeg syns det er noe ordentlig tull. Måltidene skal være hyggelige. Da skal man roe ned, kose seg og prate sammen. Jenta mi på 20 mnd spiser skorper i barnehagen (der går det uten problemer), men ikke hjemme. Mange sier om barneoppdragelse at man skal velge sine kamper med omhu. Jeg syns det å ikke spise skorper er en bagatell, og ikke verdt å få det ukoselig rundt matbordet av. Skjær av skorpene du, og gjør som en annen her skrev. Si at pga vekstkurven hennes, så prioriterer du nå at hun skal spise mat, og så får skorpene komme senere.
krokofant666 Skrevet 2. april 2007 #19 Skrevet 2. april 2007 Jeg synes helt ærlig det er du som bestemmer når tulla di skal begynne å spise skorper. Når du ser at hun er klar for det kan du jo heller gi beskjed til de. Det viktigste er jo at hun spiser. Jeg skjønner ikke at barnehagen gidder å bruke tid på det engang.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2007 #20 Skrevet 2. april 2007 her har dem aldri tvingt henne i å spise opp.. synes jeg blir helt feil.. selv så ble jeg det når jeg gikk i barnehagen når jeg var lita.. og det sitter inn enda.. jeg spydde etter at dem hadde tvingt i meg det.. jeg hadde et vanskelig forhold til mat helt til jeg ble voksen..
To trollunger + en spire Skrevet 2. april 2007 #21 Skrevet 2. april 2007 Jeg har hørt at småspiste barn ikke i noen form skal tvinges til å spise. Får de lite i seg i perioder skal de faktisk få ønskekost. Det viser seg at slikt går i perioder og at det som regel retter seg opp. Tvang skal ikke være nødvendig og ang. skorpe så kommer det helt ann på brødet...
Meg og bøllegutta!! Skrevet 2. april 2007 #22 Skrevet 2. april 2007 Jeg syns faktisk ikke dette er så ille.... Hvis barnet er sultent så spiser det skorper. Friske unger sulter ikke forran brødboksen for å si det sånn. Gutten min som er 2 må spise opp skorpene sine før han får ny skive i barnehagen og det syns jeg er riktig. Det er ikke av de hardeste skorpene....... Hva hvis et barn bare vil spise pålegg da? Skal det også være lov fordi man ikke skal ha påbud og forbud ved matbordet..........?? Nei, med fare for å bli kjeftet på her inne, vi må slutte å sy puter under armene på ungene våre........
Anonym bruker Skrevet 2. april 2007 #23 Skrevet 2. april 2007 liker du det ikke så må du si ifra. Der jeg jobber er de voksne flinke til å si fra åssen de vil ha det og vi strekker oss så langt vi kan,og det gjør oss flinkere i vår jobb og har et meget tett forholdt til barn og voksne.. Husker det var slik skorpetvangspising i en bhg jeg var i før og det tok jeg selv opp. var veldig uenig i denne metoden på barna..gjerne oppmuntre men ikke tvinge. De spiser det når de bli eldre uansett,det kommer av seg selv. er neimern ikke altid jeg selv spsier skorpa..Ikke altid ungene får ferskt brød heller...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå