Gå til innhold

Hva skal jeg gjoere...........?

Puppeguri m/ 2 små dramaqueens

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er naa sykemeldt fra jobb... dette pga ryggen.Men varer bare frem til den 14 april. Det verste er jo at jeg vil faktisk jobbe. er driiiittlei av aa gaa hjemme... Men jeg jobber paa bensinstasjon.. Og da tenker mange.. "Herregud, hva er saa vanskelig med kassearbeid??"

Det mange ikke vet er at kassearbeidet er en BROEKDEL av det jeg gjoer.. for det foerste faar jeg bare kveldsvakter.. det vil si bare vakter der jeg maa jobbe over 8 timer.. alene..

Paa jobben har jeg ansvaret for aa fylle paa varer (baere TUNGE esker som kommer, baere bruskasser for aa fylle opp brus, baere tunge bossekker ut til kontainer..)

JEG som kveldsvakt har ansvar for aa vaske hele stasjonen... Ja.. selve butikken, kundetoalett, pauserom, kontor til sjefen!!!! (weird nok..), personaltoalett, skifterom og gangen bak...

Ellers maa jeg hver dag vaske og demontere de forskjellige apperatene vi lager mat med..

Utenom dette, har jeg et skjema jeg skal foelge hver dag.. der ALT gaar ut paa rengjoering.... Du kan jo tenke deg alt mulig det er aa rengjoere i en butikk.. hvor det selges mat osv...

Hyller, benker, skuffer, staalrens paa vegger og skap, frysedisk, kaffeautomat, alle glassdoerene til brus, snopestativene osv osv osv..

I tillegg kommer jo selvfoelgelig kundebehandlingen og kassearbeid.. :)

Det som irriterer meg er at jeg faktisk kunne gjort en del av dette, viss jeg bare kunne hatt mulighet til pauser i blant.. Men en del av dette arbeidet, makter jeg bare ikke.. da er jeg helt oedelagt naar jeg kommer hjem,..

Men sjefen mener hun ikke kan tilrettelegge noe for meg .. for arb. oppgavene maa bli gjort... Det er jo greit nok.. Men hva med aa gi meg vakter der det er to paa jobb til stede ?? Slik som mange av dagvaktene er.... Da har jeg noen som kan feks. ta de tyngste tingene som jeg selv ikke klarer ..

Og da hadde jeg jo hatt muligheten til aa tatt noen pauser imellom. Jeg har jo ikke pause til aa gaa paa do engang.. Mange ganger jeg har holdt meg leeenge.. og naar jeg endelig springer en kjapp tur bak ,saa kommer jeg kansje tilbake til sure kunder, eller maaaasse piping fra kassen og mas fra folk, som staar aa venter paa at jeg skal trykke paa en knapp paa kassen ,for at bensinen skal komme... Huff...

Hadde jeg faatt dagvakter, hadde jeg i tillegg sluppet aa vaske hele stasjonen slik jeg maa gjoere hver dag jeg jobber... For det er kveldsvakten sin jobb...

Saa jeg har et dillemma.. Vil gjerne jobbe jeg.. Men sjefen vil ikke tilrettelegge.. og slik det er naa saa klarer jeg det bare ikke ...

Forklarte legen hvordan alt sto til... og han nektet aa skrive noe sykemld.. jeg maatte jo ha en sykdom.. Jeg som trodde jeg fikk sykemld naar sjefen ikke ville tilrettelegge.. Men jeg skal ha time hos trygdekontoret og snakke med dem.. saa faar vi se hva dem sier....

Mener seff at sykemld er for dem som er syke... Og at det er dumt av de som utnytter den.. Men hva gjoer man naar man faktisk vil jobbe, men ikke er i stand til aa gjoere alt .. pga ryggen.. og pga . tunge arboppgaver... ? =( =(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytt lege!! Hallo.. for ein dust! Du burde absolutt fått sykemelding i mine øyne!

Skrevet

Enig, bytt lege! Du må da ha rett på sykemelding når jobben ikke kan tillrettelegges! Men sjefen din kunne da godt latt deg gå dagvakter..Håper virkelig det ordner seg for deg:)

Skrevet

Herregud-nektet legen deg sykemelding?? Det synes jeg var veldig rart! Jeg skjønner veldig godt hvilke arb.oppgaver du har og det er ikke bra for deg med all den bæringa osv! Men du kan prøve på trygdekontoret å spørre om svangerskapspenger-men da må legen din først fylle ut et skjema da...(hvis han gidder) Hvis ikke, foreslår jeg at du bytter fastlege-det er ingen problem-bare å gå inn på nettet på fastlege ordninga og bytte til en annen-spørs kanskje litt på hvor du bor da..Men det pleier jo å være nok av leger!

Det er jaggu forskjell på leger altså-min lege er veldig forståelig og spør meg om jeg vil ha sykemelding-han har tre unger sjøl da, så han har jo sikkert sett sjøl hvilket j...slit det kan være å gå gravid. Uff, føler skikkelig med deg. Håper du får ordna det!

Skrevet

Hva med svangerskapspenger???Er ikke det perfekt for deg? Siden du ikke er "syk", men jobben ikke helt passer med tilstanden din.

(Kan forøvrig godt forestille meg at det er mye tung jobbing, jobbet selv på en mixkiosk i gymnastiden,- kjempeslitsomt, masse esker,bæring "ståing"(fikk åreknuter, grrr), og til slutt......vasking!)

Skrevet

offoffofff....ja holder med de andre her, skift lege!! De skal jo være der for å hjelpe når slike ting oppstår..Å du må ta ryggen på alvor!

Kan ikke helt forstå at ikke sjefen setter deg på vaktliste sammen med noen andre nei..Hmm, heller det enn at du blir sykemeldt å ikke kan gjøre noenting..Mye forskjellige leger der ute..

Håper det ordner seg:)) Go helg videre:o)

Skrevet

Takker myye for svar her. Haaper det ordner seg.. Faar haape di tar meg paa alvor paa trygdekontoret.. Forstaar heller ikke legen.. Han mente jeg maatte ha en sykdom som gjorde at jeg ikke kunne jobbe... Og at trygdekontoret ikke ville godta at han sykemeldte meg ut resten av sv.skapet.... Det var liksom mitt problem foelte jeg..

Huff... jaja.. men takk for svar og raad :D

Saa faar vi haape dette ordner seg..

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

En får ikke sykemelding hvis sjefen nekter å tilrettelegge, da får en svangerskapspenger. Så her har legen gjort det riktige (antar at ryggplagene dine ikke er så alvorlige, eller at de har bedra seg mens du har vært sykemeldt nå, og at du ikke får disse plagene hvis arbeidet blir tilrettelagt), men arbeidsgiveren din som er veldig rar!

http://www.nav.no/page?id=331

Skrevet

hmm ja det kan godt stemme d :) Ryggplagene mine er ikke alvorlig nei.. jeg ble myye bedre av aa ha sykemelding. Med engang jeg er paa jobb, og har staatt og gaatt i saa mange timer, og har gjort en del av de arb. oppgavene.. saa er ryggen helt jaevlig igjen... :( saa dersom jeg skulle forsatt aa jobbet med de samme oppgavene, ville nok ryggen min sagt nok etter en stund..

Jeg har bare aldri vert borti dette foer... saa er liksom saa usikker paa hva jeg har rett paa.. og hva jeg skal gjoere naar saanne situasjoner dukker opp.. Men det jeg vet, er jo at noe maa gjoeres naar arbeidet ikke kan tilrettelegges for meg.. :)

Takk for svar :)

Skrevet

Hei igjen.

Svarte deg i går også på 3.trim, men vil bare legge til at gynekologen min som akkurat hadde vært på kurs med NAV, mente at også bekkenløsning var god nok grunn så lenge det var snakk om stressende og fysisk slitsom arbeid. Også psykososiale forhold er grunn. Alle disse tingene er ikke bra for babyen (eller til fare for fosteret som det heter..), og så lenge arb.giver ikke kan tilrettelegge (det må hun underskrive et skjema på at hun ikke kan, og dermed stå til ansvar for det dersom noen lurer) så har du krav på svangerskapepenger. Få jordmoren (forstod det slik at du gikk til en) til å fylle ut skjema om hvilke arb.oppgaver du kan og ikke kan gjøre helt spesifikt. Skriv også hva du kan gjøre, for da må din sjef si at hun ikke kan tilrettelegge dette for deg, og dermed er det hennes ansvar og tydelig bevis på at det ikke har noe med din uvilje mot å arbeide. For du vil jo gjerne jobbe det du kan. Dette må jo bare ordne seg for deg. Gynekologen min sa også at NAV ønsker at svangerskapspenger skal brukes der det er plager ifm svangerskap, og ikke sykdom. Det er feil å bruke sykemelding. Men, legen din burde har foreslått tilrettelegging og fyllt ut skjema til arbeidsgiver slik at du kunne fått svangerskapepenger for tiden det ikke kan tilrettelegges for. Du får oppdra han litt neste gang du er der :o)

Skrevet

Da jeg var hos legen, saa sa han at dette var noe trygdekontoret maatte ordne med arbgiveren.... Saa skrev han ut et skjema tror jeg.. og skulle sende dette til trygdekontoret... ? Han forklarte ingenting.. sa bare at dette maatte trygdekontoret ordne med arbgiver.....

saa saag jeg han skrev ut et skjema... sa regner med det var noe han skulle sende til tk...

Men hva syns du jeg boer gjoere da? Vente til moete med trygdekontoret som er den 12 april.. ? Eller kontakte jordmor, og gaa til henne FOER den 12... ?

Skrevet

Tror jeg ville snakke med jordmor i morgen, dersom det er mulig. Da kan hun fylle ut skjema for deg og du får arb.giver til å fylle ut resten. Så lenge du ikke har noen sykemelding, må du vel være i jobb? Om du ikke er i jobb, og ikke har sykem for tiden frem til nå, så kan nok jordmor tilbakedatere skjema, og så får arb.giver skrive under på at hun fra den datoen det gjelder ikke har hatt mulighet til å tilrettelegge arbeidet for deg. Ville ikke utsatt dette jeg, dersom det er problematisk for deg å gå på jobb nå. Uansett har jo da legen sendt noe til NAV som bekrefter situasjonene din fra den datoen da du var hos han. Bedre å få ting unna dersom en kan, så slipper en å gå rundt og gruble og bekymre seg. Har alle tatt påskeferie, går det sikkert bra å vente til over påske også. Men Trygdekont. kan jo uansett ikke fylle ut skjema, det må jordmor/lege gjøre. Så da bør du jo gå til jordmor/lege før den 12.

Skrevet

Okei.. trodde jeg skrev d ... men har sykemld naa, fram til den 15.. men skal til lege igjen den 12.. Men han ville ikke gi meg sykemld resten av sv.skapet.. noe jeg forstaar naa:D

Men jeg faar proeve aa kontakte jordmor imorgen.. og faa en time!

Iallefall saa maa jeg klare aa komme meg til jordmor foer jeg skal paa tk.. Men skal jeg da printe ut skjema fra den linken du ga meg.. ? Eller har jordmor slik skjema.. ?

Skrevet

Mulig du skrev det, ikke så lett å huske alt i disse preammetåke-tider ;oD

Da er det ingen hast, så lenge du får kontaktet jormor eller legen din før den 15. Siden du skal til lege den 12., så tar du bare med skjema til han (skriv ut fra linken, eller hent et på trygdekontoret). Det er såpass nytt for mange, at de har ikke skjema ennå. Det opplevde i alle fall jeg. Min lege ville ikke fylle ut, da han mente han ikke fikk godt nok betalt for å fylle ut dette skjema. Han ville heller gi meg fortsatt sykemelding (jeg var også sykemeldt først), noe som ikke er gunstig i tilfelle jeg virkelig skulle bli syk og trenge disse ukene man kan få sykemelding senere, f.eks etter fødsel. Det er jo ikke ubegrenset man kan gå sykemeldt heller. Fikk derfor jordmor til å fylle ut skjema om tilrettelegging, som det heter. Men, det var jo min "rare" lege da, og trygdekontoret var helt oppgitt over han. Gikk helt fint at jordmor fylte det ut, og det ble innvilget uten problemer. Dette ordner seg helt sikkert :-)

Skrevet

Okei, men da tar jeg med et skjema til jordmor.. Er ikke helt trygg paa han legen.. vurderer aa bytte.. Tusen takk for at du tok den tiden til aa hjelpe meg :)

Du maa ha en kjempe fin paaske :) :)

Skrevet

det er i grunn rart at du ikke får sykemelding av legen din, når du faktisk har vondt i ryggen. det er jo en "sykdom" på en måte det også.

jeg er i akkurat samme situasjon som deg, og jeg er sykemeldt pga ryggen, og regner med at jeg kommer til å være det fram til bebis har kommet. jeg jobber også på bensinstasjon, ved siden av skolen.

jeg skal også ha en operasjon på ryggen etterhvert, så den er i utgangspunktet skrot, og har operert en gang før, så vet ikke om det gjør at det er lettere for meg å få sykemelding.

men går det ikke så går det ikke, hvordan kan legen din nekte at det ikke går? hvis du ikke får sykemelding og ikke klarer å gjøre jobben din, forventer han at du skal slutte da, eller? hjelper deg ikke noe særlig det heller.

og at sjefen din ikke vil tilrettelegge for deg er jo også helt feil. men vet selv at de forventer at du skal gjøre jobben din og vet at det er kjedelig å komme på jobb til masse ting som ikke er gjort, så i denne perioden så burde virkelig du få jobbe sammen med noen andre.

vet ikke hva jeg skal si helt, føler veldig masse med deg, vet ikke hva jeg hadde gjort hvis jeg ikke hadde fått sykemelding, da måtte jeg nesten ha sluttet og det er jo ikke ønskelig. men det er så vanskelig når det alle andre skal bestemme over hodet på deg hva som er best for deg. som om ikke du kjenner deg selv best, liksom.

må bare ønske deg lykke til, og mas mye på legen din, for det her er ikke riktig. og hvis ikke det går, så hadde det kanskje vært en ide å prøve å bytte lege, for det finnes noen der ute som vil hjelpe deg:)

stå på

Skrevet

Ja jeg er i et dilemma.. for jeg maa jo ha penger for aa overleve.. Og vil jo helst slippe aa gaa arbledig for aa si det saann .. og det er ikke rette tiden for aa soeke etter ny jobb heller :P

Jeg haaper iallefall jeg blir tatt paa alvor av tk... og at vi sammen kan komme frem til en loesning.. Jeg vurderer aa bytte lege.. Ikke bare for at dette tilfellet har oppstaatt.. men foeler meg ikke mottatt paa den maaten, jeg boer bli mottatt paa... og foeler ikke at det jeg sier blir hoert, eller forstaatt.. Han er jo en lege, som er ganske gammel naa.. saa foeler liksom at han mener at han vet best, og jeg er bare en ung jente som ikke har peiling paa sanne ting.. om du skjoenner....

Men etter aa ha faatt noen gode svar her.. saa har jeg begynnt aa forstaa litt mer hva jeg har rett paa. Og har naa tenkt aa komme meg til jordmor og faa fylt ut skjema. Og i tillegg ta med meg utskrifter fra NAV sider naar jeg skal til moete med tk, slik at jeg faktisk kan vise at jeg vet hva jeg har rett paa.. og at dette er noe som staar svart paa hvitt!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...