Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi sliiiiiter med nattesøvnen...

Hvilke rutiner har dere på 5 måneder gamle babyer? Og hva er oppskriften på en god natts søvn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg har ei jente på litt over 5 mnd. Du vil sikkert ikke høre akkurat dette, men hun sover ca 12 timer hver natt. Dvs at hun legges for natten kl 19 og så hører vi ikke mer fra henne før ca kl 06, da er det bare å gi smokken igjen så sover hun gjerne litt til. Får ikke mat før ved 07-08 tiden, det er selvsagt hennes valg at hun ikke vil ha før. Hvordan vi har fått så gode netter vet jeg ikke helt, det er nok en blanding av personligheten hennes (hun er et sovebarn) og våre rutiner. Vi har en eldre gutt og han sov aldri så godt som henne så tidlig i livet sitt. Så ikke fortvil, kanskje babyen din bare "er" sånn - det er ikke nødvendigvis dere som ikke greier å få han til å sove rundt.

Men vi har ganske klare rutiner på sovingen hennes, og det tror jeg er viktig - slik at de vet hva som skal skje. Jenta vår sover ikke lenger enn til kl 17 om ettermiddagen, da er hun klar for stell, pysj og mat mellom kl 18-1830. Trøtt og god kl 19, da legges hun med smokken i sin egen seng på rommet sitt. Ganske mørkt. Sovner oftest etter 5-10 min. Noen ganger må vi litt inn og ut eller sitte der og stryke på henne, men oftest går det greit. Har ikke så mye å fortelle ellers, som sagt - tror endel har med personligheten til babyen å gjøre. Vi gjør nemlig det samme som vi gjorde med eldstemann, og han var ikke så lettvinn. Lykke til, håper noen kan gi deg gode tips!

Skrevet

HI her!

Takk for svar! Du skjønner, jeg har to eldre barn so har vært kjempeflinke å sove masse, så det er hun her som vi sliter med...

Noen flere?

Skrevet

Har også en knert på 51/2 mnd.. Har også hatt gode rutiner på han. Mat til ca faste tider, lur på ca faste tider og natta er til fast tid. Knerten her sover ca 1t 3ganger om dagen og 12 t om natta.. En typisk dag her er: opp ca 8 klær og mat, sove ca 10 (1 t) så ligge på mage, leke osv.. mat ca 12, så sove ca 13, mat ca 16 sove litt etter det, så pysj og stell kl 19, mat 1930 og natta kl 20...

Her er det to flasker med melk, middag og grøt til kvelds..

Skrevet

Snuppa vår er 5 1/2 måned. Hun sover hele natten uten måltider.

De to første månedene var grusomme. Hun sov aldri, og hvis hun skulle sove for natten, var det om morgenen....:S Etterhvert begynte hun å lage et mønster,og bedre soverutiner. Da har jeg vært flink med å følge disse. På kveldene gjør vi det samme hver gang. Vi går på badet, dusjer/bader,kler på pyjamas..osv! Etterpå er det grøt og melk.

I den siste måneden har hun lagt seg i 7-8 tiden. Da sover hun helt til 8-9 tiden på morningen. :) Står opp,får flaske...leker 1-2 timer,så er det en hvil på et par timer. Er vi hjemme,så er det leking og andre ting et par timer på dagen,så siste hvil.Den er ca.på en time + - . Hun hviler aldri lenger enn til 5-6 tiden!

Vi har egentlig ikke stresset noe med rutinene..Disse har kommet av seg selv.....Er bare obs på å gjøre det samme hver dag! Det er hvertfall viktig å legge ¨dem våken.....:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...