Gå til innhold

Skjeivt hode kan det rettes opp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter har innsøkk i hode,skjeivt hode å helsesøstra sa jeg skulle legge en klut på den ene siden så hun ikke snudde seg mot den siden hun ikke skulle,men det hjelper ikke.Må hun få fysioterapi timer eller?Hva vill dem gjøre?Hva har dere andre gjort?Det er snakk om betydelig skjeivhet altså.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg ville bestillt ein time sjå fysioen ja=)

Skrevet

Martin var ganske skjev i hodet han også men det har nå for det meste rettet seg ut av seg selv. Vi begynte å legge en handduk under lammeskinnet hans om natten så han ikke skulle snu seg på den siden, men etterhvert blir de så store og aktive at det er lite du kan gjøre uten å sitte og holde hodet hele natten gjennom.

Er litt usikker hvordan man går frem ved fysio da.

Skrevet

Er bare å prøve få hun til å ligge mest på den andre sida av hodet når ho sover og leker under babygym osv.. og la hun ligge mest mulig på magen..

Ang. fysio så bestilte hs time dit til babyen miin.. Der sjekekr de om baby er stiv i nakken og har banan stilling.. mer veit jeg ikke for han ble "friskmeldt" ganske fort... men han har fremdeles skjevt hodet..

Legen sa at hodefasongen kan forandre seg helt til barn er 2-3år..

Så er et lite håp om min får mer rettere hodefasong etterhvert.. tenker på når han blir større og vil klippehåret somemrkort har gutt ejg da...

men ellers er det ikke så big deal dem er da så skjønne uannsett :)

Skrevet

Det med klut eller å legge noe på siden funker ikke, har prøvd :-) Fikk tips fra fysio om å brette et lite håndkle og legge under nakken slik at han ikke får snudd seg helt over. Men jeg syns ikke det funker heller, over kommer han uansett.. Min er også rimelig skjev i hodet, fra dag èn ville han ligge mot den ene siden. Fikk etterhvert fysio-henvisning fra legen på helsestasjonen, men hun ville ha han til manuellterapeut i tillegg, for de har litt mer kompetanse. Viste seg at han er litt skjev i nakken (Kiss) M.terapeuten manipulerte litt for å rette opp nakken, samt kjente på hofter etc og fant ut at han var stiv i den ene hofta. Så hun knadde litt der og. Han ble bedre, men fremdeles sover han på samme siden og vil aller helst ha hodet den veien. Nå har vi vært der igjen og hun manipulerte nakken hans igjen, samt knadde hofter. Han gråter, for det er nok ubehagelig, men det går fort over! Håper det går seg til. Vanlige fysio har gitt meg noen øvelser for å styrke nakke- og sidemuskler slik at det blir lik utvikling på begge sider, viktig. Det behøver ikke være Kiss datteren din har, det kan også f.eks være at senen (eller hva det nå heter) på den ene siden av hodet er for kort i forh til den andre slik at hun ikke klarer å snu hodet skikkelig.

Kan bare anbefale deg å finne utav hva det skyldes, få hjelp på hs, eller du kan ringe en manuellterapeut på eget initiativ og bestille time! Det koster ingenting når det er babyer. Er greit å finne utav hva det er slik at de kan beg å behandle så fort som mulig.

Når det gjelder at selve hodet/skallen er skjev, så sier alle at det retter seg etterhvert og at de ikke blir sånn for evig. Hodet er jo mykt ganske lenge. Håper det stemmer, ellers blir iallfall min seende litt rar ut stakkar... ;-)

Skrevet

Min minste var også skjev i hodet. Hun ville bare se mot den ene siden. Vi fikk time hos fysioterapaut da vi var på 6 ukerskontrollen, men det var en ventetid på over 6 uker. I mellomtiden gjorde vi mye forskjellig for å få henne til å se til den andre siden.

Vi rullet sammen et håndke og la under den ene siden av madrassen hennes slik at hun altid lå på srå når hun lå i senga. Da ble det vanskelig å holde hodet den veien.

Vi lot henne ligge mye på gulvet, altid med spennende leker på den siden vi ville hun skulle se.

Lot henne ligge ganske mye på magen for å styrke ryggen.

Ammet henne bestandig så hun vred seg riktig vei. Det var ganske klønete til å begynne med, men gikk OK da vi ble vant til det.

Da tiden kom for fysioterrapitime var i hvertfal problemet løst. Hun så like mye til begge sider og hodet var normalt igjen.

Det er helt sikkert lurt å få noen eksperter til å vurdere hva skjevheten skyldes. Hos vessla mi var det sansynligvis bare en dårlig vane.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...