Crazy mama Skrevet 29. mars 2007 #1 Skrevet 29. mars 2007 Jenta mi er snart 4 mnd, hun er i 6,8 kg. I de siste tre ukene har hun lagt på seg bare 20 gram. Det er alt for lite! Selv om hun har litt å tære på. Hs sier at det er ok, og at jeg skal se det an til over påske. Jeg har på følelsen av at hun er litt for stresset, og derfor ikke spiser seg mett. En grunn til dette stresset er nok at hun blir forstyrret av storesøster (som er for liten til å forstå at hun ikke skal forstyrre under amming). Så babyen blir veldig lett forstyrret og irritert under ammingen, noe som ender med at hun slipper brystet og gråter. Da får jeg ikke til å legge henne på igjen før det har gått opp til en times tid, kanskje mer. Hun vil også ha mat ofte om natten, gjerne hver 2.-3. time, foruten første soveøkt der hun gjerne sover fra kl 19 til 01. I går kveld og i kveld avsluttet jeg dagen med å amme henne i ro og fred på soverommet vårt. Da tømte hun begge brystene, og i natt sov hun lengre og fikk mat bare 2 ganger (kl 01 og 06). Det var en fin natt det! Det jeg lurer på er vel hva jeg kan gjøre med denne dårlige vektøkningen? Har veldig lyst til å fullamme henne til hun blir halvåret. Løsningen kan sannsynligvis være å amme henne i mer skjermede omgivelser, i de tilfellene det går an. Jeg kan si at jeg skjønner hvorfor de med tette barn ofte sliter med ammingen ja... Har noen gode råd å komme med, så takker jeg for det! Hilsen fra, ironisk nok:
Murmeline Skrevet 29. mars 2007 #2 Skrevet 29. mars 2007 Hihi, søtt nick:) Du sier at storebror er for liten til å forstå... Kan du likevel klare å skjerme deg og baby under amming? Hva med å bestikke storebror med noe spennende mens du ammer? Har du prøvd å amme baby med klut over hodet til babyen? Jeg bruker en flanellklut som jeg gjerne fester i bhen, og har over babyen, slik at den blir et "telt", dette skjermer. Ellers fungerte gående amming godt for meg da jenta mi var stresset. Bærte, bysset og ammet samtidig.. Kan du legge deg nedpå og amme liggende mens storebror gjør noe han liker? Hvor liten er han? Fungerer det med premie? Han kan jo samle stjerner i bok osv...
Crazy mama Skrevet 29. mars 2007 Forfatter #3 Skrevet 29. mars 2007 Takk for svar! Storesøster (hehe) er 22 mnd, og er ikke så lett å avlede lengre. Premie er ett fint tips, men hun er nok litt for liten til å forstå det prinsippet ennå. Men klart, noen ganger lykkes jeg med å avlede, feks sette på en film, sette igang med leker på gulvet osv. Men det varer sjelden gjennom hele ammestunden. Dessuten tåler ikke babyen at jeg prater noe særlig heller, hun forstyrres veldig lett. Jeg har bært henne, men slapp brystet umiddelbart for det var langtfra gøy. Også et godt tips med flanellskluten, det skal jeg jammen prøve! Lurer litt på om jeg kan ha for lite melk... Må sjekke om hun har 5 våte bleier pr dag. Men jeg tror ikke det er for lite, føler selv at jeg har mye. I en god ammestund så orker hun sjelden begge brystene. Fullammet storesøster til hun var halvåret, da var produksjonen veldig bra.
Murmeline Skrevet 29. mars 2007 #4 Skrevet 29. mars 2007 Ups... sikker på at storesøster er jente, og ikke storebror? Jeg var nemlig helt sikker på at det var storebror, hehe... Ja, disse babyene er forskjellig gitt! Her funket det veldig bra med gående amming, men ikke alltid.. Så i en tråd her i går at antall våte bleier varierer visst med størrelsen ¨på bleien? Mener Expat sa at hvis det var Pampers 2 var tallet 5 våte bleier, men hvis det var større bleier, trengte det ikke å være 5 våte bleier?? Hm, tror innlegget var i går, se selv.. Stress hjelper ikke på melkeproduksjonen, det kan jeg skrive under på, men det vet du sikkert allerede..
Hoppetussa Skrevet 30. mars 2007 #5 Skrevet 30. mars 2007 Jeg ser du allerede har fått gode tips her! For det første vil jeg ønske deg lykke til videre! Om det er mulig, kan du kanskje gjøre rutiner på at "mamma og babyen går inn på soverommet og ammer, og storesøster sitter og leiker på rommet sitt så lenge". Om du klarer å få tømt hele puppen er det kjempefint, for fløten kommer til slutt, den første melka er sportsdrikk. Som kan ha noe å si for vektoppgangen. Lykke til videre.
Blomman Skrevet 30. mars 2007 #6 Skrevet 30. mars 2007 for å hjelpe til med å å få ut fløtemelken kan du masser brystet i retning brystknoppen på slutten av ammingen - gjør det rundt hele brystet. Den fete melka er ofte litt tykkere og renner dårligere - utdrivningen kan og ha avtatt noe på slutten. Kan du legge på varmepakning under ammingen?? (ammehjelpen sine er kjempefin....) Og husk - vekt går i rykk og napp - av og til står den nesten stille selv om det ikke er noen fare på ferde ;-) Helheten og at det er nok våte beleier i døgnet. 4 gode tissebleier holder det:-)
Crazy mama Skrevet 31. mars 2007 Forfatter #7 Skrevet 31. mars 2007 Takker dere alle for gode svar. Jenta mi er vanligvis så irritabel under ammingen at hun slipper brystet hvis jeg begynner å "tulle". Prøvde å massere brystet i kveld, men da ble det jammen slutt på måltidet. Jeg har følelsen av at hun sjelden tømmer brystet, derfor har jeg begynt å sette meg på soverommet under ammingen, når det er mulig. Da ser det ut til at hun spiser bedre. Blomman; hva er varmepakning (ligger vel litt i ordet), men jeg ble litt nysgjerrig på dette. Hva er det godt for?
Expat Skrevet 31. mars 2007 #8 Skrevet 31. mars 2007 Hei! Varmepakninger (hjemmelaget: Ukokt ris i en igjenknyttet tubesokk, 30-45sek i mikro) gjør at melken renner lettere og hjelper på utdriving. 5-10min (sjekk temperaturen, det skal ikke skolde deg!) før amming.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå