Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er ganske ny på disse sidene...skjønner meg ikke på forum og sånt, hvordan de virker etc..så jeg får bare beklage hvis jeg kanskje spør om noe som 100 andre har spurt om før...

Men jeg skulle så gjerne ha noen gode råd ang søvn til mine søte små (synes ikke de er så søte om natta, når de skifter på å holde mor våken...) Jeg lurer på hvordan jeg skal få barna mine til å sove hele kvelden og hele natta!! Jeg holder på å gå fra forstanden, er så lei av oppstykket kveld og natt...

Skal fortelle litt om historikken vår: Jeg har 3 barn, de to første er født i uke 36, ikke så mye for tidlig egentlig men alikevell, mitt siste barn er født i uke 32+5. Jeg har slitt med lite søvn siden mitt 1. barn ble født, og hun fylte 7 år nå i februar!! De er noen kråker!! Og nå er jeg ganske lei av å fly oppe flere ganger om natta!!

Mitt første barn sov nesten ikke i det hele tatt det første året! bare noen små nipper innimellom, 5 min her, 10 min der, og var mye våken på nettene i tillegg...Hun sov ikke stabilt rundt før hun var nesten 4 år (er nå 7 år) men hun kan ha noen netter enda hvor hun våkner og styrer (tar det aldri slutt?)

Mitt andre barn var litt bedre, han sov litt lengre på dagen (opptil en time av gangen) han var ikke våken om nettene annet enn at han fikk pupp og sovnet igjen, men heller ikke han sov stabilt rundt før han var nesten 3 år...

og da fikk vi vårt 3. barn...som i tillegg ble veldig mye mer premature enn de to andre...men hun sov i alle fall godt, både natt og dag frem til hun var 6 mnd, hun er nå nesten 10 mnd, men da var det slutt også!! Da våknet visst hun fra dvalen....i det siste har vi fått lagt henne rundt kl 19, men hun våkner igjen 1 time senere hver kveld, da vil hun ha pupp og så sover hun 2 timer og vil ha pupp igjen, og sånn går natta med ca 2 timers mellom rom vil hun ha pupp, og ofte er hun våken i opptil 2 timer av gangen....og hun vil egentlig gjerne opp kl 5 om morran, men det er bare ikke aktuelt så derfor ligger hun og vrir og vender på seg til kl er 7 da står vi opp (men det er ikke slik hver morgen, men ganske ofte)...

Vi har også i alle disse årene hatt problemer med å få ungene i seng om kvelden...klokka har ofte blitt både 10 og 11 før de har sovnet...men det har heldigvis bedret seg i det siste....men den natta den vil visst ingen ende ta...hvor lenge skal vi ha våkenetter??? Hva skal vi gjøre for å komme over dem? Kan det ha noe med at de er premature?

Er jo bare dritt lei av å gå trøtt bestandig....og søvnmønsteret mitt lurer jeg på om er blitt ødelagt for nå kan jeg våkne om nettene selv om ingen av barna er våkne...er dette normalt tro? Føler ikke at jeg har noen venner som egentlig har det på denne måten, så jeg føler meg litt alene om problemet....jeg elsker jo mine små over alt på denne jord, men de holder på å drive meg fra forstanden når de kaver om natta!!

Så hva skal vi gjøre? Finnes det noen "vidunder kur" vi kan bruke?

Laangt innlegg, men jeg håper noen har opplevd noe lignende som kan gi oss noen gode råd som faktisk virker overfor "kavete" unger....Vi har gått på søvnkurs, vi har prøvd sovemedisin, vi har forsøkt "skrikekurer"...men det ser ikke ut som om noe virker i lengden....det virker noen dager, kanskje tom uker, men så er vi tilbake til utgangspunktet...hva er det vi gjør galt?? så lenge det virker som de fleste andre har kontroll på dette med søvn......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, dette virker jo helt forferdelig. Sover du i det hele tatt? Hva med din

mann/samboer er han flink å hjelpe? Får veldig vondt av deg når jeg leser dette. Vet hvordan det er å få lite søvn, har hatt to kolikkunger så det har vart til de har vært 3 mnd. Holdt på å bli gal begge gangene...

Men 7 år?! Hjelpe meg, må si at jeg synes du er sterk.

Men angående hjelp til dere. Eneste jeg kom til å tenke på er boka til

Anna Wahlgren: "Lær barnet ditt å sove hele natta"

Hvis du leser denne og skjønner hvordan hun tenker så kunne du kanskje ta kontakt med henne.Det står iallfall i boka at hun har tatt i

mot flere familier som hun har lært barna deres å sove.Da sover de hos

henne noen netter tror jeg og så fortsetter dere kuren når dere kommer hjem.Det er en kur hvor barna ikke skal ligge å skrike men ha en trygghet hele tiden.Poenget med kuren er tryggheten.

Skrevet

Hei!

Jeg ville rett og slett slutte med puppen!! Trenger ikke den når de har blitt 6mnd. Det er min teori og den funker! Det trengs bare litt viljestyrke (og det har du jo tonnevis av skjønner jeg) ;-) Man må bare høre på at de gråter seg i søvn -dette har de IKKE vondt av. Prøv smokk , smokk, smokk når de liksom vil ha puppen. Som sagt, de trenger ikke nattmatt etter 6mnd. Hos oss var det gjort på 1uke! Så hun har sovet hele natta siden hun var 5mnd. Selvsagt, hun må få smokk noen ganger kanskje. Avhengig av den. Men mat -nope! Hun er født i uke 35 og er nå 1år og 7mnd.

Skrevet

Hei igjen,

tusen takk for svar! Det var kjempe flott. Tror jeg skal kjøpe Wahlgren sin bok, hun har nok mye nyttig å komme med. I natt sov jeg fordi min mann tok tulla vår:) men han synes det er mye mer slitsomt enn meg, så det blir ikke til at det blir så mye av det. Men , men alt hjelper...

tulla vår er ikke spesielt sulten om natta, for når hun får tilbud om puppen så "spytter" hun den raskt ut igjen, hun vil egentlig opp og være våken midt på natta!! Jeg "stapper" inn puppen i håp om at det skal roe henne og få henne til å sovne raskt igjen...noen ganger går det andre ganger ikke. Jeg har nesten sluttet å amme henne fordi hun er så lite interessert i puppen, og det er jo fryktelig synd synes jeg...jeg liker veldig godt å amme, men men sånn er det bare av og til. Jeg som hadde tenkt å amme til hun var to!! for dette blir min siste baby...men sånn blir det altså ikke, har fått ett barn som ikke er spesielt glad i puppen....helt motsatt av det de to andre var..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...