Gå til innhold

Overbekymret far

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en nydelig datter på 6 uker, hun smiler ofte og alt tyder på at hun er frisk og flott! Men Pappan i huset er så bekymret etter å ha lest en artikkel om risting. Han er redd han har ruga for hardt, noe jeg er overbevis om at han ikke har. Føler jeg har ruga/byssa fortere.. Han er så redd for at han kan ha skadet ungen, han er faktisk såpass redd at det går utover alt - både forholdet vårt og gleden over vår nydelige lille datter! Han tenker konstant på det og vil vi skal ta MR.. Han har snakket med helsesøster og lege og ringt sykehuset. Men de gir bare vage svar, sier det sikkert er greit og unger tåler mye. Men siden ingen gir han et helt sikkert svar blir han bare mer redd. Hva i all verden skal jeg gjøre?!?! Orker ikke snakke mere om det + at jeg blir redd selv for om jeg har gjort noe galt med henne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altsåå jeg kan forstå at fedre blir bekymret over ting som er oppskremt gjerne i media, men har dere noen gang tenkt på hvor mange babyer som kansje faller ned av stellebordet dem første mnd dem lever? Og det er meget sjeldent dem får mèn av det :) Ikke for å skremme noen med det, men det er faktisk utrolig mye en baby tåler, så om man bysser/rister/rugger osv så tvivler jeg sterkt på at det kan skade noe :)

mvh

Skrevet

Hvor har du det ifra at nyfødte faller i gulvet til stadighet? Det er selvsagt farlig for de aller minste å falle ned på flisene fra nesten en meters høyde, og noe foreldre gjør sitt beste for å unngå å oppleve.

HI, mannen din har kanskje en psykisk reaksjon på det nye og uvante ansvaret ved babyen deres. Har ofte hatt mareritt selv om at jeg har skadet barnet når folk rundt meg har hatt nyfødte som jeg har passet. Fortsett å snakke generelt om usikkerheten, prøv å få til aksept for at man ikke føler seg som ekspert med det samme. Når babyen er blid og fornøyd, spiser, legger på seg og viser alle tegn på å trives, har den trolig ikke hjerneskade, øyeskade, brudd og blåmerker som hører med til shaken baby syndrome. Oppmuntre pappen til å tørre å holde, stelle og kose med babyen, og bli trygg på at den tåler og har behov for det. Det er bare å ta kontakt med helsestasjonen igjen hvis dette ikke løser seg, for noen setter det seg mer fast, og de er der for å hjelpe dere å få en god start. Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...