ninen Skrevet 28. mars 2007 #1 Skrevet 28. mars 2007 Hei jenter! har hørt at man ikke skal bruke d når man er gravid. Men er d noen som vet om man kan bruke peppermynte i fotbad? Har kjøpt d på body shop. d står ikke noe om d..Jeg aner ikke om peppermynte er eterisk...Har så lyst på et varmt fotbad.. Ha en fin kveld!
VinterSol+2 Skrevet 28. mars 2007 #2 Skrevet 28. mars 2007 hvorfor skal man ikke bruke eteriske oljer?? er snakk om i badevannet da eller? Kan ikke skjønne annet enn at et varmt fotbad må være godt for deg, er vel heller snakk om evnt infeksjonsfare eller noe i skjeden ved kroppsbad??
ninen Skrevet 28. mars 2007 Forfatter #3 Skrevet 28. mars 2007 D er visst fordi d kan framkalle abort. brukes ofte i aromaterapi/massage..Jeg var på massage for en stund siden, da brukte hun lavendel olje istedet.. Regner m at d går bra at jeg tar meg et fotbad m peppermynte:-) D lukter så godt..
VinterSol+2 Skrevet 28. mars 2007 #4 Skrevet 28. mars 2007 fremkalle abort? Vet du, jeg har vanskelig for å tro på det jeg. har iallefall aldri hørt noe lignende. men men.. har bare fått høre at oljer er bra for deg jeg.. jaja. får se om jeg finner noe info om dette da..
Småbarnstreff Skrevet 29. mars 2007 #5 Skrevet 29. mars 2007 Joda, hovedinnlegger har nok rett. Derfor tar de bort mange produkter hos hudpleier når kunden er gravid. Jeg vet selvfølgelig ikke hvilke oljer en skal holde seg unna og holder meg derfor unna de fleste...
Sommerfugl78 Skrevet 29. mars 2007 #6 Skrevet 29. mars 2007 Noen som vet hva man kan / ikke kan bruke? Eller et nettsted en kan finne ut av det? Fikk en hudolje i julegave som jeg har gledet meg til å bruke Den inneholder ylang ylang, rosentre, lime og kardemomme. Høres jo ikke så farlig ut da....?
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 29. mars 2007 #7 Skrevet 29. mars 2007 det er faktisk helt sant at livmoren kan tømme seg ved bruk av eteriske oljer. Lavendel er da den mildeste og kan visstnok fint brukes. (jeg holder meg unna uansett, men=) Grunnen er at oljen går over i blobanen og enkelte typer har en MEGET utdrivende effekt. Jeg ville iallefall holdt meg unna alle forutenom lavendel. rosentre mener jeg har lest noe om, ville ikke brukt den... Forhør deg med en hudpleier=)
Gjest Skrevet 30. mars 2007 #8 Skrevet 30. mars 2007 Heisann =) Det er helt sant at en skal være foriktig med eteriske oljer under graviditet. Milde oljer er ofte trygge, mens sterke og krydrete oljer er ofte ikke så bra. Jeg har en sjekk liste liggende hjemme som jeg bruker dersom jeg skal bruke olje, der står det om peppermynte, og den skal helst ikke brukes ved graviditet.Er jo også sånn at de første 12 ukerne er det verste. MEN mange av oljene en kjøper i butikker er ikke eteriske selv om det står på pakka, ofte er det bare en duftolje, og det har ingen virkning utenom lukta selfølgeli.
Sommerfugl78 Skrevet 30. mars 2007 #9 Skrevet 30. mars 2007 Rart det ikke står noe i bøker og på gravide-sider på nettet om disse oljene. Det står jo om så mye annet, mat og soling og... Det er bra disse sidene finnes da Så får olja mi stå i skuffa til høstmørkera setter inn )
Mamsen og lillegutt Skrevet 30. mars 2007 #10 Skrevet 30. mars 2007 Til dere som sier at lavendel er trygt, så må jeg bare si at når jeg var på aromaterapi så sa hun som masserte meg at lavendel var en av de man måtte holde seg unna,for den kunne fremkalle abort... vet ikke hva dere vil tro på,men jeg tror på henne...
bobobaby+Lucas og Nathalie Skrevet 30. mars 2007 #11 Skrevet 30. mars 2007 hei, jeg har en liste over eteriske oljer. der står det om de ikke kan brukes på gravide. den ligger selfølgelig fortsatt i en eske etter at jeg flyttet. men skal lete etter den. så kan jeg komme tilbake til dere når jeg finner den
Solskinnsjenta Skrevet 30. mars 2007 #12 Skrevet 30. mars 2007 Kom på at jeg har noen bøker om aroma-terapi. I den ene står disse oppført som anbefalte oljer til bruk under svangerskapet: Appelsinblad(petitgrain), appelsinblomst (neroli), geranium, grapefrukt, jasmin, kamille (romersk), lavendel, mandarin, rose absolutt, rose otto, vetivert, ylang-ylang. Metoder: Bad, kompresser, inhalering, oljeforstøver/duftlamper, innoljing, graviditetsmassasje; hel eller del. NB! Bruk halvparten av vanlig dosering. Den andre boken min lister opp endel oljer som bør unngås i svangerskapet, særlig de første 5 månedene, siden de er sterkt vanndrivende og kan fremkalle mens: Bay (ikke sikker på hva dette er på norsk, dessverre), basilikum, salvie, kamfer, fennikkel, einer, merian, melisse, myrrah, rosmarin, timian. Disse bør også unngås siden de kan fremkalle abort: Oregano, Pennyroyal (ikke sikker på norks navn), Johannesurt, Tansy og wormwood (ikke sikker på norsk navn på de to siste heller...) Hvis du har hatt flere spontanaborter skal du også holde deg unna kamille og lavendel i begynnelsen av svangerskapet, selv om begge disse er gode oljer for svangerskap generelt! Ble visst litt langt dette, men hvis det kan hjelpe og bidra til litt opplysning så er det vel greit =)
VinterSol+2 Skrevet 30. mars 2007 #13 Skrevet 30. mars 2007 dytter denne opp jeg, for dette har jeg aldri hørt om noe annet sted! Interessant!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå