Gå til innhold

Gutten vår er redd om natta...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke mørkredd akkurat, men han tror det er skumle ting på rommet. Flere ganger den siste uken har han våknet og gråter og er redd for den skumle kua på rommet eller under senga.

Har forklart at det finnes ikke skumle kuer, så han har gått bort fra det nå, men det er fremdeles skummelt utenfor og noen av gangene er det på rommet hans. Sitter sammen med han og forklarer og viser han at det ikke er noe skummelt der. Ikke ute heller.

Mamma mente det kunne ha noe med at han er redd fordi babyen kommer snart, at babyen skal komme og overta rommet hans eller noe. Vi har satt opp babysenga inne på vårt rom og bilstolen står i stua og ha er veldig klar over at det er babyen sitt. Synes det er stas å se på og snakke om det.

Aner ikke hvor han får dette fra at ting er skummelt... For vi har aldri snakket om skumle ting før. Han er lite sammen med andre barn (ettersom vi ikke kjenner noen andre i nærheten) så han har det ikke deerfra heller..

Noen som har noen forslag til hva dette kan komme av og tips til hvordan vi blir kvitt det. Det går jo utover nattesøvnen hans... (ikke vår for det er stort sett rett før vi skal legge oss selv.) Og han vil selv ha av lyset når han skal sove!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har hatt en slik periode nå, uten at det er ny baby i vente. Men jeg vet at jeg selv drømmer mer i perioder der jeg er småstresset og har mye å tenke på.

Jeg tror det viktigste er å gjøre han trygg. En gutt som er utrygg på rommet sitt og i senga si blir også vanskeligere å legge om kvelden. Har han mulighet til å komme inn til dere på natta? At han vet hvor dere er og at han får tak i dere uansett?

Vi har nettopp hatt noen netter med jenta vår i senga, hun var så redd stakkar. Etter et par netter hos oss var hun tilbake i senga si og var trygg igjen.

Gi masser av nærhet og trygghet og snakk med han om det som skal skje med den nye babyen som skal komme slik at han er så trygg som mulig på situasjonen og det som skal skje. Forsikre han om at han fortsatt skal bo sammen med dere, at han fortsatt er elsket og slike ting som små barn kan komme til å tro.

Skrevet

Ja, han kan komme til oss om natta, men vi følger han tilbake til senga hans og snakker med han før vi går tilbake til oss selv. Forklarer han at det er natt og alle skal sove og at det ikke finnes noe skummelt/farlig hjemme hos oss.. Kommer han inn mer enn to ganger lar vi han ligge å kose/sove litt før vi bærer han inn igjen og da er han villig med og legger seg i senga si igjen.

Vi passer på å fortelle han om babyen hver dag og at han skal være med mamma og pappa og hjelpe med babyen og det vil han. Vi har ikke noe problem med å legge han på kvelden, han legger seg mer enn frivillig og han leker masse på rommet sitt på dagen, så jeg tror ikke det er noe spesielt han er redd for inne der... Det kommer bare på natta.

Skrevet

Gutten vår har periodevis mye mareritt, men de har rot i virkeligheten, så vi lar han sove hos oss når han blir redd.

(Han har vært mye ut og inn på sykehus og marerittene går gjerne på skumle leger som skal stikke han med store sprøyter ol.).

Vi snakker om det han har drømt og at vi er der og passer på han og når han får roet seg får han ligge mellom oss og holder gjerne en av oss i hånden til han sovner.

Han er 2,4 år.

Barn i den alderen har en livlig fantasi, jeg tror dere skal ta dere tid til å snakke med han og lete etter kua under sengen og oppdage at den ikke er der.

Kanskje dra og se på en ku og se at den ikke er farlig og at den i hvertfall ikke får plass under sengen.

Kan være at han har drømt, og vi vet jo med oss selv at i drømmer så kan ting vikles sammen og bli skremmende.

Bruk tid på å snakke om det.

Er nok en fase han er inne i.

Var mye vanskeligere å roe ned småen her for en tid tilbake. Vi har snakket mye om at det bare var en drøm og at det ikke er på ordentlig og nå siste tiden virker det som han har forstått det og roer seg lettere.

Skrevet

Ja, vi snakker mye med han når han våkner slik... leter etter den skumle kua eller det andre som er skummelt og finner den ikke. Han sier nå selv at kua ikke er skummel...

kan virke som det er verre de kveldene pappan jobber sent eller er borte over natta, så det er jo mulig det er en sammenheng der også... vi får vel bare fortsette å snakke med han og bruke litt tid på dette om kvelden...

takk for svar =))

Skrevet

Hei, du kan se at vi har hatt samme problem på et innlegg litt lenger oppe, så det kan du jo lese:o)

Det er veldig naturlig at barn i den alderen får mareritt, de begynner å forstå og legge merke til veldig mye mer i denne perioden, men har ikke modenheten til å prosessere det! I bhg vi fikk vite at 3 av 5 barn i hennes gruppe var plaget av mareritt i samme tidsperiode.

I tilegg bemerker jeg meg at "trygg i sin egen seng" ble nevnt her, og syns bare jeg vil si at det er superviktig!! Hvis han blir utrygg i sin egen seng står dere foran noen store problemer...

Vi fikk et par tips:

Lag et fint bilde sammen med ham, evt en "uro" og heng den sammen opp ved sengen hans. Gå ut og kjøp en ting sammen med ham (bamse,smokk el.?)som skal bo i sengen. Si nattnatt til disse tingene og god morgen. Si "nå skal du sove sammen med xxx og xxx", på den måten blir sengen et hyggelig og trygt sted han gleder seg til å komme til! Kjøp også evt et nytt sengesett han får velge selv?

Lykke til!

Skrevet

Oppdatering:

Gutten vår har nå hatt sin 3.natt uten "mareritt" og det synes jeg er veldig bra etter over en uke med våkning hver natt. Han har aldri uttrykt utrygghet i forhold til senga eller rommet i seg selv. Han legger seg jo og leker masse på rommet og det tviler jeg på at han hadde gjort om han var utrygg. Og sålenge han har noen favoritt BILER i senga er han stort sett fornøyd.

Men han gråter gjerne om morgen når han har stått opp hvis pappa ikke er hjemme, så jeg tror noe av disse marerittene kommer av at pappa har jobbet myyyye sent og vært på flere turer den siste tiden. Han er blitt veldig knyttet til pappan sin siste halvåret.

Tusen takk for mange fine tips, skal ta med meg de videre, kan jo få problemer senere, med enten han eller mini etterhvert også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...