NydeligeGuttenKom05.03.07 Skrevet 28. mars 2007 #1 Skrevet 28. mars 2007 Kan jeg gi minifom dråper samtidig som jeg har malt i et par flasker til dagen? Eller burde jeg bare bruke en av dem om gangen?
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2007 #2 Skrevet 28. mars 2007 Gir du malt til sønnen din som er født 5/3??? Det er jo ren gluten!
NydeligeGuttenKom05.03.07 Skrevet 28. mars 2007 Forfatter #3 Skrevet 28. mars 2007 Fikk det anbefalt av de på føden og av helsesøster.. Fordi han får mme og blir da lettere hard i magen..
mamman te Vetle og Alma Skrevet 28. mars 2007 #4 Skrevet 28. mars 2007 er sikkert ikke noe problem å gi begge deler:) Minifomen er der bare for å forhindre luft i magen så det skal vel ikke være noe problem
Freyja Skrevet 28. mars 2007 #5 Skrevet 28. mars 2007 Hei Jeg har gitt sønnen min begge deler fra han var bare noen uker gammel. Så det går helt bra det. Svigermoren min er helsesøster og det var hun som anbefalte meg minfom. Og hun sa at det var bra vi brukte malt og. Vi bruker malt i hver eneste flaske vi da for ellers blir småtten her fort hard i magen, har prøvd noen ganger og det har ikke gått så bra...
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2007 #6 Skrevet 28. mars 2007 uff, veldig skeptisk til malt jeg. Nevøen min på 2 år har fått diagnosen cøliaki og tarmen hans er helt ødelagt, han fikk malt(gluten) i melka hver dag siden han ble født, så han har nesten ikke noen tarmtotter igjen. Men minifom er jeg veldig stor tilhenger av:)
Mooncake Skrevet 28. mars 2007 #7 Skrevet 28. mars 2007 Hei, Malt er en tradisjonell løsning for hard mage, det finnes alternativer. Malt inneholder gluten og sukker. Sukkeret gjør at barn som fårmalt kan bli litt runde. Du trenger ikke å bruke tillegg dersom avføring er normal. Prøv uten først. Svisesaft el fenikkelte kan også brukes for å unngå hard mage. 1-2 ts fenikkelte før måltid. 2-4 ts (eller mer, jenta mi spsier sviskesaft) sviskesaft pr måltid. Hvis svisesaft blir for hard kost, kan du koke sviser og gi vannet til babyen. Minifom fjerner luft i magen ogir også letter avføring, men kan inneholde uheldige stoffer. Jenta mi har hatt problem med avrføring. Jeg har brukt svisesaft + minifom med godt resultat.
NydeligeGuttenKom05.03.07 Skrevet 28. mars 2007 Forfatter #8 Skrevet 28. mars 2007 Men er det malten som har ødelagt tarmen hans? Har aldri hørt at det kan skje av malt..
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2007 #9 Skrevet 28. mars 2007 det er gluten som har ødelagt tarmen hans og maltekstrakt er konsentrert gluten så det er nok en stor grunn til at tarmen hans er så ødelagt.
NydeligeGuttenKom05.03.07 Skrevet 28. mars 2007 Forfatter #10 Skrevet 28. mars 2007 Det er jo veldig synd at det har skjedd da=/ Men da er det veldig rart at de sier det på føden og helsestasjonen, uten og fortelle at det faktisk kan ha så alvorlige bivirkninger..
Mooncake Skrevet 28. mars 2007 #11 Skrevet 28. mars 2007 Det er kjempesynd at det har skjedd! Min erfaring er at helsenorge ikke vet så mye om flskemating. Jeg bar på riksen med min lille da hun var 2 mnd og sykesøster på barneavdelingen spurte om hun skulle varme opp maten som var blitt til overs ved sist måltid. Dette var på barneavdelingen altså! På min HS vet de lite om flaksemating, jeg får ikke gode svar av de. Det finnes mer info på flakseposten.org. Der kan du også finne svar. Minifom skal gis før mataing, og ikke i flaksen. Tror ikke det er noe problem å gi malt+minifom til samme måltid (hvis du velger å gå for malt da).
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2007 #12 Skrevet 28. mars 2007 Jeg synes også dette er litt rart. Men man får ikke cøliaki av gluten i seg selv. Man må være disponert for det og hvis man er disponert for det så skal man være veldig forsiktig med gluten for sykdommen kan plutselig slå ut. Noen ganger ikke før man er voksen, men når man får gluten i så tidlig alder og så konsentrert som malt er, så vil det slå ut tidlig. Veldig vanskelig å få diagnosen tidlig også, for man tror gjerne det er noe annet siden det er veldig vanlig å ha vondt i magen hos barn. Dem sier jo at barnet skal introduseres til forskjellig mat forsiktig med tanke på allergier. Og når det gjelder grøt så sier jo man at man burde starte med maisgrøt o.l før hvete og bygg osv- og dette sier dem med tanke på gluten, så derfor så synes jeg det er rart at dem sier det er helt greit å gi malt fra fødsel av
NydeligeGuttenKom05.03.07 Skrevet 28. mars 2007 Forfatter #13 Skrevet 28. mars 2007 Tror nå etter at jeg har lest dette at jeg kommer til og begynne med minifomen og kutte ut malten. Heller gi litt malt om han skulle ha knip og ikke hatt avføring på noen dager.. Han driver og trykker veldig, men det kan jo kanskje bare luft, og kanskje det hjelper med minifom. Tusen takk for svar=)
Mooncake Skrevet 28. mars 2007 #14 Skrevet 28. mars 2007 Høres ut som en god plan Når han trykker kan du hjelpe han ved å presse lårene hans mot magen i 6-10 sek. Du kan også massere magen (med klokka) for å hjelpe tarmene å jobbe. Kombiner gjerne massasjen og trykkingen med lårene. Man kan også gjøre "sykkel" bevegelser med beina for å stimulere tarmene. Og så kan du jo notere deg bak øret at det finnes andre alternativer for malt Lykke til! Jeg har måttet hjelpe min lille med å bæsje i 3,5 mnd.
NydeligeGuttenKom05.03.07 Skrevet 28. mars 2007 Forfatter #15 Skrevet 28. mars 2007 Har prøvd det med beina og magen hans. Han får mme, å så er det ikke så lenge siden han begynte med det, så det er nok kanskje bare en overgang.. Hva er andre alternativer for malt da? Men minifomen skal være helt ufarlig? Og det er ingen anbefalt alder å begynne i? Legen anbefalte at jeg skulle begynne med 5 dråper for han syns han var for liten. Men tror ikke legen min visste så mye om disse dråpene. Når kan jeg evt. gi han de 10 som står på flasken? Han har fått 5 dråper siden i går kveld.
Mooncake Skrevet 28. mars 2007 #16 Skrevet 28. mars 2007 jeg skrev litt om det tidligere i tråden, trodde du hadde lest det Malt er en tradisjonell løsning for hard mage, det finnes alternativer. Malt inneholder gluten og sukker. Sukkeret gjør at barn som fårmalt kan bli litt runde. Du trenger ikke å bruke tillegg dersom avføring er normal. Prøv uten først. Svisesaft el fenikkelte kan også brukes for å unngå hard mage. 1-2 ts fenikkelte før måltid. 2-4 ts (eller mer, jenta mi spsier sviskesaft) sviskesaft pr måltid. Hvis svisesaft blir for hard kost, kan du koke sviser og gi vannet til babyen. Minifom fjerner luft i magen ogir også letter avføring, men kan inneholde uheldige stoffer. http://www.vartland.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070213/ARTIKLER/70213009/1080 De lerde mener dog at stofene i minifom ikke tas opp av kroppen. Jenta mi har hatt problem med avrføring. Jeg har brukt svisesaft + minifom på ts før melk, med godt resultat. Jenta mi har fått mme hele tiden. Du får bare prøve deg fram og finne ut hva som passer for dere.
NydeligeGuttenKom05.03.07 Skrevet 28. mars 2007 Forfatter #17 Skrevet 28. mars 2007 Jo, jeg leste jo det! Tenkte bare ikke på det når jeg skreiv innlegget i sta.. Sorry..=) Men takk for svar=D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå