snupp & mamma Skrevet 31. mars 2007 #1 Skrevet 31. mars 2007 hei alle sammen... jeg har et dilemma. lille jenta mi på 3 mnd hadde på denne kontrollen tatt av 10 gram på en uke..noe som jeg ikke synes er kekt i det hele tatt! det som bekymrer meg er at hu skal fortsette å ikke legge på seg.. har i grunn aldri lagt på seg mye.. alt fra 70- 160 i ukå. hun er 5175, sp hun er ikke akkuratt tynn, mne har gjerne lyst at hun skal legge litt mær på seg. skal forøvrigt være sagt at hun er en voldsom aktiv jente, ingen tegn til sløvhet eller noe..leke å smiler hele dagen =) men, det jeg tenkte på er om jeg ska begynne med grøt? har noen venninner som begynte rundt 3 mnd pga dårlig vektøkning, men jeg sliter med å ta en beslutning. det er jo såklart en grunn til at det står 4 mnd på pakken. hvorfor skal man ikke begynne før 4 mnd egentlig? er det noen som har råd til meg? veldig takknemlig for svar=) foressten.. jenta mi får mme, og jeg lurer på om dere andre som har flaskebarn om barna deres har avføring hver dag? av og til kan det gå to dager mellom, men det virker ikke som om det plager henne.. fiser å sånn, så det er ikke "tett" heller. dessuten el alltid avføringen grønn.. det har jeg hørt at den ikke skal være.. hva betyr grønn avføring egentlig?
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2007 #2 Skrevet 31. mars 2007 da gutten min var 3 mnd veide han rett over 8 kg. Han vokste kjapt på mm og mme. Var hun veldig liten ved fødsel? Hva sier de på HS? Ville nok fulgt råd derfra jeg. Disse babyavføringene kan være mange farger. (sluttet å amme ved 6 mnd) Det har jeg iallfall opplevd her. Alt fra oransje til grønn til forskjellige nyanser av brunt Han her har bæsjet ca hver dag både på mm/mme og bare mme.
Jerry 82 Skrevet 31. mars 2007 #3 Skrevet 31. mars 2007 Ville spurt helsesøster ja, hun kan både se på hennes vektkurve og formen hun er i. Tidligere begynnte de med grøt fra 3 mnd, men nå anbefaler de at barna skal være 4 mnd, fordi at tarmene er for lite utviklet med 3 mnd. Men det er jo store individuelle forskjeller, og det kan jo hende du kan gi litt velling. Spør helsesøster du, hun syns nok bare det er bra at du tar det opp og viser at du er bekymret når jenta ikke legger på seg
selfangerkjerringa Skrevet 31. mars 2007 #4 Skrevet 31. mars 2007 Tarmene til den lille er ikke godt nok utviklet til å takle fast føde før tidligst 4mnd. Det er grunnen til at man bør vente med grøten Jeg har også ei jente på 3mnd som sliter litt med vektøkning, og i vårt tilfelle er det antageligvis ekstrem gulping som er tilfelle. Jeg har både mye og feit melk, og ungen drikker som bare det, men greier ikke holde på maten. Har diskutert dette med hs, og vi skal prøve et par teknikker over helga (jeg fullammer) og kontroll-veie på tirsdag. Hvis det ikke er tegn til bedring skal vi inn til undersøkelser på sykehuset. Jeg ville tatt opp dette med helsestasjonen før du begynner på egen hånd å gi grøt. Hvis du følger anvisingene på pakken så skal jo jenta få i seg det hun trenger når du gir henne mme... og helt til sist: det trenger ikke være noe galt i det hele tatt, de legger på seg i rykk og napp, og hvis det virkelig hadde vært fare på ferde så hadde neppe helsestasjonen bare latt deg dra hjem uten å si noe
Jerry 82 Skrevet 31. mars 2007 #5 Skrevet 31. mars 2007 Bare kom på en liten ting når jeg leste innlegget over, og det er sikkert noe du allerede vet, men når man lager mme skal man være nøye med målene, vann nøyaktig på streket på flaske, og strøkne skjeer.
snupp & mamma Skrevet 31. mars 2007 Forfatter #6 Skrevet 31. mars 2007 tusen takk for svar alle sammen.. tror nok jeg venter med grøten ja.. hvertfall til rundt 4 mnd. jeg å helsesøster har god kontakt og hun vet at jeg er bekymret. var hos barnelegen på torsdag for å få henne undersøk med tanke på refluks, men heldigvis kunne hun ikke finne noe gale=)=) jenta mi gulper også ganske mye så det er nok en faktor som påvirker vektøkningen. har til tider hatt sprutspy også, men det er en stund siden nå =) hun sover veldig lenge på natten da.. kvelds i 7 tiden, så vokner hun som regel ikke igjen før 4-5, men nå gir jeg henne en flaske i 11 tiden også, mens hun halvsover. håper hun har lagt på seg masse til neste gang så jeg slepper å vekke henne mer. vil nødig ødlegge den fgode nattrytmen hennes.. i natt voknet hun kl 2 også, det har aldri skjedd..håper ikke rytmen hennes er ødelagt=) men igjen.. takk for gode svar.. og jerry 82.. jeg er alltid veldig nøyen når jeg tilbereder melka=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå