2blånisser Skrevet 31. mars 2007 #1 Skrevet 31. mars 2007 Hvis babyen enda ligger i seteleie i uke 36, er det noen som vet om det er mye sjanse for at han snur seg selv etter den tid? Det er vel ganske trangt der inne da, og vanskelig for han å snu seg rett vei? Hvis han ikke har snudd seg til uke 36 så skal jeg på ny UL, lurer på hva de gjør da? De prøver kanskje å få han til å snu seg da, med å "massere" magen. Hvis han ikke snur seg får jeg da velge om jeg vil ha keisersnitt? Og blir keisersnittet da tatt før termin(planlagt), eller venter de bare til termin eller til det er igang? Ble litt mange spørsmål. Håper noen kan svare på de:)
erica_ Skrevet 31. mars 2007 #2 Skrevet 31. mars 2007 Hei. Jeg var inn på ultralyd i uke 35 der de så at ungen lå med rumpa ned. Var inn på ny ultralyd på tirsdag(uke 37), der de kunne se at ungen fortsatt lå med rumpa ned, og ble derfor satt opp til ny time dagen etter for vending. Møtte opp fastende, og etter mange timer med venting så kom legen og de skulle forsøke på vending. Det legen gjorde var først å finne hjerte slik at hun hele tiden visste hvor det var slik at hun kunne følge med det underveis, i tilfelle babyen ble stresset. Deretter tok hun skikkelig tak rett over skambenet å presset alt hun klarte oppover. Det var ikke spesielt vondt, men ubehagelig. Men hos meg strittet bebyen i mot og ville ikke opp. Hun forsøkte 2 ganger men klarte det ikke. Så fikk beskjed om at det ble setefødsel på meg. De ser an på størrelsen på babyen i forhold til bekkenet ditt. Siden jeg fikk en stor gutt i mitt forrige svangerskap (4280gr), uten komplikasjoner så kom jeg til å klare en setefødsel. De regnet ut at denne kommer til å bli ca 3300gr ved termin. Du har jo rett til å nekte setefødsel hvis du ikke vil, men de anbefaler det før keisersnitt. Du får sikkert mer informasjon av legen hvis du skal inn for vending. Håper du fikk svar på litt av det du lurte på. Ønsker deg lykke til. Å husk at hvis babyen ikke har snudd seg, å legen ikke klarer det så er det mange som har prøvd akupunktur. Men jeg var hos kiropraktor i går å der har de også noe som virker. De trykker på en spesiell plass på maven, for å løse opp hvis du har noen sener eller lignende som strammer rundt livmoren. Det ble hvertfall mye aktivitet etter de hadde gjort dette med meg. Ønsker deg lykke til videre hvertfall.
moccan Skrevet 31. mars 2007 #3 Skrevet 31. mars 2007 Dette er jeg også kjempenysgjerrig på!! Jeg er i uke 31 og lillegutten min liker seg i seteleie. Håper jo han snur seg. Hvis han ikke gjør skal jeg prøve kiropraktor eller akupunktør. Takk for rådet!! Ellers lurer jeg på seteleie og hofteleddsdysplasi. Er ikke seteleie en stor belastning på hoftene til babyen? Første babyen min hadde hofteleddsdysplasi, andre hadde ikke. Begge med hodet først. Hofteleddsdysplasi ligger i familien. Stor sjangs for at babyen får det. Men lurer på om det kan bli enda værre med setefødsel??
erica_ Skrevet 31. mars 2007 #4 Skrevet 31. mars 2007 Har ikke hørt om det er noen sammenheng mellom det. De sier at barnet er mer sliten etter en setefødsel. og at det kan ta noen minutter før du hører det første skriket. men dette vet vel lege/jordmor mer om enn jeg.
2blånisser Skrevet 1. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 1. april 2007 Vet ikke om de har noe tilbud her i forhold til akupunktur og kiropraktor, men skal undersøke det. Ellers var jeg inne på seteleiedebatten og leste, og der var det flere tips og kjerringråd om hvordan å få babyen til å snu seg. Har forstått det sånn at man kan si nei til vending.? Virker som mange har negative opplevelser i forhold til det, og at det stresser opp babyen mye, pluss at det sjelden fører til at den snur seg. Har bare den oppfattningen etter å ha lest endel om det her inne, og nå også på seteleiedebatten. Sånn som jeg tenker nå så vil jeg heller ha keisersnitt foran setefødsel. Vet dere noe om hvor lenge før termin man blir satt opp til keisersnitt, når babyen ligger i seteleie? Er jo ikke noe særlig hvis fødselen starter opp før keisersnittdatoen da.
Smilje med gull i magen Skrevet 1. april 2007 #6 Skrevet 1. april 2007 Hei ;D Var inne til vending med førstemann ca 1 uke før termin... det var SINNSYKT vondt! Fødselslegen la seg oppå magen min og jeg var sikker på at både jeg og småen skulle ryke i det! Heheh... og ikke fikk hun det til heller... etter scanning av bekken ble det keisersnitt på meg da... Men ved utskrivingen gikk jordmor også gjennom hvordan en setefødsel forløper. Dersom bekkenet er stort nok var det ingen problemer, sa hun- de tok flere forhåndsregler og fødselslegen er inne å tar et grep (?!... heheh... husker ikke helt...). Keisersnitt høres lettvindt ut, men det er en operasjon- og risikoen for komplikasjoner er visst høyere... Det går jo stort sett bra uansett hvordan vi før da... heldigvis! Lykke til uansett hvilken vei babyen kommer!!!
Smilje med gull i magen Skrevet 1. april 2007 #7 Skrevet 1. april 2007 Jeg ble satt opp for keisersnitt samme dagen som den mislykkede vendingen siden det var så nærme termin + snart helg (og da satt de ikke opp keisersnitt). Dersom det er planlagt keisersnitt tror jeg ca 1 uke før termin er ganske vanlig...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå