Gå til innhold

Hva skal jeg gjoere....... ?

Puppeguri m/ 2 små dramaqueens

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann. Horer egentlig hjemme hos 2 trimesteret. Men kommer ikke inn paa den siden, aa jeg trenger noen raad.....

Jeg er naa sykemeldt fra jobb... dette pga ryggen. Det verste er jo at jeg vil faktisk jobbe. er driiiittlei av aa gaa hjemme... Men jeg jobber paa bensinstasjon.. Og da tenker mange.. "Herregud, hva er saa vanskelig med kassearbeid??"

Det mange ikke vet er at kassearbeidet er en BROEKDEL av det jeg gjoer.. for det foerste faar jeg bare kveldsvakter.. det vil si bare vakter der jeg maa jobbe over 8 timer.. alene..

Paa jobben har jeg ansvaret for aa fylle paa varer (baere TUNGE esker som kommer, baere bruskasser for aa fylle opp brus, baere tunge bossekker ut til kontainer..)

JEG som kveldsvakt har ansvar for aa vaske hele stasjonen... Ja.. selve butikken, kundetoalett, pauserom, kontor til sjefen!!!! (weird nok..), personaltoalett, skifterom og gangen bak...

Ellers maa jeg hver dag vaske og demontere de forskjellige apperatene vi lager mat med..

Utenom dette, har jeg et skjema jeg skal foelge hver dag.. der ALT gaar ut paa rengjoering.... Du kan jo tenke deg alt mulig det er aa rengjoere i en butikk.. hvor det selges mat osv...

Hyller, benker, skuffer, staalrens paa vegger og skap, frysedisk, kaffeautomat, alle glassdoerene til brus, snopestativene osv osv osv..

I tillegg kommer jo selvfoelgelig kundebehandlingen og kassearbeid.. :)

Det som irriterer meg er at jeg faktisk kunne gjort en del av dette, viss jeg bare kunne hatt mulighet til pauser i blant.. Men en del av dette arbeidet, makter jeg bare ikke.. da er jeg helt oedelagt naar jeg kommer hjem,..

Men sjefen mener hun ikke kan tilrettelegge noe for meg .. for arb. oppgavene maa bli gjort... Det er jo greit nok.. Men hva med aa gi meg vakter der det er to paa jobb til stede ?? Slik som mange av dagvaktene er.... Da har jeg noen som kan feks. ta de tyngste tingene som jeg selv ikke klarer ..

Og da hadde jeg jo hatt muligheten til aa tatt noen pauser imellom. Jeg har jo ikke pause til aa gaa paa do engang.. Mange ganger jeg har holdt meg leeenge.. og naar jeg endelig springer en kjapp tur bak ,saa kommer jeg kansje tilbake til sure kunder, eller maaaasse piping fra kassen og mas fra folk, som staar aa venter paa at jeg skal trykke paa en knapp paa kassen ,for at bensinen skal komme... Huff...

Hadde jeg faatt dagvakter, hadde jeg i tillegg sluppet aa vaske hele stasjonen slik jeg maa gjoere hver dag jeg jobber... For det er kveldsvakten sin jobb...

Saa jeg har et dillemma.. Vil gjerne jobbe jeg.. Men sjefen vil ikke tilrettelegge.. og slik det er naa saa klarer jeg det bare ikke ...

Forklarte legen hvordan alt sto til... og han nektet aa skrive noe sykemld.. jeg maatte jo ha en sykdom.. Jeg som trodde jeg fikk sykemld naar sjefen ikke ville tilrettelegge.. Men jeg skal ha time hos trygdekontoret og snakke med dem.. saa faar vi se hva dem sier....

Mener seff at sykemld er for dem som er syke... Og at det er dumt av de som utnytter den.. Men hva gjoer man naar man faktisk vil jobbe, men ikke er i stand til aa gjoere alt .. pga ryggen.. og pga . tunge arboppgaver... ? =( =(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Var selv i samme situasjon som deg. Med kveldsvakter på bensinstasjon. Alene, uten hjelp. Jeg har vært sykmeldt siden jul, pga. av det ikke har vært praktisk mulig å tilrettelegge arbeidet for meg. Nå skal det også sies at legen har hatt mistanke om svangerskapsforgiftning.... OG jeg sliter med bekkenløsning. I hvertfall har jeg en veldig forståelsesfull lege, og en ok sjef som begge har skjønt at det beste for meg faktisk har vært sykmelding. Når arbeidsplassen ikke KAN tilrettelegge arbeidet for deg(noe du faktisk har krav på), har du rett til sykemelding, evt. svangerskapspenger. Dette blir du sikkert informert om i ditt møte med trygdekontoret. Og jeg synes legen din bør høre mer på deg før du blir nektet sykmelding... Du har fortalt h*n hele situasjonen?

Jeg vil uansett ønske deg lykke til, og håper det ordner seg på best mulig måte for deg.. Er jo ikke bra å gå rundt og bekymre seg for slike ting når man har en liten spire å passe på. :)

Skrevet

Okei ... takk for svar.. Har problemer med ryggen, saa mistenkte en bl jeg oxo.. men tror heldigvis jeg ikke har d..

Jeg fortalte legen min situasjonen.. men han er ikke av de beste legene. og jeg foelte ikke at han faktisk hoerte paa hva jeg sa.. Hadde liksom ikke tid.. osv... Haaper de hoerer paa meg paa trygdekontoret, og at de finner en loesning....

Tusen takk for svar iallefall.. :)

Skrevet

Du vet at du kan bytte lege hvis du ikke er fornøyd? Det har jeg gjort. Gikk fra en sur gammel dame til en ung, hyggelig nyutdanna fyr.. Og han tar seg tida til å høre.. Tror gjerne det er sånn med yngre leger. :) Men du? Fortell meg gjerne hvordan det går med deg! God påske! :)))

Skrevet

Ja jeg faar vurdere d... Er ikke greit aa ha en lege der man ikke foeler man blir forstaatt eller hoert paa :( Skal komme tilbake med tilbakemelding ja :) Haaper alt ordner seg :D

Gooood paaske til deg oxo :D:D:D

Paaske-klem fra

Skrevet

Jeg skifta også lege, veldig veldig fornøyd med han nye. I tillegg kan du prate med jordmor om dette, hvis hun er ok. Hun kan selvsagt ikke gi deg sykemelding, men tror nok hun kan trekke i noen tråder - og dessuten greit å ha en fagperson i ryggen når du nå må gjennom møter m trygdekontoret etc!.. Lykke til!

Skrevet

Jepp. takk takk :) Har vurdert aa ta det opp med henne neste time. Skal der i siste uken av april.. saa er en stund til ... men kan jo kansje ta kontakt foer.... Gruer meg litt til moete med trygdekontoret... for har en foelelse av at de kommer til aa vaere vanskelige .... Haaper bare det ordner seg paa en eller annen maate.. Jeg kan uansett ikke gaa arbeidsloes.. :)

Skrevet

Tror trygdekontoret kan legge press på din arbeidsgiver at de MÅ tilrettelegge for deg. Din arbeidsgiver kan faktisk få bot av tk dersom de nekter og må ha en VELDIG god grunn til å ikke kunne tilrettelegge. Dersom de kommer opp med en god nok grunn så får du svangerskapspenger. Så uansett så ordner det seg nok for deg:)

Skrevet

Hei.

Du har nok rett på svangerskapspenger, og det kan både lege og jordmor søke om. Så dersom du går til jordmor, kan jo hun hjelpe det. En annen ting er at arbeidsgivere i dag er nødt til å prøve å tilrettelegge for gravide arbeidstakere, dette iflg arbeidstilsynet. Er ikke dette mulig, kan du få 100% svangerskapspenger. Jeg er selv delvis ute av arbeid med 80% svangerskapenger nå pga sterke kynnere og nå også bekkenløsning. Startet på 50% i januar, og gikk over til 80% forrige uke. Dette pga fysisk slitsomt arbeid med mye ståing og gåing. Limer inn det som står om dette på NAV sine sider, så får du lese selv. Det må fylles ut et skjema, der både lege/jordmor og arbeidsgiver skal fylle ut sin del. Legger ved linken på dette også, så kan du se på det og evt skrive ut og ta det med til lege/jordmor.

Svangerskapspenger

Svangerskapspenger gis til friske gravide kvinner som ikke kan fortsette i arbeidet under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for skade på fosteret.

Du kan ha rett til svangerskapspenger hvis arbeidet, eller forhold på arbeidsplassen, medfører risiko for skade på fosteret. Det er et krav at det ikke er mulig med omplassering eller tilrettelegging til annet arbeid.

Dette gjelder for eksempel

arbeid med kjemiske stoffer

fysisk slitsomt arbeid

arbeid med stressbelastning

psykososial forhold

Du må ha vært i arbeid i minst fire uker.

For at du skal ha rett til svangerskapspenger må inntekten din på årsbasis utgjøre minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G). Svangerskapspenger gis fra det tidspunktet du må avbryte arbeidet, og fram til tre uker før forventet fødsel. Etter det får du foreldrepenger, hvis du har opptjent rett til det.

Hvis du ikke kan arbeide under svangerskapet fordi du er syk, kan du ha rett til sykepenger.

Riktig søknad gir raskere svar

Legen eller jordmoren din må alltid foreta en medisinsk vurdering av risikoen for at fosteret kan bli skadet hvis du fortsetter i arbeidet.

Er du arbeidstaker søker du på Arbeidstilsynets skjema "Omplassering/tilrettelegging pga graviditet" (nr 474 B). Lege/jordmor fyller ut sin del av skjemaet. Skjemaet tar du med til arbeidsgiveren din.

Dersom arbeidsgiveren din ikke kan omplassere deg, skal arbeidsgiveren fylle ut sin del av skjemaet før du sender det til ditt lokale NAV-kontor.

Hvis arbeidsgiver utbetaler full lønn i den perioden du har rett til svangerskapspenger, regnes avkrysning om dette på Skatte og inntektsblanketten - NAV 08-30.01 som framsetting av krav om refusjon fra folketrygden. Refusjonen er likevel betinget av at også arbeidstakeren setter fram eget krav om svangerskapspenger til rett tid.

Det gis ikke ytelser for lengre tid tilbake enn tre måneder før du søker. Dersom kravet settes fram senere blir utbetalingen redusert.

Søknaden sendes til NAV lokalt der du bor.

Link til der du finner søknadsskjema:

http://www.arbeidstilsynet.no/c26987/skjema/vis.html?tid=28135

Håper dette var til litt hjelp. De fleste leger er lite kjent med denne ordningen dessverre. Får du bare trøbbel med legen, ville jeg vurdert å bytte. Lykke til.

Skrevet

Hva med å foreslå aktiv sykemelding! Da trenger du ikke jobbe hele vaktene dine, og skal også gå på toppen av annen bemanning så du kan dra hjem hvis du ikke orker mer den dagen.. Da kommer du deg ut av huset litt, samtidig som du slipper å slite deg helt ut.

Kjempefint at du involverer trygdekontoret, de kan forlange samtale med arbeidgiver og det finnes en del støtteordninger for å slippe sykemelding, bl.a kan trygdekontoret "sponse" arbeidsgiver så dere kan gå to på jobb i de tyngste periodene. Lykke til videre!

Skrevet

Skrev et langt svar til deg, men det havnet lenger opp. Håper du ser det :-)

Skrevet

Ville bare si lykke til! Stå på krava!

Skrevet

Tusen takk for alle svar. Er saa vanskelig aa sette meg inn i alt dette jeg har rett paa.. er jo foerstegangs gravid.. og bare 18 aar. .saa har liksom ingen erfaring med dette.

Jeg skal ta kontakt med jordmor paa mandag, og snakke med henne. Saa har jeg time hos tk den 12.

Saa faar vi se hvordan det gaar.

Skrevet

Håper det ordner seg for deg!!

Ville bare minne deg på at det skal være risiko for fare for fosteret viss du skal få sv.skapspenger...

Svangerskapspenger

Svangerskapspenger gis til friske gravide kvinner som ikke kan fortsette i arbeidet under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for skade på fosteret.

Du kan ha rett til svangerskapspenger hvis arbeidet, eller forhold på arbeidsplassen, medfører risiko for skade på fosteret. Det er et krav at det ikke er mulig med omplassering eller tilrettelegging til annet arbeid.

Påskeklem:-)

Skrevet

Takk for det :) Jeg leste d :) At det maa vaere en risiko for fosteret.. Saa vi faar se hva som skjer.. :P

Paaskeklem til deg oxo :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...