m@mm@ :-)til to gutter:-) Skrevet 30. mars 2007 #1 Skrevet 30. mars 2007 Hei alle dere som er sinte, frustrerte og ellers har mange vårfølelser i sving! Jeg jobber selv som pedagog i bhg og står daglig i dette m klær på barna. I forrige uke fikk jeg kjeft av tre foreldre på en og samme dag. Da barn 1 måtte ha vinterlua for hun fikk så raskt øreverk. D hadde jo denne mamman sagt i fjor også! "Ja att d går ann!!!" Barn 2 hadde på seg alt for mye, hun begynte hos oss for 2 mnd siden "og vi skulle vel i løpet av den tiden ha skjønt at hun var varm av seg". Jada..... Barn 3 hadde alt for lite på seg da hun ble hentet kl 16.00. Barnet er 5 år og lar seg ikke bestandig betemme over....(for å si d fint). Jeg hadde senest ca 15.45 tatt med meg jakken hennes for ente gang for å ta den på. Hmmmm... Ja dere, jeg har selv en sønn i bhg nå og tar gjerne å ser igjennom hva han har på morran, da jeg vet sånn ca hvordan været vil bli. Når personalet kommer og møter oss i garderoben, tar jeg kort å sier noe om hva jeg tenker. D ser jeg på som like mye mitt ansvar som deres.' Så selv om vi er dumme og korte og hva annet dere skrev, så tror jeg nok de fleste prøver så godt de kan. Ha en fin helg alle sammen og kos dere m barna deres i finværet! Men lov meg en ting: Ikke la barna deres ett minutt være kalde på henda eller litt klamme under lua... :-)
Luca Skrevet 30. mars 2007 #2 Skrevet 30. mars 2007 :-) sånn gjør jeg det også, forteller kort hva jeg kan tenke meg at hun skal ha på seg...og så blir det opp til de å vurdere om dette passer når de skal ut. Men at noe kan få seg til å kjefte på de ansatte der barnet deres går da? Jeg ønsker ihvertfall et godt forhold til de som jobber der, datteren min tilbringer tross alt flere dager der i uka..og jeg ønsker at de skla ha et godt forhold til henne. Ikke være datteren til hun sure dama:-) Så jeg syns det høres mye ut som ansvarsfraskrivelse jeg når folk blir sure og attpåtil klarer å kjefte på de ansatte i barnehagen. Alle ønsker vel at barnet skal ha best mulig klær på seg vil ejg tro.
Bubba75 Skrevet 30. mars 2007 #3 Skrevet 30. mars 2007 Har ikke deltatt i påkledningsdebatten jeg, men er også en av de mødrene som har hentet barnet sitt gjennombløt av svette. Jeg er også enig i at man kun bør ha det tøyet man ønsker de skal ta på, i barnehagen. Problemet er at i vår barnehage er de ute på morran når det er rundt null grader, og på ettermiddagen da det har vært rundt 12 grader. Da må det ligge klær til begge temperaturer. Jeg har sagt fra på en pen måte hva jeg syns hun skal ha på, men syns jeg maser litt når jeg må si fra på 3.dagen på rad. Det er det værste syns jeg, at jeg føler meg så masete. At de kan bomme på påkledning også i barnehagen syns jeg er helt greit egentlig. Jeg klarer jo ikke å holde oversikt over hva mitt ene barn bør ha på seg til ulike temperaturer, og da skal liksom barnehagen ha full oversikt over hva 9 barn med ulike behov skal ha på seg? Blir vel alltid rot i overgangsperioder vel? Har man ikke større problemer med barnehagen enn dette, er man vel kanskje ganske heldig syns jeg.
nickoline og supermann Skrevet 30. mars 2007 #4 Skrevet 30. mars 2007 jeg har enda tilgode å kjefte på personalet selv om noen kan virke sløve og likegyldig og eller bryr seg med rare ting. jeg gir klare beskjeder til de ansatte evt sender jeg tekstmelding til ped lederen.... som er greit hos oss
Gjest Skrevet 30. mars 2007 #5 Skrevet 30. mars 2007 Synes det er helt utrolig at foreldre kan få seg til å kjefte og smelle på de som tar seg av barnet deres hver dag, mange timer om dagen. Hva om de barnehageansatte skulle kjefta på oss foreldre når vi ikke hadde nok byttetøy, når barnet vårt var uhøflig osv. Er ikke det bedre å få et godt samarbeid? Og kalle folk for mindre med, og tanketomme, ja det er rett og slett respektløst. På denne tiden av året er det kjempevanskelig å kle på barna. Kaldt er det om morgenen, og i skyggen er det slett ikke så varmt på dagen heller. Jeg regner med barna deres går rundt, leker alle steder i barnehagen? Hva når barna sitter i skyggen i ro, og leker, og det er kaldt i bakken? Noen ganger blir barnet varmt, noen ganger kaldt, det er ikke til å unngå. I stedet for å kjefte og henge ut de ansatte, må det nå være bedre å ta det på en litt mer fornuftig måte. Hvis dere synes de ansatte er så dårlige som dere hevder, hvordan tør dere forlate barnet der da?
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2007 #6 Skrevet 31. mars 2007 Signerer HI her jeg. Jobber i bhg selv, og det er ikke lett.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2007 #7 Skrevet 31. mars 2007 Hei Veldig bra sagt av HI. Mange foreldre stiller helt utrolige krav til de ansatte i barnehager. Man forventer liksom at de skal vite alt, og gjøre alt akkuratt slik foreldrene selv pleier. Jeg vurderte selv å bli førskolelærer, og tok derfor et år hvor jeg jobbet som barnehageassistent. Dagene var helt topp, men møte med foreldre slet meg helt ut. Det var selvfølgelig kjempe greie foreldre, men andre hadde en holdning som var skremmende. "Du må da forstå...", "Du vet vel at...", "Jeg tror ikke du forstår at..." og "Ærlig talt, jeg må da kunne forvente at..." møtte meg hver eneste dag. Etter en periode var jeg faktisk overbevist om at jeg gjorde en dårlig jobb, men de andre ansatte mente at jeg var kjempeflink. Og det var jo ikke tvil om at barna trivdes godt sammen med meg. Det brydde tydeligvis ikke foreldrene seg om... Av ting jeg har fått kjeft for av foreldre, er å gi feil lue til feil barn. Jeg bytta om luene til to gutter. Ingen av luene hadde navn, og begge var blå.... En annen gang ble det kjeft å få fordi ei jente ikke hadde på seg vanter ute. Jeg hadde sikkert tatt de på 7-8 ganger i løpet av en time, men hun dro de av seg. Hun var av de eldste i barnehagen, og jeg kunne ikke akkuratt tvinge henne til å ha de på. Jeg sjekket heller innimellom at hun ikke var kald. Moren mente derimot at jeg ikke forstod at dattera hennes kunne bli syk, og krevde å få snakke med avdelingslederen for å ta opp saken! Kunne fortalt om utallige andre episoder, men er ikke plass til det her. Jeg bestemte meg uansett for at jeg ikke orket dette yrket. 3 års høyere utdannelse, og ende opp med sure foreldre, lav lønn og konstant bli kalt "tante", det er ikke noe for meg. Så i dag er jeg markedsfører, og fornøyd med valget mitt. Og jeg setter stor pris på de ansatte i barnehagen. Ja, sønnen min har av og til feil lue, kanskje en genser mer enn nødvendig og ikke nyskiftet bleie. Men han har det bra! De ansatte ser han, passer på han, sørger for at han trives. Og det er tross alt det viktigste!
Luca Skrevet 31. mars 2007 #8 Skrevet 31. mars 2007 Er det mulig, voksne oppegående mennesker som kjefter for slikt!? Jeg har da kommet for å hente datteren min jeg, og hun har hatt på seg en annes lue. En gang kom jeg for å hente, og da var hun iført regndress mens ei annen jente hadde Reima-dressen hennes. Disse to jentene har så mye like klær, og de samme merkene i luer, votter, dresser osv. I tillegg hadde de plasser ved siden av hverandre. Dette løste vi ved å plassere en gutt imellom de, og vips er dette ikke noe problem lenger:-) En gang jeg kom for å hente var begge Thermostøvlene hennes fylt opp med vann, så jeg måtte bære henne med meg i bilen. Alt dette er ting som skjer, og det hadde ikke falt meg inn å kjeftet på noen for dette. Er bare sjeleglad for at de passer snuppa mi jeg, og at de er snille med henne:-) Forventer virkelig ikke at de skal vite til enhver tid hvilke luer alle barna har(vi har merket alt tøyet da) til enhver tid. Så det er greit å sette krav til barnehagen, men syns ikke det bør ligge på dette planet:-)
Anonym bruker Skrevet 1. april 2007 #9 Skrevet 1. april 2007 Jeg er ass i bhg. Herregud så mye kjeft jeg har fått. Jo, voksene tilsynelatende fornuftige mennesker begynner faktisk å høylytt kjefte på meg, som er like gammel som dem, forde deres barn ikke har riktige sko, eller var sulten når han kom hjem i går, sier han ikke får drikke når han vil i bhg, eller derfor eller derfor.......... Det er heilt vanvittig hva foreldre får seg til å klage over. Og ikke minst hvor snare mange er med å skulle ta det opp med ped-leder eller styrer. Det har vert mange utrolig ekle eppisoder i garderoben. Og jeg er en gjennomsnittlig assistent, ikke spesielt værre enn eller bedre enn de fleste andre. Men jeg har mang en gang vurdert å begynne i en HELT anna jobb.......... Men, jeg elsker ungene, og koser meg masse med dem. Og jeg VET jeg passer på dem og ser dem, og sørger for at de har det bra. DET blir det viktige, så DRITER jeg i foreldre som nedverdiger meg med å kjefte høylytt PÅ MEG forde deres datter hadde våte labber når hun kom hjem i går.................... Og i morra er det påskelunch, med masse foreldre..........
Anonym bruker Skrevet 2. april 2007 #10 Skrevet 2. april 2007 Jeg kjefter ikke på de ansatte, men sier fra hvis jeg ikke er fornøyd. Det er jo helt utrolig hva de kan gjøre og ikke gjøre! Med hensyn til hygiene, klær, respekt av privat tøy, låne ut tøyet til andre, mat, mating osv. Jeg betaler for en tjeneste. I tilegg skal de ta seg av det kjæreste jeg har. Hvis du synes det er greit at ungen din er kald, våt, ikke få hjelpen den trenger til å spise, skitten, spise uten å ha vasket seg på henda osv. Så får det være opp til deg. Dere andre. Fortsett å still krav til barnehagen! Det får aldri blitt bra nok for det kjæreste vi har!
Gjest Skrevet 2. april 2007 #11 Skrevet 2. april 2007 Nå er det stor forskjell på å stille krav og å skjelle ut personalet. Klart det finnes noen "råtne epler" blant personalet, men det gjør det jammen meg i alle yrker. I de fleste tilfeller tror jeg de ansatte prøver å gjøre så godt de kan med de midler og rammer de har. Og hvis ditt barn hadde våta seg til, og ikke hadde mer byttetøy, hadde ikke du også villet at barnet ditt fikk klær på seg? Og er det da så viktig at det ikke er et av de andre barna sine? Ingen av oss synes det er greit at barna våre er våte, kalde eller lignende. Men jeg regner med at barnet mitt ikke er hverken våt eller kald en hel dag i barnehagen. Ja, vi betaler for en tjeneste. Men er det ikke opp til oss også at denne tjenesten blir til det beste for barnet mitt? Og da mener jeg et godt samarbeid må til, der både jeg og de ansatte får komme med våre forventninger til hverandre. Og der vi kunne kommet og fortalt hva vi er fornøyd med og ikke. Ikke en ovenfra og ned holdning som rakker ned på yrket og personen til den ansatte. Jeg er så glad det er flotte mennesker som ønsker å ta vare på det kjæreste jeg har. Og håper virkelig ikke alle kjefter de huden full, slik at de ikke orker å fortsette.
Nuss Nuss Skrevet 2. april 2007 #12 Skrevet 2. april 2007 Jeg klaget selv i forrige uke over at sønnen hadde alt forlite tøy på da jeg kom for å hente han! Han ble syk og har hatt over 40 i feber i dagesvis. Han har fått astmabronkitt og vi var hos legen igjen i dag fordi han ennå ikke har blitt frisk. Dette var på tirsdag han hadde for lite tøy på! Så han har vært hjemme i snart 1 uke. Når jeg forlater min sønn i barnehagen om morgenen godt påkledd så de leker ute når jeg går regner jeg med at dere ansatte har nok vett til å klare å kle på de etter været når dere går ut igjen om ettermiddagen! For hvis ikke har dere feil type arbeid! Jeg har et godt forhold til dere ansatte generelt og jeg var kansje for godtroende da jeg trodde dere klarte den oppgaven med å kle på de etter vær forholdene. Jeg ville selv ha følt meg dum den gangen jeg arbeidet i barnehage hvis foreldrene måtte fortalt meg hvordan klær barna skal ha på seg ute. Og som mor ville jeg ha følt meg som den mase kjærringa uten tro på de ansattes kvalifikasjoner til å ta vare på barnet mitt hvis jeg skulle stå og fortelle de hva slags tøy de skulle sette på han i løpet av dagen!
Anonym bruker Skrevet 2. april 2007 #13 Skrevet 2. april 2007 Det som er litt vanskelig er at det er mage barn og voksne å ha kontroll på..Noen vil ha mye tøy på,andre lite.Så er det varmt ute så er det kaldt. Mye umerket tøy og også bestemte barn som tar av seg like fort som man setter på..Noen ganger går det bra andre ganger ikke. Det er en utfordring og det er mye forkjellige behov. men jeg er enig i at mange bør kle de bedre etter været,men folk har utrolig forkskjellig oppfatning av hva som er det riktige å kle på. Selv syns jeg det holder lenge med feks ullundertøy,en tynn ulldress o g dressen på vinteren og dropp et ulltøy på mildere dager. i varmere vær så ha vanlig tøy med jakke,eller en tynn vindtett dress.. Dette syns jeg er en ok klesvalg,men ikke alle syns det..Og jeg syns mange kler på alt for mye i posene de sover i..Syns det holder lenge med lue,strømpis,body.og en genser i tillegg på kalde dager(votter). etterhvert klarer man å huske hva de forskjellige barna skal ha på,men så har man vikarer som ikke vet det..mye sykdom og stress er og en faktor. Egentlig går det ann å henge en lapp på hver plass hva de skal ha på,hvertfall de som er meget opptatt av det bør gjøre det slik at vikarer også vet. En liten huskelap..men nei syns selv det er vanskelig når jeg en dag får tilsnakk på at jeg har på for lite og andre dagen for mye..selv om gradene er det samme.....og mange foreldre tror at jo mer vi kler på jo varmere blir det,men de som har lest litt om dette vet det er feil for da blir det ikke luft og det puster ikke. dermed blir de kalde istedet. Også har man de som tar av luer,strømpis før andre har tatt av dressen...ja ja...men jeg syns det er greit at foreldre gir beskjed ,men kjefte trenger de ikke gjøre.
Nuss Nuss Skrevet 3. april 2007 #14 Skrevet 3. april 2007 I sønnens avdeling er det kun 6 barn så det burde ikke være en vanskelig oppgave, og hvis man har dårlig hukommelse så er det jo bare å skrive ned! Har aldri kjeftet på personalet og kommer nok aldri til å gjøre det heller! Men jeg sier ifra på en rolig og rasjonell måte om hva jeg evt ikke er helt fornøyd med. Jeg har dessverre fått et litt for godt forhold til de så det å skulle stå der å kjefte på de ville være vanskelig. Men vi er tross alt voksne mennesker å det å synke så lavt å begynne å kjefte er å gå over streken mener jeg! Man skal respektere hverandre og hvis man da som foreldre føler man ikke blir respektert av noen av personalet må man bare ta det opp med ledelsen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå