Jente89 ♥ Skrevet 28. mars 2007 #1 Skrevet 28. mars 2007 Jeg må bare spørre dere som ikke har hatt jobb tidliger, som bor med samboer/barnefar, som KUNN fikk engangs stønad.. hva lever dere på? Jeg fikk ikke innvilga fødsels stipend, og ikke hjelp fra sosialkontoret pga min samboer tjener "for mye" . hvordan gjør dere det når dere skal betle husleie, regninger osvosv.. ??
Jente89 ♥ Skrevet 28. mars 2007 Forfatter #2 Skrevet 28. mars 2007 Glemte å skrive at jeg fikk beskjed på sosialkontoret(nav) om at dem som sitter igjen med mer enn 8000 pr mnd etter at regninger er betalt får ikke hjelp, men dem regner ikke med lån.. å vi betaler 8000 i lån per mnd å det vil dem ikke regne med i saken liksom..
Gjest Skrevet 28. mars 2007 #3 Skrevet 28. mars 2007 hei! jeg bor med barnefaren og hadde ikke jobb under svangerskapet, men jeg gikk på skole og har endelig fått innvilga fødselsstipend. men før jeg fikk d så gikk d ikke så bra økonomisk, han jobba og jeg var hjemme.. fikk en barnetrygd og fikk beskjed om at jeg ikke kunne forvente å få noe mer enn det fra trygdeverket, selvom jeg var umyndig og vi kun hadde bodd sammen i en kort, kort periode! helt sykt! men uansett, søkte om bostøtte men fikk ikke d heller, skulle søke sosialstønad men har ikke kommet så langt ennå.. jeg skal begynne å jobbe snart ettersom stipendet snart går ut men jeg kan fortelle deg at økonomisk så har ikke livet vært lett! men takket være god hjelp fra svigers så har alt roet seg det er ikke mer å gjøre med saken når man får avslag på avslag, har fått nei til svar mange ganger så skjønner godt din frustrasjon!
Jente89 ♥ Skrevet 28. mars 2007 Forfatter #4 Skrevet 28. mars 2007 Hu saksbehandleren min på nav, sa at om vi hadde lite penger så måtte jeg kombinere mammaperm med jobb, som dagmamma eller noe.. at hun kan sitte der å si sånt, det er faktisk veldig krevende jobb å passe på ei lita jente.. det er ikke barebare liksom.. hehe åsså mener hun at jeg skal være dagmamma å passe flere nei det hadde jeg ikke takla nei..
mamsen og ML+litenimagen Skrevet 28. mars 2007 #5 Skrevet 28. mars 2007 vi greier oss kjempebra. har fortsatt masse igjen av engansstønaden jeg:). kjæresten min betaler alt av regninger uten om mobiltelefonen min. han tjener veldig bra, ellers så hadde vi nok slitt litt ja. vet ikke om jeg kan få mer penger jeg? gikk på skole da jeg ble gravid men det var ut på våren, så hele høsten og vinteren gikk jeg verken på skole eller hadde jobb.
Tredjemann på vei :D Skrevet 28. mars 2007 #6 Skrevet 28. mars 2007 Vi fikk kun engangsstønad og samboeren min er student samtidig som han jobber litt ved siden av (gjerne helligdager så det blir litt ekstra), og vi lever veldig godt vi:) Han får litt stipend, men ikke lån dette semesteret p.g.a at han tjener nok i jobben og vil ikke ha høyt studielån. Jeg har ikke tjent ei krone bortsett fra engangstønad, barnetrygd og kontantstøtte siden november 05. Han betaler husleia på 5500 i mnd pluss strøm, og litt andre utgifter. Jeg har evig nok til å betale klær, frisør, litt av maten og andre småting pluss telefonregninga mi. Kommer jo helt an på hvordan man prioriterer da! Noen prøver sikkert for harde livet å få like god standard som de mer etablerte foreldrene, og ser ikke at man kan leve minst like godt om man bare tenker fornuftig og tenker sparing fremfor å måtte ha masse moderne barneutstyr og klær, dyr bil (eller bil i det hele tatt) og høy husleie. Hva med å gå ned litt i standard? Trenger ikke leve noe dårligere av den grunn vettu. Dessuten har nok de mer etablerte foreldrene også sine problemer å stri med. Vi har det i hvert fall veldig godt mener jeg! God økonomi, som tåler uforutsette utgifter, en god volvo 86-modell, og lav husleie tross veldig god plass og standard! I tillegg spiser vi sunt og godt og har alt av ting vi trenger! Skjønner ikke problemet jeg...
