Mamma til Nathaniel Skrevet 31. mars 2007 #1 Skrevet 31. mars 2007 Jeg har i vært sykmeldt 50% i en måned pga bekkenløsning og sterke, hyppige kynnere, og er ikke i stand til å jobbe fullt. I dag fikk jeg brev fra NAV om at jeg ikke har rett på sykepenger fordi jeg tidligere har vært langtidssykemeldt. Jeg gikk på aktiv sykemelding fra april 06 og jobbet med gradvis opp til å jobbe 100% fra september 06. I følge NAV må jeg ha vært i full jobb i 26 uker før jeg igjen har krav på sykepenger. Hva skal jeg gjøre da? Er ikke så lett å få pengene til å strekke til hvis jeg må klare meg med 50% utbetaling for det jeg jobber.. Noen som har opplev dette? Er det noe annet jeg kan søke om, slik at jeg får utbetalt penger selv om jeg er sykmeldt?
minime<3 in belly Skrevet 31. mars 2007 #2 Skrevet 31. mars 2007 Det høres jo rimelig ut det de på NAV skriver men det er forferdelig urettferdig om systemet er slik. Man kan jo ikke forutse at man blir syk i graviditeten.... Jeg hadde hørt med arbeidsgiveren min for om han\henne vet noe nærmere. Jeg vet jo at enkelte arbeidsgivere betaler ut sykepenger....Ikke vet jeg hvordan det er på din arbeidsplass.
Gjest Skrevet 31. mars 2007 #3 Skrevet 31. mars 2007 Hei.. Jeg sitter i samme situasjon, der jeg ikke har vert i full jobb, eller det vil si ikke fått jobbet 26 uker før jeg igjen ble sykemeldt pga ryggen(bekkenløsning nå da).Var på møte med trygdekontoret i uken så var, og de klødde seg i hodet, og kom fram til at jeg måtte komme ned å søke om overgangsstønad(blir alenemor) og foreldrepenger fra 1 mai(termin 27 juni). I mellomtiden- fra nå og ut april- kunne de ikke gjøre noe for meg.Jeg er sykemeldt 100% fra jobben jeg hadde, men var ikke fast ansatt der og dermed ikke krav på noe fra dem.Jobben jeg hadde før denne jeg er sykemeldt fra nå, måtte jeg si opp i november pga ryggproblemer og måtte finne lettere arbeid. Så jeg falt utenom andre satser og regler.Men de konkluderte med at de ikke kunne hjelpe meg før i Mai å at jeg måtte ordne meg selv frem til da! Og det skal jeg si deg er vanskelig!(sosialkontoret kan være en midlertidig løsning) Lykke til:)
cathrinur Skrevet 31. mars 2007 #4 Skrevet 31. mars 2007 Jeg kan jo bare fortelle hva jeg gjorde. ( i samarbeid med lege og jordmor) Da var jeg i uke 10. Nå er jeg i uke 28. Jeg fikk bekkenløsning i uke 10. Fikk ett skjema av trygdekontoret (kan også få av arbeidstilsynet) om "tilrettelegging i svangerskapet". Legen fylte ut ene delen om hva jeg ikke kunne utføre og vilke oppgaver jeg kunne gjøre. ( kun kontor-arbeid) Så tok jeg med meg lappen til jobben og de undersøkte om de kunne få meg in på kontoret. (men nei, det kunne de ikke) Derfor måtte de krysse av att de ikke kunne tilrettelegge for meg. -Da fikk jeg automatisk (gudskjelov) rett till svangerskapspenger. Jeg er jo ikke invalid, det finnes ting som jeg kan gjøre, Da skall du ha svangerskapsp. frem til 3 uker før fødsel da du får fødselspenger. som vanlig. Men jeg opplevde ofte att jeg måtte mase og fortelle de på jobben, på lønningskontoret og de på NAV om rettighetene mine. Siden det er ganske nytt som jeg har skjønt. Du virker som du er i samme situasjon som jeg var i. På NAV har de en brosjyre som er rød og heter " Svangerskap og i jobb" eller noe sånt. Der står det ganske forståelig om dette. Jeg måtte faktisk vise den brosjyren for de som jobbet på NAV og dama på lønningskontoret. (sistnevnte "klarte" ikke sende inn lønn- og skatte opplysninger til NAV Fordi Hun kunne ikke skjønne hvorfor jeg skulle ha svangerskapspenger allt nå!. Hun kjeftet på meg tilogmed og bidro til att jeg fikk pengene 1 måned forsinket. etterpå innrømmet hun att hun ikke visste att en har krav på svangerskapspenger hvis jobben ikke kan tilrettelegge) Så ikke gi opp. Lær deg rettighetene dine og stå på. Jeg klarte det til slutt, etter mange fortvilte tårer og masing. Forhåpentligvis går det lettere for deg:) Lykke til
susse Skrevet 1. april 2007 #5 Skrevet 1. april 2007 Hei på deg! Du kan i samråd med arbeisplassen søke NAV og lønnstilskudd. Da får arbeidsplassen din penger for å tilrettelegge for deg slik at du kan jobbe. Går dette i orden blir du friskemeldt og tjener opp nye sykepenger samtidlig som du kan utføre arbeid som er tilrettelagt for deg. Snakk med sjefen din evt hvis dere har en IA ansvarlig på arbeidsplassen. Klem
JonathanTheamamma Skrevet 1. april 2007 #6 Skrevet 1. april 2007 Hmmm, jeg var innlagt på sykehus i vinter(2 mnd), og var da borte fra jobben 100% i 2 mnd, også var jeg bort 50% i en mnd etter det, altså til sammen 3 mnd med sykemelding. I forrige svangerskap så fikk jeg bekkenløsning rundt uke 20, og jobbet delvis frem til permisjonen startet. Dersom det skjer igjen at jeg får bekkenløsning nå, vil det si at jeg ikke har rett til sykepenger da? Visste ikke om de nye reglene jeg...
Ninni36 Skrevet 1. april 2007 #7 Skrevet 1. april 2007 Hei. Som jeg svarte en annen jente inne på 3.trimester i går, så har du nok rett på svangerskapspenger, og det kan både lege og jordmor søke om. Dette er ikke det samme som sykemelding, og kommer ikke under de samme reglene som det. Nettopp derfor NAV vil at vi skal bruke svangerskapspenger som løsning ved graviditetsplager da dette ikke regnes som sykdom. Arbeidsgivere i dag er nødt til å prøve å tilrettelegge for gravide arbeidstakere, dette iflg arbeidstilsynet. Er ikke dette mulig, kan du få 100% svangerskapspenger. Jeg er selv delvis ute av arbeid med 80% svangerskapenger nå pga sterke kynnere og nå også bekkenløsning. Startet på 50% i januar, og gikk over til 80% forrige uke.(prosenten har sammenheng med hvor mye arb.giver kan tilrettelegge ut ifra mine plager, samt hvor mye jeg kan jobbe ut ifra mine plager) Jeg har et stressende og fysisk slitsomt arbeid med mye ståing og gåing, noe som ikke er bra med mye kynnere og bekkenløsning. Limer inn det som står om dette på NAV sine sider, så får du lese selv. Det må fylles ut et skjema, der både lege/jordmor og arbeidsgiver skal fylle ut sin del. Legger ved linken på dette også, så kan du se på det og evt skrive ut og ta det med til lege/jordmor. Svangerskapspenger Svangerskapspenger gis til friske gravide kvinner som ikke kan fortsette i arbeidet under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for skade på fosteret. Du kan ha rett til svangerskapspenger hvis arbeidet, eller forhold på arbeidsplassen, medfører risiko for skade på fosteret. Det er et krav at det ikke er mulig med omplassering eller tilrettelegging til annet arbeid. Dette gjelder for eksempel arbeid med kjemiske stoffer fysisk slitsomt arbeid arbeid med stressbelastning psykososial forhold Du må ha vært i arbeid i minst fire uker. For at du skal ha rett til svangerskapspenger må inntekten din på årsbasis utgjøre minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G). Svangerskapspenger gis fra det tidspunktet du må avbryte arbeidet, og fram til tre uker før forventet fødsel. Etter det får du foreldrepenger, hvis du har opptjent rett til det. Hvis du ikke kan arbeide under svangerskapet fordi du er syk, kan du ha rett til sykepenger. Riktig søknad gir raskere svar Legen eller jordmoren din må alltid foreta en medisinsk vurdering av risikoen for at fosteret kan bli skadet hvis du fortsetter i arbeidet. Er du arbeidstaker søker du på Arbeidstilsynets skjema "Omplassering/tilrettelegging pga graviditet" (nr 474 . Lege/jordmor fyller ut sin del av skjemaet. Skjemaet tar du med til arbeidsgiveren din. Dersom arbeidsgiveren din ikke kan omplassere deg, skal arbeidsgiveren fylle ut sin del av skjemaet før du sender det til ditt lokale NAV-kontor. Hvis arbeidsgiver utbetaler full lønn i den perioden du har rett til svangerskapspenger, regnes avkrysning om dette på Skatte og inntektsblanketten - NAV 08-30.01 som framsetting av krav om refusjon fra folketrygden. Refusjonen er likevel betinget av at også arbeidstakeren setter fram eget krav om svangerskapspenger til rett tid. Det gis ikke ytelser for lengre tid tilbake enn tre måneder før du søker. Dersom kravet settes fram senere blir utbetalingen redusert. Søknaden sendes til NAV lokalt der du bor. Link til der du finner søknadsskjema: http://www.arbeidstilsynet.no/c26987/skjema/vis.html?tid=28135 Jeg trodde ikke f.eks bekkenløsning kom under denne ordningen, men så lenge det er et stressende og slitsomt arbeid som ikke er bra for meg, så er det ikke bra for fosteret heller. Gynekologen min hadde akkurat vært på kurs i Oslo om dette. Kynnere er jo en klar grunn til å få svangerskapspenger. Husk at søknaden kan tilbakedateres til datoen du fikk sykem., i og med at du var i kontakt med lege da. Dette ble et langt innlegg, men kan jo være flere som lurer, og nå har jeg sjekket ut ganske mye rundt dette ifm med egen situasjon :-) Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå