Gå til innhold

Gravid og penicillinkur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går og brygger på en halsbetennelse og må nok til doktor i morgen hvis dette ikke blir bedre.. Jeg er naturlig nok skeptisk til medikamenter når jeg går gravid.

Er det noen som har erfaring med dette?

Og hva med paracet? Hodet mitt holder på å sprenge..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg hadde luftveisinfeksjon for noen uker siden og fikk pennecelinkur. det er en spesiell type de gir gravide som ikke er farlig.

og paracet kan du ta som vavnlig (bare ikke overskrid anbefalt dose).

god bedring.

Skrevet

Jeg fikk pencilin i dag for uvi. Var helt trygt sa gyn.

Måtte forhøre meg med mamma på apoteket også. Null problemer.

Paracet kan en ta. Men ikke ibux - etter det jeg har hørt ja....

Skrevet

det er ikke penicilin du får, men en type antibiotika som er trygg for baby ja.

Har du en betennelse, er det greit å bli skikkelig ferdig med det, baby blir nemlig også slapp om du blir redusert. Dersom du kan kjenne sparking, vil du nok kjenne at baby sparker mindre når du har feber/betennelser osv.

Du kan ta paracet, men hold deg for all del unna ibux og naproxen og andre smertestillende med samme virkestoffer som disse to. Men legen min anbefaler å ta så lite som overhodet mulig av paracet også, da de ikke egentlig har noen statistikk på om det KAN finnes skadevirkninger.

god bedring:)

Skrevet

Jeg gikk på antibiotika (Ery-Max) mot halsinfeksjon i uke 15. Legen min sjekket nøye hvilke antibiotika jeg kunne ta, og valgte en man har lang erfaring med, som er påvist å ikke påføre fosteret skade.

Jeg er nå 20+4 og knerten har det bra.

God bedring!

Skrevet

jeg har gått på 3 kurer etter at jeg ble gravid, legen min sier det ikke er farlig og at det kan være farligere å ikke ta for min del som har kronisk uvi. jeg har fått litt forskjellig jeg.

lykke til

Skrevet

Linus: Ikke for og skremme deg eller noe,men tenkte bare jeg skulle fortelle deg at ery-max er ikke lenger anbefalt til gravide.(se felleskatalogen.no)

Jeg fikk en kur med ery max og tok den med god samvittighet fordi legen min sa den var trygg,men 1.1.07 så ble det forandret.

Jeg fikk ny ul pga av dette,for en ekstra sjekk av hjerte til den lille.

Men alt sto bra til.

Er meget liten sjanse for at det tar skade,men det var utrolig greit og få sjekket dette.

Skrevet

Risiko for misdannelser med bruk av Erymax er også størst tidlig i svangerskapet (i embryo-perioden) dvs de 3 første månedene når alle organer blir dannet. Så i uke 15 er man jo over den fasen - bare for å roe litt ned;) Det er flere penicilliner som er trygge å bruke for gravide. Sjekk alltid for sikkerhets skyld på apoteket når du henter medisinen så slår de opp for deg;) Når det gjelder paracet kan man bruke det, men ikke overskride dosering! Minst mulig er selvfølgelig best, men husk det er ikke nødvendigvis bra for den lille med feber heller;) Andre reseptfrie smertestillende skal ikke brukes i svangerskapet uten etter avtale med lege, siden de absolutt ikke skal brukes under visse deler av svangerskapet!

Lykke til!

Skrevet

Ja,det er sant..

Mente ikke og skremme,men jeg ble litt paff da jeg oppdaget dette selv!

Men de tok meg på alvor sev om prosenten var på 0,8% eller noe sånt..

Men denne typen var altså anbefalt (og har vært brukt av gravide i over 50 år)helt frem til 1.1.07 ,da ble det plutselig forandret.

Men både lege,farmasøytene og en overlege på sykehuset sa at det ikke var farlig..

Skrevet

Takk for innleggene. Legen min sjekket opp og ned i mente, brukte lang tid på å finne ut hvilken antibiotika som var sikrest. Og endte som sagt opp på Ery-Max. Hun leste opp fra legemiddelhåndboken og der stod det at det etter svært mange års bruk ikke var påvist skader. Da jeg kom hjem, leste jeg vedlegget i medisinboksen, og ble overrasket, for der stod det at gravide ikke skulle bruke medikamentet. Jeg sjekket med jordmor, og hun sjekket i legemiddelhåndbok, samt med en lege, og konkluderte med at medisinen var trygg, og at legemiddelprodusenten nok hadde skrevet det for å gardere seg... Så da tok jeg medisinen (men bare i 8 dager, legen sa jeg ikke behøvde å ta den lengre enn til symptomene på halsbetennelsen var borte).

Etter det dere skriver kan jo det hende at det ikke var riktig det de jeg konsulterte sa likevel... kanskje de hadde for gammel informasjon.. Men men, lite å gjøre ved nå, og lite nyttig å sette seg ned og være bekymret. Siden da har jeg jo vært på ordinær ultralyd og fått slått fast at knertens indre organer ser ut til å være som de skal.. Får satse på at det er riktig...

Skrevet

Det er nok mange som har brukt Ery-Max i svangerskapet uten at det har gjort noen skade:) Det er nå nylig de har funnet ut at det kan gi en noe økt risiko for misdannelser eller embryodød - etter en studie gjort i Sverige på kvinner som har brukt preparatet tidlig i sv.skapet. Det er jo ikke etisk akseptert med utprøving av legemidler på gravide, så det er bare gjennom data fra dyreforsøk og gjennom erfaringer fra bruk man får slik kunnskap... Men sett i sammenheng med at dette preparatet er brukt i så mange år er nok ikke risikoen altfor stor - var det 0,8% den svenske studien opererte med tro?

Lykke til videre i svangerskapet, og kos deg du;)

Skrevet

Ja,det var 0,8% så det er ikke mye,men likevel for mye til at legene kan anbefale denne.

Det var en økt risiko for ganespalte og hjertefeil,det er det jeg fikk ekstra ul for og sjekke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...