Mammatiltoskatter* spire 2016 Skrevet 28. mars 2007 #1 Skrevet 28. mars 2007 jeg så på tv i går.Jeg fikk så vidt med meg noe om at mange norske navn skal ikke lenger kunne brukes når noen nye regler trer i kraft. Det hadde noe med at folk utenfor norge hadde problemer med å uttale dem. Jeg så noen eksempler som Bjørg,Håkon,Åshild.. var ganske mange navn faktisk:S noen flere som så det? synes det er fryktelig dumt om det stemmer!
DK+2 Skrevet 28. mars 2007 #2 Skrevet 28. mars 2007 Det fikk æ ikkje me mæ, men d høres jo forferdelig ut! Det der e jo typisk norske navn. Ka me alle andre land som har navn som e vanskelig å uttale for oss f.eks? Ska vi verkeli bli så internasjonal at vi må bruke kun engelske navn tell slutt? Syns d e teit... tell slutt bi vel alle å heite d samme
Regnbuemor til 2 Skrevet 28. mars 2007 #3 Skrevet 28. mars 2007 Jøsses. Håper virkelig ikke det stemmer altså. At det er et forslag fra en eller annen som blir forkastet. Det er jo flotte navn. Det finnes da drøssevis av navn fra andre land som ikke vi kan uttale. Som navn fra Russland, Balkan, østeuropa, Østen osv...
plutseligbolle Skrevet 28. mars 2007 #4 Skrevet 28. mars 2007 Hva? Lillepia vår skal hete Åshild Josefine! Hun må jo få lov til å hete det selvom ikke hele verden kan si Åshild? Vi har jo et eget språk og en egen kultur, det må vi vel fortsette med!
Jente1980 Skrevet 28. mars 2007 #5 Skrevet 28. mars 2007 Dette kan umulig stemme!! Tenk på alle de "rare" navnene i feks. arabiske og muslimske land, i Kina osv... Må være en dårlig spøk!
Gjest Skrevet 28. mars 2007 #6 Skrevet 28. mars 2007 Det må være det største sprøytet jeg har hørt, de har jo nettopp endret navneloven sånn at folk kan hete bortimot hva de vil! Hva med Espen Thoresen Værsågod Takkskalduha? Prøv å si det på engelsk ;-) Det må være et tullete forslag fra en eller annen politiker med for mye fritid, kan ikke tro at dette er regler som kommer. Visste dere forresten at i et land i Østen gir man barna sine så stygge navn som mulig, som Slange, Rotte og Søppel, fordi de tror at pene og flatterende navn vil gjøre barna mer utsatt for misunnelse og dermed onde ånder? Hehe, skulle tatt seg ut i Norge
mamma til 2 prinsesser :) Skrevet 28. mars 2007 #7 Skrevet 28. mars 2007 Det dummeste jeg har hørt! (ikke at ikke jeg tror deg altså, men den som har foreslått det..)Hvilken kanal var dette på? Kan jo umulig stemme, og hvis det gjør det skulle jeg gjerne likt å visst hvem som er så unnskyld meg, men dum å foreslår noe sånt no...
Mammatiltoskatter* spire 2016 Skrevet 29. mars 2007 Forfatter #8 Skrevet 29. mars 2007 jeg husker ikke hvilken kanal jeg så det på, og nei.. jeg hadde ikke nevnt det her om jeg bare diktet det opp!!!!! Men en var de fire vanlige kanalene var det nok.. mest sannsynlig tv2,nrk2 eller nrk1.. mellom 18 og 20 00 kanskje.. jeg satt hos noen venner og alle sammen stoppet opp i samtalene og reagerte. Så atter en gang, nei dette er ikke noe jeg dikter opp! Jeg syntes hvertfall det var merkelig at de tenkte på å kutte navnet Håkon,siden vår kommende konge heter det liksom. Men kall ungene deres for hva dere vil dere;) loven har nå uansett ikke trådd i kraft enda og de kan ikke endre på navn folk allerede har fått. Synes heller ikke vi bare skal akseptere dette hvis det er tilfellet at de som styrer her i landet plutselig skal nekte folk å kalle ungene sine helt ordinære norske navn! Helt riktig, vår kultur og vårt språk. Vi kan ikke rette oss for mye etter verden omkring oss heller. Jeg skal prøve å sjekke mer opp i dette!
Neijasså... Skrevet 29. mars 2007 #9 Skrevet 29. mars 2007 Hehe, det programmet så jeg også litt av. Husker ikke tittelen på det, men programmet handlet om NRKs aprilspøker gjennom tidene og det med at navn med særnorske bokstaver (æ, ø og å) og en del andre navn skulle forbys var altså en av aprilspøkene fra en del år tilbake. Programmet sendes i reprise på NRK1 eller NRK2 på 1. april. Ingen fare for fine, norske navn, med andre ord.
Gjest Skrevet 29. mars 2007 #10 Skrevet 29. mars 2007 Programmet het "Aprilsnar" og var faktisk ganske festlig. Utrolig mye dumt NRK har fått oss til å tro på 1.april :-)
Mammatiltoskatter* spire 2016 Skrevet 29. mars 2007 Forfatter #11 Skrevet 29. mars 2007 hmm, jeg så bare midt inni der jeg så jeg fikk ikke med meg at det handlet om aprilspøker:P jaja, men det var jo artig da:D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå