Gå til innhold

Hvordan best roe en overtrøtt baby ?


Bratsj

Anbefalte innlegg

Gutten min blir veldig lett sliten, han klarer maks 1,5 time våken mellom hver blund, og hvis jeg ikke får ham til å sove da, blir det enda mer vrient jo lenger tid det går.

Han er med andre ord lett å få overtrøtt og da gråter han trøstesløst i opptil en time, uten å klare å sovne.

Han spytter ut smokken og blir bare liggende og skrike til han er illrød.

I dag våknet han fra lang blund nr.2 klokken 14 og skulle da ha sovet en ny liten lur i 16-17-tiden, slik han pleier å gjøre når jeg legger ham i vogna for at vi skal gå i barnehagen og hente eldstefrøkna.

Men så var det så mye støy i barnehage-gården at han våknet/ikke klarte å sovne, og heller ikke på veien hjem.

Ble stående nede i gården og trille og trille over en liten hump i håp om at han ville slukne og iallefall få seg en halvtimes dupp, men han lå med store øyne og til slutt måtte jeg gå opp for å få i jenta mi middag.

Så forsøkte jeg å legge ham inne, både i senga si, i vippestolen og i bagen, men han bare klaget og sutret og kunne ikke sovne der heller, uansett hvor mye smokk og pupp han fikk innimellom slagene.

Da klokka begynte å nærme seg 19 hadde han altså vært våken i 5 timer - mer enn dobbelt så lenge som han noen gang har vært, og da måte jeg gi hele min oppmerksomhet til jenta mi, som skulle på badet og ha pysj og tannpuss og legges.

Han ble derfor liggende og illskrike, jeg løp frem og tilbake og stappet smokk så hyppig jeg kunne, men måtte jo ta meg av henne også slik at hun kom i seng.

Da hun endelig var i seng, var han helt utrøstelig og det måtte flere runder med pupp og byssing til før han omsider sovnet, helt rødflammet og sliten stakkars liten.

Huff, hvordan kunne jeg gjort dette bedre ?

Hvordan kan man effektivt få roet ned et barn som er iferd med å bli overtrett, slik at de klarer å sove før det blir enda verre ?

Og hvordan roer man best en baby som til slutt har blitt helt gal av trøtthet og bare skriker ?

Er så uvant med en sånn vàr baby, eldstejenta vår opplevde vi aldri bli noe særlig overtrett, hun sov nesten aldri...Men denne karen er nøye på sovetidene sine, skal ikke mye til for å kaste ham ut i fortvilelse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

 

Dette hørtes slitsomt ut!

 

Men det jeg gjør når snupp er overtrøtt er å gå med henne og synge litt. Jeg legger henne med magen mot min så kan jeg lett gi ho smokken. Men kanskje det ble sånn i dag for at han merket at du ble stresset?! Merker på ho min at hvis jeg er stresset så blir ho ikke så fort rolig som hvis jeg prøver å ro meg helt ned og kanskje være på et mørkt og stille rom.

 

Håper det går bedre framover :o)

 

Trøsteklem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg:)

Forstår godt hvordan du har det... Marcus blir også veldig fort overtrett,og blir helt hysterisk og hylskriker...

Men har den siste tiden funnet ut at han roer seg dersom jeg legger han på stellebordet og tar av han klær og bleie. Blir jo kjempevarm når han skriker så intenst... Snakker rolig til han,og holder han i hånden og stryker han litt i ansiktet. Utrolig nok hjelper dette her iallefall... Prater litt når han har roet seg,kler på han igjen og legger han i senga. Da sovner han ikke så lenge etterpå:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å flott ! To gode tips, kle naken og mage mot mage - de tingene kan jeg jo gjøre selv om snuppa fortsatt er våken også.

Takker, det skal prøves ved neste korsvei.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra :o)

Vil også bare si at det hjelper også her å la ho ligge litt med rompa bar ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg merker hun begynner å bli skikkelig sliten, er det bare armen, minst mulig klær på og pleddet som gjelder. Skjermer henne fra alt som er av stimuli og går gjerne inn på soverommet som er kjølig.

På dagtid lar jeg henne ligge og sove i sideleie stort sett- legger jeg henne godt over på siden med nesa gravd inn i dyna (som hun ligger på), er det gjerne et par sprell og noen snøft. også sover hun som en stein. "Løsner"gjerne litt på dyna så hun faller forsiktig tilbake på ryggen når hun sover godt. Sovner ti ganger lettere i sideleie enn på ryggen på dagtid. Nå følger jeg jo selvfølgelig veldig med på henne da, siden de skal sove mest på ryggen. Du kan jo se sovebilde av henne på profil-bildene mine, så skjønner du tegninga.

Men du har kanskje prøvd alternative sovestillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Det er slitsomt og frustrerende når de blir så hylskrikende trøtte og sinte, ja - og skjønner det blir ekstra vanskelig så lenge du har en fra før. Når Ingeborg er sånn, hjelper det veldig ofte å få av henne mest mulig klær. Hun blir fryktelig varm av skrikinga, helt bløt av svette i hodet og panna. Men om vi kler av henne, og gjerne legger henne på stellebordet (slik at hun "slipper" kroppsvarmen vår i tillegg), pleier hun å roe seg litt. Står da der sammen med henne og stryker og koser, og gjerne synger litt.

Ikke så lett å være mamma alltid - vil liksom bare hjelpe henne og få henne til å roe seg, men så er det jo ikke alltid det funker så bra, da..;)

Men du verden, hvor deilig det er når skrikinga endelig tar slutt..!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du prøvd kose klut? legg den over nesen med tutten i munnen, og "bysse" i søvn er det eneste som hjelper på en arg og over trøtt simen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takk for flere tips !

Ja, veslingen bruker kosekut - han har en gasklut han alltid legger over ansiktet sitt så han kan gjemme seg og stenge lys og inntrykk ute.

Det med sideleie var lurt, han lå ofte i det da han var bitteliten og sovnet på fanget mitt etter å ha fått pupp, har bare ikke tenkt på det siden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...