Gå til innhold

Tran, eller finnes det noe annet bra ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jens er nå passert 4 uker og skal begynne med tran. Jeg grøsser bare ved tanken... For det første har ingen av mine jenter villet ha tran da de var små ( og ikke nå heller... ) og for det andre jeg liker det ikke selv heller. Da jentene var små, ga jeg de Spedbarnsvitaminer. Også det fflytende, og det fungerte bra. Men tran var et sant mareritt.. det ga jeg opp, det var en pest å plage å få i dem. Klærne ble ødelagt også, så dette frister ikke asså...Men jeg skal alltids prøve, gi Jens sjansen , kanskje han liker det ? Lov å være optimist... :-)Men om Lillegutt ikke vil ha det, finnes det noe annet bra å gi i stedet ?

Kan man gi Biovit til så små ?

Vet jo at trana har mye bra fiskefettsyrer i seg, men det må da finnes noe annet som ikke smaker så fælt ?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Våre to har ikke villet ha tran, så begge to har fått/får biovit. Eldstemann er blitt så stor nå at han får noen vitamintabeletter med omega syre i. Han ble født for tidlig og da anbefalte barnelegen biovit sammen med noen andre ekstra vitaminer (bl a jern)som han skulle ha til han ble året.

Tenker at det viktigste er at de får noe, så får det heller være til de blir litt eldre og det er mulig med vitamintabeletter.

Lykke til :o)

Skrevet

Med mine to eldste sverget jeg til d-vitamindråper og tok Omega 3 selv slik at håpet var at de fikk i seg de viktige fettsyrene gjennom puppen.

Men med siste prinsessen har jeg jo flyttet in her ;-) Og her er det sååå mange kloke og flinke damer som bare øser av sin erfaring.

Ganske tidlig fikk jeg da tipset om Eye Q. Somlet leeenge før jeg fikk kjøpt det, men nå kan jeg virkelig ikke slutte! Du SER faktisk forskjell på ungen!!! Anbefales på det varmeste! Og så smaker det sitron og det ser faktisk ut som om Leo synes det er godt.

Skrevet

Den må jeg prøve til revungen - hvor får man kjøpt Eye-Q?

Skrevet

Så flott Gummelillan:-)

Tenkte jeg skulle moderere meg vedr "markedsføringen", hihihi (nei jeg får ikke prosenter av salget:-)

Men, EyeQ er helt fantastisk, for både små og store. Jeg gikk på høydoser tidlig i mitt svangerskap og merket stor forskjell i løpet av 8 uker! Lille rosa har fått det både i magen og fra hun var 4 uker, og hun er det noen leger kaller et "typisk" fettsyrebarn, veldig kvikk og våken:-)

Mange bra studier ligger bak produktet og jeg kjenner litt til det fra starten, derfor jeg kan gå god for det:-) Og det er jo så gøy når andre også "oppdager" det, spesielt ved at man merker det på barna sine......hipp hurra:-) (så var jeg igang igjen, blir så engasjert og entusiastisk;-)

Skrevet

På helskekost, samt på apotek (da heter den Prevent EyeQ, men er akkurat samme produkt, bare i annen forpakning pga at det er til apotek)

Skrevet

Denne fikk jeg på mail her om dagen, deler den gjerne med de som er intr:-)

Pressemelding

Skøyen, 27. mars 2007

Forskere vil finne ut av hvordan fettsyrer påvirker hjernen:

Norsk fettsyre i banebrytende studie

Et unikt forsøk med hjerneskanning der 60 gutter med ADHD deltar er startet i England. Forskerne vil finne ut hvordan en spesiell blanding av omega-3 og omega-6-fettsyrer påvirker hjernen, ved blant annet å ta i bruk avansert hjerneskanningsteknologi. I undersøkelsen bruker de det anerkjente tilskuddet eye q™ – hvor en unik norsk fiskeolje rik på omega-3-fettsyren EPA er en hovedingrediens.

Forskerne som er involvert i undersøkelsen håper på å få en bedre forklaring rundt mekanismer på hvordan riktige fettsyrer påvirker hjernen, og at dette vil bidra til en bredere debatt om viktigheten av riktig kosthold for humør, atferd og læringsevne.

- I dag er vår forståelse av hvordan tilskudd av omega-3 og omega-6-fettsyrer påvirker hjernefunksjonen hovedsakelig basert på dyrestudier og enkelte empiriske tilbakemeldinger. Vi trenger en bredere og dypere forståelse av hva disse fettsyrene faktisk gjør med blant annet hjernen vår, sier Alex Sumich ved Institute of Psychiatry, King’s College London.

- Selv om det er gjort studier som er meget oppløftende, er det behov for mer forskning på mennesker før vi kan trekke konklusjoner om hvorfor og hvordan riktige fettsyrer påvirker vår hjerne, og dermed vårt humør og atferd. Vitenskapsfolk er nå i stand til å gjøre slike avanserte studier med dagens teknologi innen hjerneskanningsteknikker og EEG-tester, fortsetter Sumich.

Forskerne ønsker å avdekke følgende spørsmål:

Under nøye kontrollerte forhold, vil tilskudd av fettsyrene i eye q™ gi en forbedring av kliniske symptomer og hjernefunksjon hos gutter med diagnosen ADHD?

Hva er sammenhengen mellom kliniske symptomer og nivå av omega-3 og omega-6-fettsyrer i blodet?

Hva er sammenhengen mellom hjernefunksjon og nivå av omega-3 og omega-6-fettsyrer i blodet?

Undersøkelsen startet i fjor høst og vil vare ut 2007. Ansvarlig for studien er professor Eric Taylor, Child & Adolescent Psychiatry på Institute of Psychiatry (IOP), Kings College London. Mesteparten av studien vil gjøres ved Kings College London, hvor de vil bruke tester utviklet av Brain Resource Company. Analyse av fettsyremetabolismen vil bli gjort av London’s Metropolitan university.

Fakta om eye q™:

eye q™ inneholder en norskprodusert omega-3 som er spesielt rik på fettsyren EPA, samt omega-6 fra en spesiell nattlysoljekilde i et nøye sammensatt forhold. Fettsyrene er i en konsentrert og ren form, lik den man finner i naturen. Dette sikrer den beste utnyttelsen for kroppen vår. Produktet er brukt i en rekke banebrytende studier på hvordan disse næringsstoffene kan hjelpe på humør, konsentrasjon og hjernefunksjon. Den har i unike studier i sitt slag, vist seg å signifikant bedre læringsevne og utvikling, og er det eneste fettsyretilskudd som er dokumentert motvirker for hyperaktiv atferd. Kosttilskuddet er også blitt brukt i en rekke andre vitenskapelige studier. Flere enn 5000 barn og unge har brukt eye q™ i vitenskapelige undersøkelser verden over.

Referanser:

M Portwood – The role of dietary fatty acids in children’s behaviour and learning. Nutrition and Health, 2006, Vol 18 pp 23-247.

Richardson AJ, Montgomery P. The Oxford-Durham study: A randomized, controlled trial of dietary supplementation with fatty acids in children with developmental coordination disorder. Pediatrics. 2005 May; 115(5):1360-6.

Sinn N, Bryan J. The effect of supplementation with polyunsaturated fatty acids and micronutrients on ADHD-related problems with attention and behaviour. Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics, 2006.

Institute of Psychiatry

The Institute of Psychiatry er en del av King’s College London, og samarbeider tett med South London and Maudsley NHS Foundation Trust. Instituttet er verdenslendende innen behandling, forskning og utdanning innen psykiatri og mental helse. Organisasjonen er involvert i å forske frem ny og forbedret kunnskap for å forstå og behandle mentale lidelser og hjernesykdommer, som depresjon, traumer, spiseforstyrrelser og psykoser, gjennom nye analysemetoder hvor man blant annet tar i bruk hjerneskanning og genetikk.

King’s College London

King’s College London er et av de eldste universitetene i England med mer enn 19.000 studenter. King’s College London utmerker seg spesielt innen forskning på et internasjonalt høyt nivå på en rekke felt.

The Brain Resource Company

The Brain Resource Company foretar avanserte og personlige målinger av hjernen for lettere å gi en korrekt medisinsk beslutning og diagnose. De samarbeider med legemiddelfirmaer, klinikere, forskere og andre som investerer i en optimal helse for hjernen.

Skrevet

den må jeg prøve. Løper ut i lunsjen og kjøper.

Takk for tipset.

Skrevet

Hei!

Jeg gir Eskimotran. Den smaker tutti frutti, og er dessuten sunnere enn vanlig tran da den ikke har så mange giftstoffer. Det er ikke brukt noe innmat fra fisken, bare det rene kjøttet er presset.

Men nå leser jeg jo her om Eye Q! Spennende produkt. For problemet med fiskeolje er jo miljøgiftene. Selv tar jeg omega3 som er utvunnet fra krill, som er så langt nede på rangstigen at de ikke har akkumulert noe giftstoffer.

Skrevet

Jeg er enig med deg Selma62, vedr giftstoffer.

I EyeQ er fettsyrene utvinnet fra kjøttet til dypvannsfisk, og ikke fiskelever.

Skrevet

Det skal visst ikke være miljøgifter igjen i tranen.

Jeg gir det til mine barn, og tar det selv, og det har heødigvis gått kjempefint, helt fra de var 4-6 uker gamle.

For et spebarn er jo sitronsmak like rart og nytt som transmak, så min erfaring er ihvertfall at de vente seg til den vanlige tranen uten problem.

Men det Eye Q-produktet hørtes jo veldig bra ut også, da. Må kanskje sjekke det også?

Skrevet

Mine to eldste tar tran og synes faktisk det er godt! Den yngste tar Eye Q. Fordelen med å ta Eye Q var at det ble mindre gulping. Virker som om ungen blir veldig glatt og fin i huden, våken og opplagt. Da det er forholdsvis kostbart og de to eldste er svært fornøyd med tranen har jeg imidlertid fortsatt med tran til de...Og har også lest at tranen i dag er mye renere enn den var tidligere.

Og så kan jeg jo le over at jeg har mitt eget lille forskningsprosjekt hvor jeg jo da kan sammenligne effekten på om det er tran eller Eye Q som er best, he, he ;-)

Skrevet

Tusen takk for gode tips ! Jeg var ikke klar over at det fantes noe sånt som Eye- Q, men det har jeg lyst til å prøve. Skal ta meg en tur i morra og se etter det. For , må ærlig innrømme at jeg har elendig erfaring med tran til babyene... Det er jo grusomt å plage i dem noe de vegrer seg sånn i mot.

Og Biovit er vel ok også da, men har ikke alle de viktige fettsyrene, men masse vitaminer selvsagt.

Tusen takk for gode tips. Det er godt å få noen råd... :-)

Ha ei fin påske da alle sammen !

Skrevet

Bare husk på å gi D-vitamin ved siden av når dere gir Eye-Q...

Skrevet

D-vitamin i dråpeform får Theodor... Smaker ingenting og er greie å ha oppi skjea med Eye-Q eller i maten...

Skrevet

Nei, det er det ikke... Jeg trodde også det, men helsesøster gjorde meg oppmerksom på det. Jeg sjekket nærmere, og hun hadde rett!

Skrevet

Jeg gir Biovit i tillegg til Eye Q og den er det D-vitamin i:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...