Tredjemann på vei :D Skrevet 28. mars 2007 #7 Skrevet 28. mars 2007 jo stemmer det, jeg jobbet som vaskehjelp 1 time hver dag i fra mai til august ifjor, men såååå mye gryn ble det jo ikke. hjalp på litt... også har jeg en farfar som spytter i litt av og til, men ellers ingen rik familie akkurat.
Verbena Skrevet 29. mars 2007 #8 Skrevet 29. mars 2007 Hvis dere betaler 8000kr i mnd på lån så bør dere kanskje senke bostandaren og størrelsen deres i en periode. Selge det dere har nå å kjøpe noe mindre?? Man får til det man vil. Og at man må ha 2soverom og x antall kvadrat er bare tøys og tull. Vi bor 4stk på 51kvm og vi har god plass. Praktiske løsninger er tingen. Vi har det siste året hatt 10000- 13000kr inn i mnd. I fjor vår hadde vi 7500kr i husleie og skulle i tillegg betale barnehage osv for eldstemann. Men alt går. F.eks handle inn stort en gang i uka, gå etter tilbud og handle der hver enkelt ting er billigst (tar litt tid, men det lønner seg). Ikke bruke penger på ting man strengt tatt ikke trenger, som: masse nye klær, frisørtimer, babysvømming, take away eller spising ute (blir fort sinsykt dyrt i lengen). Samle alle kvitterninger i en mnd også setter dere dere ned sammen og ser gjennom hva dere egentlig bruker penger på. Er garantert mye der dere kan kutte ned på. Så kan dere heler spare litt å kose dere ekstra med det dere kutter ned på en gang i mnd e.l. Jeg må snart ha master i å leve på ingenting for jeg er blitt sykt god til å få lite penger til å vare til masse. Er noe som heter at man skal leve etter evne!
Verbena Skrevet 29. mars 2007 #9 Skrevet 29. mars 2007 Og ser du at det går veldig dårlig så får du få deg en jobb et par dager i uka, vikarbyrå er da tingen. Du jobber når du kan. Fort gjort å tjenne seg noen ekstra kroner da! Spesielt om man er villig til å jobbe helger og helligdager.
mamsen og ML+litenimagen Skrevet 29. mars 2007 #10 Skrevet 29. mars 2007 4 stk på 51 kvm! tror jeg hadde fått helt fnatt for ikke å snakke om klaus!
Tredjemann på vei :D Skrevet 29. mars 2007 #11 Skrevet 29. mars 2007 Trenger ikke bo på 51 kvm for å få et lån på under 8000 kr i mnd, det er det verbena prøvde å få fram! Vi er 2 voksne og ett barn og bor på 62 kvm (ett stort soverom) for 5500 i mnd. Har MASSEVIS av plass og har planer om familieforøkelse til neste sommer og likevel bli boende der vi bor nå en stund til. Hvorfor må liksom et lite barn ha eget soverom? Og må man bosette seg der boligprisene er høyest? Nope... Om man vil leve og samtidig spare til uforutsette utgifter må man også kunne fire litt på helt unødvendige ting. Dessuten sies det at det er best å eie fremfor å leie, men sånn som vi har det nå og så høye som boligprisene er så har vi det absolutt best med å leie en god stund enda!
Jente89 ♥ Skrevet 29. mars 2007 Forfatter #12 Skrevet 29. mars 2007 Nå ser det kansje ut som jeg fremstår som blakk her, men det er vi altså.. Verbena, flytte til en mindre plass? vi har nettopp flytta til større leilihet pga vi ikke hadde plass der vi bodde før. Jeg er ikke ute etter å høre løsninger på liver vårt som vil lever nå, men å høre hva andre mødre i samme sitvasjon gjør for å f penger når nav ikke vil støtte?
Tredjemann på vei :D Skrevet 29. mars 2007 #13 Skrevet 29. mars 2007 Men vi er jo i samme situasjon som deg jo... Og om man er bare 3 stk så trenger man ikke så stor plass at det koster dere 8000 i mnd skulle jeg tro. Men men.... Når du/dere ikke har krav på penger fra NAV, så er det vel ikke annet å gjøre enn å enten skaffe seg en liten jobb eller passe et dagbarn, eller så må man jo forandre litt på levestandarden. Penger kommer ikke rekende på ei fjøl, så om man ikke får jobbet seg til mere penger må man bruke det man har på en mest mulig fornuftig måte. Er ikke snakk om å leve dårligere enn det dere gjør nå, absolutt ikke. Jeg for min del synes økonomisk trygghet gir mye mer lykke og frihet enn antall kvm man bor på. Som man reder, ligger man.
Jente89 ♥ Skrevet 30. mars 2007 Forfatter #14 Skrevet 30. mars 2007 uansett om vi betalte 2000 i mnd på lånet etter 10000 så vil ikke nav dekke lån, pga det går til oss selv. hadde vært noe annet om vi leide leilihet for da hadde dem kunne støtta oss.. Men sånn er ikke reglene deres desverre.. vi bor ikke akkurat i den største leiheta i verden, men heller ikke den minste.
KineMor ♥C&M&O♥ Skrevet 31. mars 2007 #15 Skrevet 31. mars 2007 Jeg jobbet ikke før jeg fikk barn, men gikk på skole så jeg får utbetalt lån og stipend fra lånekassa. I tillegg fikk jeg engangsstønaden da jeg gikk gravid, og litt av lånet mitt ble gjort om til fødselsstipend:) Så får jeg jo barnetrygd da, og siden Cornelia(1 år) har begynt i bhg 2 dager i uka får jeg også litt kontantstøtte Mannen jobber da;)
Randi86*Salt og Pepper' Skrevet 1. april 2007 #16 Skrevet 1. april 2007 Du har krav på penger fra sosialkontoret når dere bare er samboere. Det står klart og tydlig at samboere IKKE har underholdningsplikt for hverandre. Når man er samboere så skal man dele 50/50 på faste utgifter som husleie, strøm, mat o.l. Så du må bare sende inn klage om de avslår søknaden din for du har krav på hjelp fra dem. Men du MÅ stå som arbeids søker på NAV og ha bekreftelse fra NAV om at du står som arbeids søker hos dem. Ser at folk skriver at de klarer seg fint fordi de får barnetrygd og kontantstøtte. Kontantstøtta er på 3330 kr eller noe slikt om jeg ikke tar feil så da sitter de med 3330 kr mere en deg i mnden siden du ikke får kontantstøtte pga Ina ikke er fylt et år. Send inn søknad du til sosialkontoret og om du får avslag så skriv ned det som står i sosialloven og send inn en klage, de kan nok ikke nekte og hjelpe deg nei. Du har krav på penger for og dekke halve husleia + halve strømregningen og penger til livsopphold. Og som noen sier at du bare får få deg en jobb noen timer i uka da så er ikke det bare, bare for henne og få seg jobb når samboeren hennes jobber hele dagene for og klare og få nok penger til at ting skal gå noen lunde rundt og hun må være hjemme med datteren sin, ikke bare, bare og skaffe barnepass og barnepass koster også penger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå