Gå til innhold

Min fødselshistorie :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde termin torsdag 22. mars, og jaggu kom ikke jenta på bestilt dato ;-p

Christine Helen veide 3995 g og var 52 cm lang. Hodeomkretsen er 36 cm, og det har masse mørkt hår :)

-og er selvsagt fullstendig til å spise opp!! :) Vi er kjempetussete :)

Hadde hatt maserier et par dager i forkant, så det hadde blitt så som så med nattesøvna, spesielt natt til torsdagen.. Da begynte de å intensivere seg.. kjente jo antydningene kvelden før.. Etter å ha tatt tida på morgenen, ringte jeg føden kl 07 for å høre hva jeg skulle gjøre.. Jeg ble bedt om å komme ned for en sjekk, men at jeg ikke trengte stresse, så det ble en laang dusj og litt frokost før vi dro, og vi var der til ca kl 10. Var i aktiv fødsel med 3 cm åpning 10.30, og vi valgte å bare bli der, så slapp vi å tenke på trafikk, parkering osv.. Så etter registreringa og u.søkelsene la jeg meg i b.karet med boka mi kl 12.

13.30 var det 5 cm åpning, 2min mel. riene, hvorav noen var koblede..

15.30 var det 6-7 cm.. Det viste seg at hodet knapt var festet og at hun lå litt høyt oppe.. Så etter u.s og vurdering av vakthavende lege, ble litt av vannet tatt, og det var litt misfarget, så de koblet på henne en elektrode på hodet for å følge tettere med.. Dette også fordi f.lyden ble lavere..

16.30 satte de veneflon, i tilfelle det skulle bli nødvendig med noe intravenøst, m.t.p. f.vannet og -lyden.. Da kjente jeg at det begynte smått å presse.. Og jeg begynte å bli litt sliten.. Hadde jo liksom holdt på i et par døgn, og med lite søvn og matinntak, merka jeg at det tæra litt på kreftene.. Og da riene begynte å dabbe av, satte de meg på drypp for å effektivisere dem..

Frem til nå hadde jeg ligget på ryggen.. kom meg ikke mange plassene med alle ledningene som var kobla på meg og bebisen, så jeg fikk ikke vandra rundt slik jeg hadde "planlagt".. Men etterhvert fikk jeg da romstert meg rundt på alle fire i senga oppå saccosekken.. Men de skulle hele tida u.søke meg, så det ble ikke mye ro på meg der.. Desuten var det ikke noe godt å skulle røre på seg etter å ha ligget så lenge.. :-/ I tillegg hadde jeg student inne, så alle u.s ble gjort dobbelt opp.. DET var ikke alltid like moro, iom at hver gang de "pirka" oppi meg, starta de ei rie.. lite populært når energinivået nærmer seg spareblussnivå.. ;)

Men etterhvert da, så ble det da 10 cm åpning (18.20), og jeg begynte å småtrykke.. Men, så ble riene bare svakere, og dryppet ble økt kraftig.. 18.35 pressa jeg aktivt, men riene var så korte,, så jeg hadde lite å jobbe med.. Måtte tilslutt bare presse "på viljen", da kroppen min ikke ville jobbe skikkelig for meg, og 18.54 kom ENDELIG snuppa mi ut... Åh, hvilken lettelse.. Da hadde jeg ikke mer å gi... Da jeg skulle trykke for siste gang, sa jm til meg; "nå må du trykke èn gang til så er hun ute.... BLI SINT!!!" -jaggu kom a gitt!! :))

Men åh, så sliten jeg var.. Jeg skal så jeg rista og tennene klapra i huet, men likevel.. en helt vidunderlig følelse.. Hadde ALDRI trodd jeg skulle greie meg uten smertestillende.. eneste var at jeg supa noen drag av lystgassen, men jeg dro den ikke såpass inn at den gav store effekten (jeg likte ikke den svimmelheta, jeg..), så jeg brukte den mest for å holde fokus på pusten.. så jeg ba om å få rent oksygen isteden..

Men det rare er, jeg HADDE vel kanske forestilt meg at det var litt verre.. (??), førstegangs som jeg var.. Ikke det at det var godt, altså.. jeg lå ikke akkurat og gomla jordbær og drakk cider.. ;-p

men..æsj.. vaskelig å forklare.. ;)

Berga uten revning, men fikk noen rifter innvendig, så det ble da noen sting 'lell.. Jaja.. Måtte skynde på hu studenten da hu sydde, for hu var så treg, og jeg måtte opp og tisse.. hehe.. Så jeg var på bena etter at hun var ferdig.. gikk merkelig greit, faktisk.. ;-p

Så, i bunn og grunn var det en fin fødsel.. Men jeg var ufattelig sliten.. Så mitt tips til dere som går i ventetida nå; når dere merker at noe er i gjære, legg dere ned og hvil mest mulig (jeg gjorde ikke det, og det angrer jeg på..), og spis skikkelig energigivende mat, og drikk masse, særlig på føden.. helst med så mye sukker i som mulig!! Energien trengs virkelig på slutten.. :)

Og den premien dere får når dere er ferdige; å herregud!!! Det er bare så en fantastisk følelse å få bebbisen på brystet!! :)

Mange klemmer fra

Videoannonse
Annonse
Skrevet

flott historie.. gratulerer med snuppa. må bare spørre om en ting. svei det ikke når du måtte tisse etter på? siden du var sydd..

Skrevet

For en fin historie!

Gratulere så masse!:)

Glede meg tell d e min tur:)

Skrevet

Så fin fødselshistorie:)

Gratulerer så mye med lille tulla!

Skrevet

Så flott historie! Deilig å lese at det var ikke sååå ille.... Ihvertfall når man sitter her på overtid, og gruer litt for de intense smertene! Men ingen fødsel er selvfølgelig lik!

Gratulerer så kjempe mye!!! Nyt hvert sekund ;)

Skrevet

Gratulerer atter en gang Krølle!!! Flott fødselshistorie, så flink du var!!! Supert å høre at det kan gå så fint for enkelte, det fins håp med andre ord, tihiiii...;) Jeg har innstillt meg på at det kommer til å bli jæv.. tøft å føde, så får jeg heller bli positivt overrasket hvis jeg skulle være så heldig å være en av dem som får en "lett" fødsel!

Men jeg gleder meg masse masse til fødsel, og er glad for at jeg ikke er en av dem som sliter med fødselsangst, det må være en ekstra påkjenning...

Gleder meg til å se bilder av lille jenta di!

Nyt dagene dere går i møte nå, og masse lykke til:)

Skrevet

Tusen takk for gratulasjonene :)

Signe_m gutt i magen; Nei, det svei faktisk ikke da jeg gikk på do etterpå, men det kan jo kanskje ha litt å gjøre med at jeg var bedøvd enda.. :) Dessuten, så kunne jeg skylle meg nedentil underveis også, for de har en sånn fancy liten handdusj ved toalettet som man kan bruke.... DEN har jeg savna etter at jeg kom hjem... ;) Den var kjempedeilig å bruke etter hvert dobesøk, for da følte man seg for det første ren etterpå, og det ble lettere å tisse, og man kunne bare klappe seg tørr med papir.. Eller, gjøre som meg da vi kom på barselhotellet; bruke føner'n.. *ler*

ps; ifht bedøvelse før sying; be om å bli innsmurt med gel før de sprayer på den andre bedøvelsa.. den sprayen kan nemlig svi litt, men jeg kjente den ikke pga gel'en.. :) Lå bare der og blomstra med snuppa på magen, jeg :)

jente1980; Selv om jeg hadde en fin fødsel, var det så klart litt tøft da det sto på, det er vanskelig å stikke det under en stol, men det å holde fokus på pusten hjalp meg veldig (har en innøvd teknikk med å puste inn gj. nesa og ut gj. munnen, så dypt som mulig), og da jeg stressa litt med pusten var sambo veldig flink til å hjelpe meg med å finne fokuset igjen.. Det tok faktisk LITT av fokuset bort fra smertene.. :)) Er så glad jeg trente litt på det i forkant :)

Men alt i alt, en fin fødsel, altså.. :) Men, som jeg nok har nevnt før, pass på og spis før dere drar hjemmefra, om mulig, og vertfall på sykehuset.. helst med noe søtt på, likeledes med drikke.. Det er så kjærkomment med alle energireserver på slutten :))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...